شناسهٔ خبر: 14984021 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

گفتگوی «نسیم آنلاین» با برترین اکران کننده فصل بهار جشنواره عمار:

مسئولین فکر می‌کردند می‌خواهیم فیلم زندگانی عمار یاسر را پخش کنیم!

اکبری با بیان خاطره ای گفت: یکی از مسئولین گفته بود شما بالأخره فیلم عمار یاسر را پخش کردید یا نه؟ این‌ها اصلاً فکر می‌کردند این فیلمی که ما داریم پخش می‌کنیم فیلم زندگانی عمار است!

صاحب‌خبر -

صادق اکبری دانشجوی رشته‌ی مهندسی عمران دانشگاه بیرجند است که از اواخر سال گذشته به جمع اکران کنندگان عمار شهرستان "خوسف" پیوسته است. وی که به خاطر خط خوشی که دارد گهگاه تبلیغات محیطی اکران آثار جشنواره عمار شهرستان را هم بر عهده دارد، حالا در گفتگو با «نسیم آنلاین» از وضعیت اکران‌های شهرستان خوسف و حواشی‌اش در فصل بهار می‌گوید.

اکران کننده شهرستان خوسف درباره آشنایی‌اش با جشنواره عمار و اولین اکران‌هایش گفت: حقیقتش تقریباً آشنایی‌ام برمی‌گردد تقریباً به دو سال پیش. بخشی از طریق اینترنت بود که من از طریق سایت‌های مختلف با جشنواره آشنا شدم. اما آشنایی اصلی از طریق یکی از دوستانم، آقای حسینی صورت گرفت که در دبیرخانه عمار شهرستان خوسف به عنوان یکی از اعضای اصلی که دبیرخانه را پایه‌گذاری کردند، فعالیت می‌کند.

وی افزود: حالا ایشان خودشان مثل این­که از طریق آقای سیفی که اولین اکران کننده شهرستان هستند با جشنواره آشنا شده بودند. اولین اکرانم تقریباً اواخر سال گذشته بود. یادم است اولین فیلم‌هایی که اکران کردم اکران‌هایی راجع به مدافعان حرم مثل «معلم» و نماهنگ‌های مرتبط با آن مثل نماهنگ «این الفاطمیون» بود.

وی با اشاره به تاسیس دبیرخانه جشنواره عمار در شهرستان خوسف و اسقرار آن اظهار داشت: ما و باقی بچه‌های اکران کننده اواخر سال گذشته دیداری با امام جمعه شهرستان داشتیم و ایشان گفتند ما یک اتاق داریم که فعلاً بلااستفاده است و گفتند موقتا شما از این اتاق استفاده کنید تا این­که اگر بعداً قرار باشد استفاده‌ای از آن بکنیم از شما می‌گیریم. لذا با همکاری امام جمعه شهر و با فعالیتی که خود جوان‌ها داشتند اتاقی را در جنب دفتر نماز جمعه گرفتیم.

وی افزود: ما بخشی از اکران‌ها را همان‌جا در دبیرخانه داشتیم. اما اکران‌های اصلی را به مساجد بردیم. تقریباً حدود دو، سه هفته پیش هم رئیس دفتر ایشان قرار شد بیایند آنجا، ما هم تقریباً وسایل‌مان را از آنجا بیرون آوردیم. ولی همچنان از طرف ایشان حمایت می‌شویم. یعنی ایشان اگر لازم شود حتی از طریق وسایل دادن و یا مباحث دیگر حمایتشان را انجام می‌دهند. ولی  دبیرخانه دیگر آنجا نیست و حالا باید یک اتاق دیگر را دوباره راه‌اندازی کنیم.

صادق اکبری با توجه به اینکه در دوران دانشجویی به سر می‌برد در مورد تنظیم زمان‌ش برای اکران فیلم‌های عمار در کنار فعالیت‌های دانشجویی‌اش تاکید کرد: به دلیل دوری دانشگاهم بیشتر اکران‌هایی که خودم مسئولیتش را بر عهده داشتم را می‌گذاشتم برای اواخر هفته و وقت‌هایی که حالا دانشگاه نبودم یا وقتم آزادتر بود. و در طول هفته بیشتر سعی می‌کردیم تهیه فیلم‌ها و کار‌هایی که یک مقداری وقت‌گیری‌اش کمتر بود را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه خدا را شکر تا حالا از لحاظ درسی صدمه‌ای نخوردم گفت: سعی کردم به گونه‌ای برنامه ریزی کنم که عمار و درس در کنار هم باشد. این مسئله برمی‌گردد به اینکه فرد چگونه برنامه‌ریزی بکند. علاوه بر این ما در دبیرخانه جشنواره عمار خوسف، یک تیم هستیم که در کنار هم کار می‌کنیم. یعنی این‌طوری نیست که من تنها بخواهم همه کارهای اکران را انجام بدهم. به عنوان نمونه بخش تهیه فیلم‌ها را داریم که بچه‌ها یک گروهی هستند که معمولاً فیلم‌هایی که هر ماه قرار است اکران شود را مشخص می‌کنند و جدا می‌کنند که بچه‌ها در سطح شهرستان بروند آن فیلم‌ها را اکران کنند.

