حسن صبوری به مناسبت هفته دولت در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا، افزود: احداث قطار پرسرعت تهران- قم- اصفهان با اهتمام وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه آهن درحال انجام است که یکی از استثنایی ترین طرح های راه در استان قم محسوب می شود.
وی اضافه کرد:با بهره برداری از این طرح تحولی درحمل و نقل استان قم رخ می دهد و منشا برکات و خیرات زیادی برای شهروندان است که مسیر قم به تهران و قم به اصفهان را کاهش می دهد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قطار مسافربری قم- تهران در مدت 90 دقیقه این مسیر را طی می کند، در حالی که با احداث قطار پرسرعت، این زمان به 40 دقیقه کاهش می یابد.
صبوری با اشاره به طرح احداث ایستگاه مرکزی راه آهن قم، گفت: مشاوری برای بررسی و طراحی مجدد ساختمان قدیمی ایستگاه مرکزی قم که در بهترین نقطه از داخل شهر و دارای 24 هکتار اراضی است، تعیین شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به این که راه اندازی قطار سریع السیر تهران- قم - اصفهان باعث ورود حجم زیادی از مسافران به قم می شود، با احداث ساختمان جدید ایستگاه راه آهن قم ظرفیت جدیدی به استان اضافه می شود.
وی ادامه داد: ایستگاه مرکزی راه آهن قم در فاصله 500 متری از حرم حضرت معصومه(س) قرار دارد که امکان دسترسی به این ایستگاه از دو خیابان ایستگاه و 20 متری زاد فراهم می شود.
صبوری ادامه داد: قطار شهری نیز جهت جابه جایی مسافران از ایستگاه مرکزی راه آهن به نقاط مختلف شهر فعال می شود و احداث مسیری 30 متری جهت تردد پیاده زائران و همشهریان از ایستگاه راه آهن به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) در دستور کار است.
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر روزانه 8 رام قطار در مسیر قم– تهران تردد می کند که تا پایان سال زمان های ورودی و خروجی قطارها در این مسیر افزایش می یابد.
وی همچنین گفت: با انعقاد تفاهم نامه ای، قطار پرسرعت قم- اراک نیز در دستور کار است و احداث قطار پرسرعت در مراحل بعد به استان های شیراز و غرب کشور نیز در برنامه است.
** آسفالت 100 کیلومتر از راه های استان
صبوری با بیان اینکه در حوزه استحفاظی استان قم 209 کیلومتر آزادراه، 191 کیلومتر بزرگراه، 178 کیلومتر راه اصلی و 155 کیلومتر راه فرعی وجود دارد، گفت: سال گذشته 100 کیلومتر از راه های اصلی، فرعی، بزرگراه ها و آزادراه های این استان با استفاده از 113 هزار تن آسفالت، بهسازی، لکه گیری و روکش شد.
وی با اشاره به این که 42 کیلومتر از راه های روستایی نیز با 35 هزار تن آسفالت روکش شد، اضافه کرد: سال گذشته 18 کیلومتر از محور سلفچگان - ساوه روکش حفاظتی، 16 هزار متر درزگیری و 65 هزار و 780 مترمربع نیز لکه گیری انجام شد.
به گفته وی، در سال جاری، روکش ها و آسفالت با جدیت بیشتری نسبت به سال گذشته در حال انجام است و در ماه های اخیر عمده مسیرهای باقی مانده آسفالت شده و مسیر رفت کمربندی قم نیز از بعد از ورودی عمار یاسر به سمت میدان ولیعصر(عج) در حال انجام است و مسیر برگشت نیز تا پایان سال به اتمام می رسد.
** تبدیل محور قم – جعفریه به شبکه بزرگراهی
مدیرکل راه و شهرسازی قم با اشاره به مهم ترین طرح های بهسازی در استان، بیان کرد: قطعه اول محور قم- جعفریه به طول 12 کیلومتر، محور قم- نیزار به طول 14 کیلومتر، سلفچگان- راهجرد به طول 30 کیلومتر و باند دوم جاده قدیم قم تهران 14 کیلومتر در اسفند 94 به بهره برداری رسید.
وی با بیان این که جاده قم- جعفریه در 4 قطعه تعریف شده، اضافه کرد: قطعه دوم این طرح در مرحله زیرسازی و آماده آسفالت است و زیرسازی قطعه سوم با تملکات انجام شده تا پایان سال به اتمام می رسد.
