به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی وزارت علوم، محمد فرهادی با اشاره به روند رو به رشد تولید علم در کشور بعد از انقلاب گفت: پس از انقلاب اسلامی توجه ویژه ای به رشد آموزش عالی در کشور شد و حتی اولین دوره های دکتری درست در همان سال ها راه اندازی شد، تا جایی که توسعه آموزش عالی در کشور رشد 25 برابری پیدا کرد و این امر موجب شد تا رشد علمی کشور رشد فزاینده ای داشته باشد و متوسط رشد علمی کشور 14 برابر دنیا شود.
وی اظهار کرد: در حال حاضر ما پروژه به روزسازی تجهیزات آزمایشگاهی و تاسیس آزمایشگاه های مجهز در دانشگاه های کشور را دنبال می کنیم و تاسیس دوره های تحصیلی جدید در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، اقدام دیگری است که در دولت یازدهم صورت گرفته است.
وزیر علوم افزود: از دیگر اقدامات صورت گرفته کارهای تیمی با سایر دانشگاه های دنیاست که از شاخصه های توسعه علمی در جهان است، ما در این راستا 141 پروژه علمی مشترک را با دانشگاه های معتبر دنیا داریم و یکهزار و 400 نفر از استادان دانشگاه های معتبر دنیا برای این امر دست به دست هم داده اند و عملا با یکدیگر در این پروژه های علمی همکاری می کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر 14 دانشگاه کشور جزو یکصد دانشگاه برتر دنیا است که تا پیش از این تنها پنج دانشگاه ایران جزو این دانشگاه ها بوده اند.
فرهادی گفت: ما توسعه کمی دانشگاه ها را در برنامه بلند مدت آموزشی کشور نداریم به جز در برخی از رشته و مقاطع تحصیلات تکمیلی و درحال حاضر 500 برنامه تحصیلی با کمک 500 استاد دانشگاه بازنگری شده و حتی این برنامه های تحصیلی هم از حالت تئوری به حالت کارورزی و عملی تغییر ماهیت داده اند.
وزیر علوم، سطح بندی دانشگاه ها و نظام یکپارچه جذب دانشجو را از ماموریت های اصلی وزارت علوم عنوان کرد و افزود: دانشگاه های کشور به 10 منطقه تقسیم شده اند و در کنار آن پارک های علم و فناوری را داریم تا کیفیت آموزش ارتقا پیدا کند، تعداد شرکت های دانش بنیان از 22 به 946 عدد ارتقا پیدا کرده و 70 درصد از صاحبان آنها از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.
وی با اشاره به تسهیلات شرکت های دانش بنیان گفت: شرکت های دانش بنیان برای 15 سال معاف از پرداخت مالیات هستند و این شرکت ها می توانند از صندوق هایی که در این پارک ها فعال هستند وام های با بهره پایین دریافت کنند.
فرهادی درباره آمار خروج و ورود نخبگان به کشور گفت: درمورد خروج نخبگان، شاید تعداد دقیق مشخص نباشد اما مصوبه ای داشته ایم که فارغ التحصیلان ایرانی از دانشگاه های معتبر می توانند از طریق بنیاد نخبگان به دانشگاه های داخلی معرفی شده و حتی حقوق هم دریافت کنند.
وی افزود: مراحل جذب این فارغ التحصیلان طی یک سال به سرعت صورت می گیرد و این طرح اخیر هیئت دولت است تا نخبگان در مراحل اداری توقف نداشته باشند و سال گذشته 354 استاد ایرانی نخبه مقیم خارج به کشور بازگشتند، که نسبت به سال های 92 و 93 که حدود 246 نفر بود افزایش داشت.
وی ادامه داد: بورسیه های تحصیلی ما به شدت کاهش یافته اما مراتبی را در نظر گرفته ایم تا متقاضیان بورسیه، بخشی از دوره های تحصیلی دکتری خود از 6 ماه تا یک سال را در خارج از کشور گذرانده و بعد بتوانند به عنوان پژوهشگر در کشور به کار و فعالیت بپردازند.
وزیر علوم با اشاره به روند جذب هیئت علمی در دانشگاه ها افزود: روند جذب هیئت علمی پروسه خاص خود را دارد و در حال حاضر بیست و چند هزار نفر در صف استخدام هستند و اینکه گفته می شود جذب هیئت علمی متوقف شده را رد می کنم، به ازای هر 27 دانشجو یک استاد داریم که در برنامه ششم توسعه قرار است این میزان به یک به 22 نفر کاهش یابد.
