شناسهٔ خبر: 14993648 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

نقشه راه خونین داعش در یمن

عملیات انتحاری خونین عدن تاکیدی بر این است که گروه داعش حضوری پررنگ تر نه فقط در پایتخت دوم یمن بلکه در بیشتر مناطق جنوبی این کشور پیدا می کند؛ امری که زنگ های هشدار و خطر را برای همه طرف های درگیر به صدا در می آورد.

صاحب‌خبر -

انفجاری که روز گذشته در شهر عدن توسط داعش رخ داد چالش بزرگی برای هادی و دولتش به شمار می رود که عدن پایتخت موقتش است و این دولت آن را مقر خود کرده است و می خواست بانک مرکزی یمن را به آن منتقل کند،همچنین چالشی برای نیروهایائتلاف عربی و برای دولت امارات متحده عربی به شمار می رود که نیروهایش مسئولیت  تامین امنیت و ثبات این شهر را به عهده دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به آخرین تحولات یمن پرداخت و نوشت:انفجار انتحاری بزرگ که مرکز جذب سرباز وابسته به نیروهای هوادار«عبدربه منصور هادی»رئیس جمهوری فراری یمن را هدف قرار داد و منجر به کشته شدن حداقل 60 نفر در شهر«عدن»شد.توجه همه را از «نقشه راه»ی که کمیته چهارجانبه به ریاست «جان کری»وزیر خارجه آمریکا طی نشست اخیرش در اواخر هفته گذشته در شهر«جده»مطرح کرد را به خود جلب کرد.

این انفجار چالش بزرگی برای هادی و دولتش به شمار می رود که عدن پایتخت موقتش است و این دولت آن را مقر خود کرده است و می خواست بانک مرکزی یمن را به آن منتقل کند،همچنین چالشی برای نیروهایائتلاف عربی و برای دولت امارات متحده عربی به شمار می رود که نیروهایش مسئولیت تامین امنیت و ثبات این شهر را به عهده دارند.

گروه تروریستی داعش بلافاصله پس از وقوع حادثه، مسئولیت انفجار را به عهده گرفت و در بیانیه ای که صادر کرد اعلام کرد که یک جوان انتحاری خودرویی بمب گذاری شده را به سمت مدرسه ای هدایت کرد که پر از جوانان مایل به پیوستن به ارتش  هادی بودند و تعداد کشته ها و زخمی ها بسیار بالاست،به گونه ای که این انفجار خونین ترین انفجار از زمان آغاز «توفان قاطعیت»در 17 ماه پیش به شمار می رود.

هواداران ائتلاف«حوثی صالحی»این مساله را مطرح کرده اند که مناطق یمنی که خارج از کنترل آنهاست مانند استان های جنوبی،آشفته تر و خونین تر هستند و تبدیل به هدفی برای حملات گروه های سلفی تندرو مانند داعش و گروه القاعده هستند و این مساله کاملا درست است اگر بمباران هوایی هواپیماهای توفان قاطعیت که از زمان فروپاشی مذاکرت صلح در کویت شدت گرفت را مستثنی کنیم.

نقشه راهی که کری وزیر خارجه آمریکا در حضور وزرای خارجه عربستان و امارات و نیز معاون وزیر خارجه انگلیس و نیز آقای«اسماعیل ولد الشیخ»فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن مطرح کرد،خواستار تحویل سلاح های سنگین به طرف سوم و عقب نشینی از صنعا و تشکیل دولت وحدت ملی شد اما با مخالفت ائتلاف حوثی صالحی مواجه شد زیرا خواستار خلع سلاح طرف دیگر و عقب نشینی از شهرهای امنی مانند صنعا و تحویل موشک ها به ویژه موشک های بالستیک است؛امری که برخی آن را این گونه تفسیر کردند که این طرح نه برای تامین امنیت شهرهای یمن است بلکه برای تامین امنیت شهرهای عربستان سعودی است و نیز قادر ساختن نیروهای هادی برای کنترل شهرهایی است که نتوانستند با ابزارهای نظامی آنها را به کنترل خود درآورند.

عملیات انتحاری خونین عدن تاکیدی بر این است که گروه داعش حضوری پررنگ تر نه فقط در پایتخت دوم یمن بلکه در بیشتر مناطق جنوبی این کشور پیدا می کند؛ امری که زنگ های هشدار و خطر را برای همه طرف های درگیر به صدا در می آورد و پیامی قوی می دهد مبنی بر اینکه«ما اینجا هستیم».

نکته جالب توجه این است که نقشه راه کری که جایگزین نقشه راه سازمان ملل شد که فرستاده ویژه اش آقای ولد الشیخ آن را تدوین کرد هرگز به شکل مفصل به این مساله اساسی و مهم که خود را با حملات روافزون داعش در مناطق تحت کنترل دولت هادی نشان می دهد، نمی پردازد و هیچ طرحی برای رویارویی با آن وضع نکرده است.

اگر این عملیات انتحاری خونین را در کنار وخامت اوضاع امنیتی در مرزهای یمن و عربستان و نیز حالت رکود در فرایند مذاکرات را مد نظر قرار دهیم می توانیم بگوییم که در پرونده یمن شاهد بالا رفتن میزان خشونت و قتل طی روزهای آینده و نیز فرسایش مالی و بشری و سیاسی کشورهای ائتلاف عربی و رهبران سعودی اش می شویم.

نظر شما