عضو دبیرخانه جشنواره عمار شهرستان خوسف در مورد وجه تمایز جشنواره عمار بیان کرد: حقیقت‌ش آن چیزی که برای بچه‌هایی که دارند در دبیرخانه فعالیت می‌کنند اهمیت خیلی زیادی داشت، مردمی بودن جشنواره عمار بود. جوان‌ها دوست دارند کارهایی انجام بدهند که بیشتر یک جورایی وابسته به خودشان باشد. یعنی زیرمجموعه یک اداره، یا یک نهاد، یا یک سازمان نباشد. نه این­که خیلی بدشان بیاید. ولی عموماً دوست دارند کاری که انجام می‌دهند از طرف خودشان مطرح شود. یکی این دلیل بود. یکی هم اینکه خود جشنواره عمار تولیدات خوبی دارد و نمی‌شود تولیدات عمار را کنار گذاشت، ضمن این­که عمار با کارهای فرهنگی در کنار اکران فیلم‌ها هیچ وقت مخالف نبوده و در کنارش هم برنامه‌های فرهنگی دیگری می‌شود انجام داد. متاسفانه تا کنون در شهرستان‌ها کمی ضعیف کار شده است و هدف بیشتر این بوده که مردم با جشنواره آشنایی داشته باشند. اما جشنواره عمار علاوه بر اکران‌هایش مهم‌ترین مزیتی که به نظرم داشته این بود که همه می‌توانستند در کنار بحث‌های اکران‌ها فعالیت‌های فرهنگی در هر شاخه‌ای چه بحث هنری. چه بحث فرهنگی. چه حتی بحث‌های تربیتی را داشته باشند.

وی افزود: اتفاقا ما یک اجتماع عماریون داشتیم با بچه‌ها در همین فروردین ماه امسال که افتتاحیه دبیرخانه ما هم بود. اجتماع دوم را هم مدتی قبل داشتیم که عکس‌هایش را برای عمار پرتال فرستادم.

اکبری در مورد نحوه‌ی تعامل با مراکز دولتی و شناخت مراکز دولتی از جشنواره توضیح داد: بالأخره شهرستان ما یک شهرستان تازه تأسیس است. کلاً دو، سه تا سالن همایش بیشتر ندارد. اوایل که ما کار می‌کردیم خیلی از مسئولین هم روی جشنواره عمار شناختی نداشتند. حتی من یادم است که یکی از بچه‌ها تعریف می‌کرد می­گفت یکی از مسئولین به او گفته شما بالأخره فیلم عمار یاسر را پخش کردید یا نه؟ این‌ها اصلاً فکر می‌کردند این فیلمی که ما داریم پخش می‌کنیم فیلم زندگانی عمار است! یعنی در این حد می­گویم شناخت مسئولین پایین بود. اما خدا را شکر تقریبا یکی، دو ماه که گذشت، شناخت مسئولین هم زیاد شد. مثلا با کمک یکی، دو تا از بچه‌های دبیرخانه اکران شاهزاده روم را در سالن جهاد کشاورزی شهرستان داشتیم. که دو، سه روز کامل آنجا اکران بود. یا حتی اجتماع عماریون که ما در فروردین ماه گرفتیم آن هم باز در همان سالن جهاد کشاورزی بود. چون سالن همایش کلاً در شهرستان ما کم است بیشتر اکران‌ها یا همان‌جاست یا در مساجد است و از این دو حالت فعلاً خارج نیست.

وی افزود: خدا را شکر بچه‌های دبیرخانه به یک حدی رسیدند که همان ابتدایی که ما کار می‌کردیم به واسطه همین شناختی که از طریق امام جمعه شهرمان بین ما و مسئولین پیش آمده بود تقریباً بچه‌ها سعی می‌کردند اکران‌ها و فعالیت‌هایشان را با همین سایت‌ها و کانال‌های تلگرام و گروه‌های تلگرامی به شکلیبه بقیه معرفی کنند و همین باعث شده که کم کم مسئولین شناخت پیدا کنند.