وزیر علوم افزود: طی 6 سال گذشته 30 هزار نفر را به عنوان هیئت علمی در مجموعه دانشگاه ها جذب کرده ایم اگرچه کم بوده و باید ارتقا پیدا کند تا برای هر 18 دانشجو یک استاد داشته باشیم.
وی در بخش دیگری یادآورشد: دانشگاه ها باید از روند آموزش محوری به پژوهش محوری تغییر مسیر دهند تا بتوانند خود کسب درآمد کنند.
وی افزود: ما در آمایش آموزش عالی به آموزش های مهارتی توجه ویژه ای داشته ایم و قرار است، وزارتخانه های علوم، آموزش و پرورش و کار نظام آموزش های مهارتی را طراحی کنند.
فرهادی ادامه داد: دانشگاه فنی حرفه ای از جمله دانشگاه هایی است که بر اساس کار و حرفه تالیف شده و باید فارغ التحصیلان آن هم اصلاحا آچار به دست و حرفه ای باشند، دانشگاه های کارآفرین دانشگاه های نسل سومی ما هستند که فارغ التحصیلان این دانشگاه ها باید در کنار آموزش تئوری، حرفه ای هم یاد بگیرند تا آموزش های آنها کاربردی شود.
وزیر علوم افزود: وزارت علوم نیز طرح آمایش آموزش عالی کشور را ارائه داد قرار شد آموزش عالی کشور به 10 منطقه تقسیم شود. دانشگاه آزاد اسلامی نیز یک دانشگاه، با شعب متعدد در سراسر کشور است که نمی تواند فارغ از طرح آمایش آموزش عالی باشد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت شد و دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد که طرح خود را ارائه خواهد داد که اعلام شد باید منطبق بر آمایش آموزش کشور باشد.
وی درباره مهم ترین نقطه قوت کابینه یازدهم گفت: انسجام بین دولت، وزرا و هماهنگی که بین همه آنها وجود دارد مهم ترین نقطه قوت است.
** استقرار دولت الکترونیک در وزارت علوم
وزیر علوم با اشاره به استقرار دولت الکترونیک در وزارت علوم گفت: با استقرار دولت الکترونیک در بخش های مختلف این وزارتخانه، روند ارائه خدمات به جامعه علمی و دانشگاهی تسریع شده است.
فرهادی در مراسم گرامیداشت روز کارمند و هفته دولت با تبریک روز کارمند و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت به خانواده بزرگ دولت گفت: کارمندان دولت سرمایه های جامعه هستند که زمینه توسعه همه جانبه ایران اسلامی را فراهم می کنند.
وی با اشاره به این که پیشرفت هر کشوری ناشی از نیروی انسانی متخصص، سخت کوش ، توانمند و کارآمد آن کشور است به ضرورت تقویت بینش علمی در برنامه ریزی های کشور اشاره کرد و گفت: بدنه دولت به هر میزان که علمی باشد سریع تر راه توسعه و پیشرفت را فراهم خواهد کرد.
فرهادی گفت: در وزارت علوم نشست های مستمر و منظم مدیران میانی و ارشد را به صورت ماهانه در دستور کار قرار داده ایم که در این نشست ها، پیشنهاد و انتقادهای سازنده حوزه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه قرن 21، قرن مدیریت یادگیرنده ، فرهنگ سازمانی یاد گیرنده و راهبری علمی است، منابع انسانی را مهم ترین منبع در مقایسه با سایر منابع اعم از منابع مالی ، فیزیکی و زیرزمینی قلمداد کرد.
در این مراسم محمد حسین امید معاون اداری ، مالی و مدیریت منابع و شیخی مدیرکل امور اداری وزارت علوم با ارائه گزارشی از اقدامات انجام گرفته در خصوص مسائل رفاهی کارمندان ستاد وزارت علوم، به سوالات مطرح شده از طرف کارکنان پاسخ دادند.
فراهنگ**9187**1027
وزیر علوم: 141 پروژه علمی مشترک با دانشگاه های معتبر دنیا داریم
تهران-ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه در حال حاضر 14 دانشگاه کشور جزو یکصد دانشگاه برتر دنیا است، گفت: هم اکنون 141 پروژه علمی مشترک با دانشگاه های معتبر دنیا داریم.
صاحبخبر -