وی خاطرنشان کرد: قطعه چهارم نیز که از محور جعفریه تا انتهای حوزه استحفاظی قم ادامه دارد،به طول 4.5 کیلومتر است که با انجام آن، تمام مسیر قم- جعفریه که به طول 40 کیلومتر است از راه اصلی به شبکه بزرگراهی تبدیل می شود.
صبوری ادامه داد: به دلیل حجم ترددها در محور قم– جعفریه، این محور بلافاصله بعد از بزرگراهی شدن، تبدیل به آزادراه می شود.
وی افزود: با آزادراه شدن این مسیر 40 کیلومتری، مسیری به سمت شمال غرب و غرب کشور باز می شود که ورودی به آزادراه های قزوین- زنجان و آذربایجان غربی و شرقی ایجاد می شود که مسیر سفر را کوتاه تر می کند.
وی به اجرای ابنیه فنی در محورهااشاره و بیان کرد: تعمیر پل عسگرآباد در آزادراه قم- تهران، اجرای حفاظ و نرده 72 پل آبرو در حوزه استحفاظی استان، تعریض آبروهای محور قدیم قم- سلفچگان- ساوه و تعریض و بهسازی 60 دستگاه پل و آبرو، 8 دستگاه پل بزرگ واحداث کنارگذر و تعمیر پل نعل بندان از ابتدای سال جاری در دستور کار است.
صبوری اضافه کرد: با توجه به این که پل ونارچ بعد از بلوار الغدیر از نقاط حادثه خیز استان است، پل دیگری با اعتبار 45 میلیارد ریال درکنار آن احداث می شود تا خطر تصادف کاهش یابد.
وی با تاکید بر بهسازی و رفع خطر از نقاط حادثه خیز استان، بیان کرد: پل 72 تن به سمت عوارضی تهران نیز از نقاط حادثه خیز است که با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در حال بهسازی می باشد.
وی، نصب نیوجرسی مفصلی در کمربندی فعلی قم و همچنین آزادراه قم- تهران برای حفظ ایمنی را از برنامه های پیش رو دانست و گفت: امسال 50 کیلومتر گاردریل با اعتبار 50 میلیارد ریال در محورهای استان نصب می شود.
صبوری افزود: در راستای حفظ ایمنی 1 هزار و 390 کیلومتر خط کشی راه ها انجام شده و پیش بینی می شود 1 هزار و 750 کیلومتر دیگر خط کشی شود.
وی با بیان این که روشنایی های استان 168 کیلومتر است، اضافه کرد: بیشترین طول روشنایی در کشور مربوط به قم است و هر سال مبلغی برای تعمیر و نگهداری این مسیر هزینه می شود.
وی ادامه داد: اجرای سیستم روشنایی برای 7.5 کیلومتر از راه های استان با اعتبار 28 میلیارد ریال در سال جاری در دستور کار است.
وی به مسیر قم- سلفچگان- راهجرد که مسیری پرتردد با توجیه اقتصادی بالاست، اشاره کرد و گفت: فراخوان عملیات احداثی این مسیر اسفندماه سال گذشته در روزنامه منتشر شد و امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی عملیات تبدیل این مسیر به آزادراه سریع تر آغاز شود.
مدیرکل راه و شهرسازی قم، تبدیل محور قم– جعفریه به آزادراه، اتصال محور قم- پردیسان- کهک به بزرگراه قم– سلفچگان در سال جاری در دستور کار است و عملیات طرح به زودی در قالب سرمایه گذاری و مشارکت آغاز می شود.
وی، محور قم- آوه با میزان اعتبار 150 میلیارد ریال، بهسازی محور قم- نیزار به طول 6.5 کیلومتر، احداث روشنایی محور قنوات حدفاصل روستای مبارک آباد تا آزادراه کاشان به طول 5 کیلومتر با اعتبار 10 میلیارد ریال، اصلاح نقاط حادثه خیز محورهای روستایی از جمله قاهان، نویس، فردو، وصف و وشنوه با هزینه 10 میلیارد ریال و اجرای زیرسازی و ابنیه فنی محور جنت آباد در جاده کاشان به طول 3 کیلومتر از جمله طرح هایی برشمرد که در سال جاری افتتاح می شود.
