شناسهٔ خبر: 15055046 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

معادل 9 فاز پارس‌جنوبي در زاگرس جنوبي گاز توليد مي‌شود‌

قطع وابستگي به شرکت‌هاي آمريکايي و اروپايي در بخش بالادستي صنعت نفت

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادي: روزانه بيش‌از 220ميليون مترمکعب گاز شرکت نفت و گاز معادل 9 فاز پارس‌جنوبي در شرکت بهره‌برداري زاگرس‌جنوبي توليد و بيش‌از 30 درصد از گاز کشور را تامين مي‌کند. دامنه فعاليت اين شرکت، شامل استان‌هاي فارس، بوشهر و هرمزگان است که در آينده نزديک با توسعه و بهره‌برداري از ميدان‌هاي اکتشافي جديد به استان‌هاي کهگيلويه و بويراحمد و چهارمحال‌و‌بختياري توسعه مي‌يابد.علاوه بر 11 ميدان فعال، 37 ميدان اکتشافي جديد در حوزه عملياتي شرکت بهره‌برداري نفت و گاز زاگرس جنوبي قرار دارد که در سال‌هاي آتي توسعه يافته و به بهره‌برداري خواهند رسيد. به گزارش «مردم‌سالاري»، مديرعامل شرکت بهره‌برداري نفت و گاز زاگرس جنوبي در جريان بازديد خبرنگاران از پالايشگاه فراشبند با بيان قطع وابستگي به شرکت‌هاي آمريکايي و اروپايي در بخش بالادستي صنعت نفت گفت: تجهيزات استراتژيک سرچاهي و درون چاهي که در بخش بالادستي صنعت نفت کاربرد دارد پيش از اين توسط شرکت‌هاي آمريکايي، اروپايي و چيني تامين مي‌شد اما اکنون با بومي‌سازي، در ساخت اين تجهيزات به خودکفايي رسيده‌ايم. اين مسئول صنعت نفت به توانمندي شرکت‌هاي ايراني اشاره کرد و افزود: در دوران تحريم براي تعمير «توربو کمپرسورهاي» ايستگاه‌هاي تقويت فشار با مشکلاتي مواجه بوديم، اما کارشناسان کشورمان توانستند بدون کمک خارجي، به اين موفقيت دست يابند به طوري که اکنون ظرفيت صدور اين خدمات نيز وجود دارد.وي همچنين به خودکفايي در ساخت و تامين برخي تجهيزات استراتژيک و مهم صنعت نفت اشاره کرد و گفت: وزارت نفت براي خودکفايي در توليد تجهيزات پرمصرف و استراتژيک صنعت نفت تاکيد دارد و بر اين اساس، توانسته‌ايم در ساخت برخي از تجهيزات سرچاهي و درون چاهي به خودکفايي برسيم.

در اين نشست رسانه‌اي، غلامحسين منتظري با تشريح وضعيت توليد نفت و گاز در منطقه زاگرس جنوبي، افزود:‌ بر‌اساس برنامه‌ريزي انجام شده، ميزان توليد گاز در چهار ماه سرد سال به 209 ميليون مترمکعب در روز خواهد رسيد.وي گفت: گاز توليدي در ميدان‌هاي نار و کنگان روزانه 90 ميليون مترمکعب است که به پالايشگاه فجر جم در استان بوشهر ارسال مي‌شود.

اين مسئول صنعت نفت افزود: منطقه عملياتي پارسيان نيز چهار ميدان گازي دارد که روزانه 80 ميليون مترمکعب گاز را توليد مي‌کند. منتظري اضافه کرد: در منطقه عملياتي آغار و دالان نيز روزانه 44 ميليون مترمکعب گاز توسط دو ميدان گازي توليد مي‌شود که براي پالايش به پالايشگاه گازي فراشبند منتقل مي‌شود. مديرعامل شرکت بهره‌برداري نفت و گاز زاگرس‌جنوبي ادامه داد: بيشتر چاه‌ها و ميدان‌هاي منطقه زاگرس‌جنوبي، گازي است و اکنون تنها دو ميدان نفتي سروستان و سعادت آباد روزانه 6 هزار بشکه نفت توليد مي‌کنند که به پالايشگاه شيراز ارسال مي‌شود. وي افزود: در منطقه عملياتي سرخون در استان هرمزگان نيز ميدان‌هاي گازي فعالي وجود دارد که از آنها 5/8 ميليون مترمکعب گاز توليد مي‌شود. اين مسئول صنعت نفت مجموع توليد گاز از منطقه زاگرس جنوبي از ابتداي امسال تا ابتداي شهريورماه امسال را 27 ميليارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: تاکنون 6/8 ميليون بشکه نيز ميعانات گازي توليد شده است.وي به برنامه‌هاي در دست اجرا براي افزايش توليد اشاره کرد و گفت: با بهره‌برداري از ميدان‌هاي جديد گازي و نفتي در اين منطقه و همچنين تعمير چاه‌ها موجود، به ميزان توليد گاز و نفتي کشور در اين منطقه افزوده مي‌شود.منتظري درباره همکاري با شرکت‌هاي بين‌المللي براي اجراي طرح‌هاي ازدياد برداشت نيز گفت: قرار شده است در يکي از ميدان‌هاي زاگرس‌جنوبي با مشارکت دانشگاه‌هاي ايراني با خارجي طرح‌هاي ازدياد برداشت اجرا شود.

نظر شما