وی در ادامه در مورد مراسم هفته هنر و حضور مسئول حوزه هنری شهرستان در مراسم گفت: قبل از اینکه ما دبیرخانه را تاسیس کنیم، بچه‌ها برای بحث تهیه فیلم‌ها و هم زمان راه‌اندازی دبیرخانه ارتباطی را با مرکز استان و آقای کریمیان در سطح استان مسئولیت حوزه هنری را داشتند برقرار کردند. ایشان هم برای اجتماع عماریون که در فروردین ماه و همزمان با هفته هنر برگزار کردیم، آمدند و به بچه‌ها کمک کردند.

وی با بیان اینکه حقیقتش تجربه هم نداشتیم و فقط می‌خواستیم افتتاحیه بگیریم افزود: اتفاقاً ما بیرجند رفتیم، آقای کریمیان پیشنهاد دادند و گفتند: به مناسبت هفته هنر شما یکسری فیلم‌ها را از شهید آوینی و... اکران بکنید. بعد بچه‌ها یک صحبتی با آقای کریمیان داشتند که در بحث‌های افتتاحیه ایشان هم حداقل بیاید راجع به اهداف جشنواره عمار صحبتی بکنند. آن جلسه درواقع یک ارتباطی بین جوان‌ها و مسئولین بود..

وی در مورد مکان اکران‌ها ادامه داد: ما در مسجد علی بن ابیطالب(ع) یا در همین سالن جهاد کشاورزی یا در خود دبیرخانه اکران داریم. و تا آن موقعی که اتاق داشتیم، یک سالن هم در کنارش داشتیم که ویدئو پروژکتور آنجا نصب کرده بودیم و هر هفته برای گروه‌های مختلف  اکران داشتیم. یک هفته کودکان می‌آمدند، یک هفته جوان‌ها. یکسری جشن‌ها و مراسم‌ها بود که در فضاهای باز برگزار می‌شد. آنجا هم بچه‌ها یکسری اکران‌هایی داشتند که در چند تا خودم هم بودم.

وی در ادامه افزود: سالن جهاد چون جلسات رسمی‌تری برگزار می‌شد از یک جنبه خوب بود. قاعدتاً افرادی که در این جلسات می‌آمدند همه در سطح شهرستان مسئول بودند. می‌شود گفت قشر روشنفکرتر و قشری که تحصیلات بالاتری داشتند شرکت می‌کردند. تأثیرگذاری از لحاظ روشنگری‌ها و... در این سالن جهاد بیشتر بود. ولی مساجد هم یک خوبی که دارد این است که همه قشر‌ها داخلش می‌آیند. خصوصاً در بحث جوان‌ها، چون همه می‌آیند، خود من با مساجد خیلی راحت‌تر هستم. قاعدتاً کسی که مسجد می‌آید قبلش برای نماز هم می‌آید و این خوبی‌ها را هم در کنارش دارد.

عضو دبیرخانه جشنواره عمار خوسف در مورد مخاطبان اکران نیز گفت: ما هیچ وقت مشخص نکرده‌ایم که یک عده خاص بیایند. بلکه هر چه اکران داشتیم معمولاً آزاد بوده و هر کسی دوست داشت می‌آمد و همه مردم در این اکران‌ها شرکت می‌کردند. البته استقبال جوان‌ها و حتی کودک‌ها خیلی بیشتر بود.

وی در مورد تاثیرگذاری اکران‌ها افزود: بازخورد‌ها بستگی دارد به آن جوی که اکران در آن انجام می‌شود. حتی خیلی وقت‌ها وسایل و تجهیزات هم خیلی مدنظر افراد بود که واقعاً صوت خوب باشد. تصویر خوب باشد. این‌ها خیلی مدنظر افراد هست. اما یکسری از فیلم‌ها داشتیم که واقعاً مورد استقبال مردم بود. یکسری از نماهنگ‌ها واقعاً مورد استقبال مردم بودند. مثلاً دو، سه تا از فیلم‌ها و نماهنگ‌هایی که من خودم اکران داشتم واقعاً میدانم که مردم واقعاً تحت تأثیر هستند. یکی همان فیلم کوتاهی بود که از فرزند شهید طهرانی مقدم ساخته شده بود. فکر می‌کنم اسمش زهرای بابا بود. و حتی نماهنگ ارغوان که مربوط به یک شعری بود که بچه‌ها برای شهدای مدافع حرم می‌خواندند من یادم است، واقعاً خیلی تأثیر گذاشته بود. خصوصاً در مساجد که اکران می‌کردم بعضی‌ها بعدش می‌آمدند می­گفتند: فیلم را برای ما روی فلش بریزید که برویم نگاه کنیم. فیلم‌ها مخصوصاً روی جوان‌ها و روی کسانی که علاقه‌ای دارند نسبت به خیلی از بحث‌ها خصوصاً بحث دفاع مقدس دارند خیلی تأثیرگذار بود.