به گفته وی، احداث قطعه دوم دیوار حائل راه آهن با اعتبار 7 میلیارد و 800 میلیون ریال، احداث روشنایی در 9 نقطه حادثه خیز در چند محور روستایی از جمله قلعه چم، طایقان، فوجرد، پیچ غزل آباد و پیچ نورآباد نیز با اعتبار 5 میلیارد و 500 میلیون ریال انجام شده از دیگر طرح های قابل افتتاح است.
** کمربندی جدید قم به طول 110 کیلومتر احداث می شود
وی گفت: با توجه به این که قم مسیر مواصلاتی 17 استان کشور است و حجم ترددهای بسیار زیادی در این استان در حال انجام است، ارتفاء راه ها در اولویت است.
صبوری با اشاره به افزایش حجم تردد شهروندان در کمربندی فعلی و تبدیل این مسیر به خیابان شهری، افزود: درحال حاضر کمربندی فعلی کارکرد شهری دارد و حجم ترددها و ورودی و خروجی ها نشان از استفاده شهروندان قم دارد که با شکل گیری کمربندی جدید این مسیر به عنوان معبر شهری مورد استفاده قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: کمربندی جدید قم به طول 110 کیلومتر در فاز نخست از آزادراه تهران به سمت محور قم – سلفچگان، فاز دوم از محور قم - سلفچگان به سمت آزادراه قم - کاشان و در فاز سوم از آزادراه قم – کاشان به سمت آزادراه قم - تهران احداث می شود.
وی خاطرنشان کرد: طرح احداث کمربندی جدید قم قرار است در اعتبارات سال آینده در ردیف اخذ بودجه قرار گیرد تا عملیات اجرایی آن آغاز شود.
** اعتبار 180 میلیارد ریالی جهت بهسازی بافت فرسوده
وی گفت: طرح تفصیل شهر قم در حوزه شهرسازی با 90 درصد و طرح جامع شهرستان ناحیه ای قم با 70 درصد پیشرفت توسط شهرداری و با نظارت اداره کل راه و شهرسازی در حال انجام است.
صبوری با اشاره به طراحی شهری در خیابان انقلاب واقع در بافت تاریخی قم، افزود: 2 میلیارد و 500 میلیون ریال برای این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی و معادل همین مبلغ نیز برای طراحی شهری خیابان آذر از محل اعتبارات استانی در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح ها علاوه بر این که محور تاریخی حفظ می شود، این مناطق نسبت به زائده های بصری بهسازی و تبدیل به پیاده راه می شود تا شهروندان در کمال آسایش و امنیت رفت و آمد کنند.
وی اضافه کرد: بافت فرسوده اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز بهسازی و کف سازی می شود و در این راستا مسیر پیاده ای برای شهروندان و زائران در نظر گرفته می شود تا از بناهای تاریخی که در مسیر هستند بهره ببرند.
به گفته وی، 180 میلیارد ریال از اعتبارات جاری امسال جهت بهسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: توسعه درون زای شهری به جای توسعه به خارج از حریم شهر از اهداف بهسازی محله های قدیمی، تاریخی و بافت فرسوده است که در این راستا تسهیلات کم بهره و تخفیف در عوارض شهری برای ساکنان این مناطق در نظر گرفته شده است.
** احداث بیش از 43 هزار واحد مسکن مهر
صبوری با بیان این که تعهد استان قم در ساخت و واگذاری مسکن مهر 46 هزار واحد است، گفت: بیش از 43 هزار واحد مسکن مهر تکمیل شده و 2 هزار و 800 واحد باقی مانده که امیدواریم تا پایان امسال به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به بهره برداری از 1 هزار و 18 واحد مسکن مهر در هفته دولت، افزود: استان قم از نظر بهره برداری و واگذاری مسکن مهر در رتبه های نخست کشوری قرار دارد.
وی با اشاره به این که مشکل 2 هزار و 800 واحد باقی مانده، عدم واریزی هزینه از سوی اعضاست، از متقاضیان درخواست کرد: هر چه سریع تر نسبت به واریزی ها اقدام تا تعاونی ها بتوانند به تعهدات خمود عمل کنند.
مدیرکل راه و شهرسازی قم همچنین با بیان این که خرید و فروش مسکن مهر آزاد است، گفت: تنظیم قرارداد اجاره عرصه در دفاتر رسمی ثبت، پرداخت اقساط وام بانکی و استعلامیه راه و شهرسازی از شرایط خاص خرید و فروش واحدهای مسکن مهر است که باید رعایت شود.
