غفور راستین امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به فعالیتهای انجامشده در راستای امداد هوایی اظهار کرد: اورژانس هوایی در استان اصفهان از سال 1383 با همکاری نیروی هوایی ارتش تأسیس و پس از چند سال فعالیت و دورهای تعطیلی در طرح تحول نظام سلامت مجدداً راهاندازی و احیا شد.
وی با اشاره به انتقال 386 مصدوم توسط اورژانس هوایی در 200 پرواز امدادی طی این مدت عنوان کرد: از این تعداد 127 مورد برای امدادرسانی به مصدومان حوادث رانندگی، 13 مورد مادران باردار و 27 مورد برای سایر موارد بوده است.
مدیر حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: تعداد پروازهای اورژانس هوایی اصفهان در سال 83 دو مورد، سال 84 شانزده مورد، سال 85 دوازده مورد، سال 86 و 87 هر یک هفت پرواز، سال 88 چهار،سال 89 پنج، سال 90 دوازده، سال 91 هشت، سال 92 دو مورد، سال 93 تعداد 29 پرواز، سال 94 تعداد 58 پرواز و از ابتدای سال جاری تاکنون 38 پرواز بوده است.
راستین هزینه هر پرواز را بین 10 تا 15 میلیون تومان برشمرد و گفت: هر مورد امداد هوایی هزینه بسیار زیادی را برای دانشگاه علوم پزشکی به همراه دارد که البته بهطورقطع، ارزش جان یک انسان بسیار بیشتر از آن است.
وی هدف از ایجاد اورژانس هوایی را پوشش واحدهای زمینی برای نجات بیمار یا مصدوم در شرایط خاص عنوان کرد و افزود: سرعت انتقال، صعود و فرود بالگرد حتی در سطوح ناهموار، استفاده از پرسنل ورزیده و باتجربهتر و امکان انتقال تعداد بیشتری از مصدومان و بیماران از مزایای انتقال هوایی است.
مدیر حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان درخصوص زمانهای استفاده امداد هوایی گفت: امداد هوایی در مواردی که بیمار براساس اصول تریاژ یا مکانیسم آسیب، دارای ضایعه جدی بوده و یا انتقال بیمار با آمبولانس زمینی، بسیار سخت و زمانبر باشد، استفاده میشود.
راستین خاطرنشان کرد: زمانی که محل حضور مصدومدر بیابان، صحرا یا طبیعت وحشی و یا محلهایی که امکان دسترسی به آمبولانس به دلیل شرایط بدِ آب و هوایی یا تخریب جاده یا ترافیک وجود ندارد، باشد، بیشتر از بالگرد و امداد هوایی استفاده میشود.
وی در پایان از نکات ایمنی که باید در استفاده از امداد هوایی مورد توجه قرار گیرد، سخن گفت و تصریح کرد: یکی از خطرات امداد هوایی تجمع عموم مردم در اطراف بالگرد در زمان فرود و برخاستن از محل است که باید در این زمینه اطلاعرسانی و فرهنگسازی شود.
انتهای پیام/63075/ب20
∎