وی افزود: مسکن مهر نیز مانند سایر مجتمع های مسکونی پروانه ساخت و ناظر دارد و اگر در ساخت این واحدها نقصی باشد، مالکان باید از مراجع ناظر مطالبه کنند.
وی به طرح های مشارکتی در ساخت مجتمع ها اشاره و بیان کرد: 2 مجتمع تجاری با مساحت 2 هزار و 500 مترمربع در محله های 2 و 3 منطقه پردیسان در حال ساخت است و تا اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد.
** بهره برداری از مرکز آموزشی فنی و حرفه ای تا پایان امسال
وی احداث مرکز آموزشی فنی و حرفه ای را از دیگر طرح های در دست اقدام دانست و گفت: سال گذشته 25 میلیارد ریال اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شد و اعتبار باقی مانده مورد نیاز نیز در سال جاری تامین می شود.
صبوری با اشاره به پیشرفت 45 درصدی طرح، افزود: در صورت تامین اعتبار، این مجموعه در 2 طبقه با مجموع زیربنای 3 هزار و 200 مترمربع تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
** سامانه شهراه خدمات رسانی مطلوب به شهروندان را تسریع می بخشد
وی با اشاره به راه اندازی سامانه شهراه، گفت: این سامانه خدمات رسانی مطلوب به شهروندان در حوزه راه و شهرسازی را تسریع می بخشد.
وی افزود: سامانه شهراه در راستای خدمات رسانی مطلوب و شفاف به شهروندان راه اندازی شده است و مردم می توانند در حوزه های مرتبط با راه و شهرسازی درخواست های خود را در این سامانه به نشانی اینترنتی http://shahrah.mrud.ir ثبت کنند.
صبوری اضافه کرد: شهروندان با مراجعه به سایت شهراه خدمت مورد نیاز خود را به صورت الکترونیکی ثبت می کنند و این درخواست ها به صورت متمرکز به نهاد مربوطه ارائه می شود.
به گفته وی، درخواست های شهروندان در کوتاه ترین زمان ممکن توسط کارشناسان راه و شهرسازی پاسخ داده و انتقادها و پیشنهادها نیز پذیرفته و بررسی می شود.
** اطلاع رسانی شفاف از مانع تراشی در اجرای طرح های عمرانی جلوگیری می کند
وی گفت: اطلاع رسانی شفاف و کارشناسانه از سوی رسانه ها از مانع تراشی عده ای در اجرای طرح های عمرانی جلوگیری می کند.
وی افزود: از رسانه ها انتظار می رود با دیدی مثبت و به دور از غرض ورزی نسبت به ایرادهای فنی طرح های عمرانی بپردازند و دستگاه ها را در اجرای هر چه بهتر طرح ها یاری کنند.
وی اضافه کرد: متاسفانه گاهی مشاهده می شود برخی رسانه ها از روی ناآگاهی ایرادهایی به طرح های عمرانی وارد می کنند که به دور از واقعیت است و تبعات منفی دارد.
صبوری ادامه داد: اینگونه اطلاع رسانی ها باعث می شود عده ای با سوءاستفاده از این فضاسازی، نسبت به عملکرد دستگاه ها سیاه نمایی کنند.
وی تصریح کرد: در حالی که اگر بررسی های رسانه ای با نگاه بی طرفی و کارشناسانه باشد، دستگاه ها می توانند قبل از بروز مشکلات ایرادهای مختلف طرح را برطرف کنند.
وی از رسانه ها درخواست کرد: با اطلاع رسانی مناسب، فضا را طوری برای مردم ترسیم کنند تا شهروندان خودشان نسبت به طرح ها قضاوت کنند.
/2085/ 6133/
مدیرکل راه و شهرسازی قم:
بهره برداری از قطار پرسرعت تهران– قم– اصفهان تا 2 سال آینده/اختصاص 180 میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی بافت فرسوده
قم- ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: احداث قطار پرسرعت تهران– قم– اصفهان و همچنین بهسازی ایستگاه مرکزی راه آهن قم ظرف 2 سال آینده با اعتبار 5 میلیارد یورو با سرمایه گذاری خارجی به بهره برداری می رسد.
صاحبخبر -