صادق اکبری در رابطه با تلاش‌های صورت گرفته در زمینه‌ی رسانه‌ای کردن اکران‌ها گفت: قبل از ماه مبارک رمضان بچه‌ها از دوستان دبیرخانه بیرجند(مرکز استان) دعوت کردند و آنها آمدند یک دوره کامل عکاسی برای بچه‌ها گذاشتند. در این زمینه آقای سبحانی که در دبیرخانه عمار بیرجند خیلی فعالیت دارد آمد و توضیحات خیلی خوب و عالی دادند. لذا تلاشی که کردیم فعلاً در همین حد بوده. آن اوایل که عکس‌برداری می‌کردیم خیلی‌ها انتقاد می‌کردند چون دوربین و امکاناتمان واقعاً کم بود. عکس‌برداری‌مان هم زیاد خوب نبود و همه انتقاد داشتند. اما بعد از این­که کارگاه را اینجا برگزار کردیم بحث عکس‌برداری بهتر شده است.

اکران کننده شهرستان خوسف مشکلات اکران را اینگونه بیان کرد: من یادم است آن اوایل مسئولین خیلی شناخت نداشتند به همین دلیل تا بحث جشنواره عمار و اکران‌ها پیش می‌آمد، یکسری مخالفت‌ها بود. یا به دلیل عدم شناختی که داشتند قاعدتاً زیاد حمایت نمی‌کردند. اما فعلاً یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که داریم بحث امکانات و وسایل هست. تا قبل از این­ که در دفتر امام جمعه بودیم همان‌جا یکسری اکران‌ها را داشتیم. ما خود ویدئو پروژکتور را هم از مردم گرفته بودیم. یعنی یکی از آشناهای ما یک ویدئو پروژکتور داشت که به ما امانت می‌داد که از آن استفاده کنیم. در مورد لپ‌تاپ هم از لپ‌تاپ برادرم استفاده می‌کردم. و چون وسایلمان بیشتر امانتی و عاریه‌ای بود یکسری مشکلات داشتیم و با خیال راحت نمی‌توانستیم اکران کنیم. اما با این وجود سعی کردیم که روی پای خودمان بایستیم. یعنی به شکلی نبود که به ادارات یا جاهای خیلی خاصی وابسته باشیم.

وی همچنین افزود: سعی کردیم که یک ویدئو پروژکتور به مرور زمان با بچه‌ها تهیه کنیم. که هم راحت‌تر اکران بکنیم و هم بتوانیم تعداد بیشتری اکران داشته باشیم. چون شهرستان ما از لحاظ وسعت، شهرستان خیلی بزرگی است. یعنی جزو وسیع‌ترین شهرستان‌های استان است و روستا‌های زیادی دارد. لذا اگر امکانات و وسایلش باشد که افراد بتوانند بروند در روستا‌ها اکران بکنند خیلی خوب می‌شود دسترسی پیدا کرد و آنجا اکران‌های گسترده‌ای داشت.

دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه بیرجند ادامه داد: در سطح شهرستان فعلا به این خاطر که دبیرخانه تازه تأسیس شده است به درستی نمی‌توان در مورد نقاط ضعف صحبت کرد. ولی خب متأسفانه بزرگ‌ترین ضعفی که ما در این مدت در سطح شهرستان داشتیم این بوده که متأسفانه تولیدات‌مان خیلی پایین بوده. یا بهتر بگویم اصلا تولیداتی نداشتیم. در این سه، چهار ماهه که دبیرخانه راه‌اندازی شده متأسفانه تولید خاصی نداشتیم. البته یکسری صحبت‌هایی شده. مثلاً یکی از دوستانم همین چند روز پیش چند تا فیلم‌نامه را آورد. که فیلمنامه‌های کوتاه بود. که اگر بشود با همکاری بعضی بچه‌ها و با همکاری دبیرخانه عمار مرکز استان، بحث تولید این فیلم‌ها را داشته باشیم. اما تا حالا بزرگ‌ترین مشکلی که بوده بحث این بوده که تولیدات‌مان کم بوده که آن هم سعی می‌کنیم ان شاء الله تا آخر تابستان حداقل کارهایش را کلید بزنیم تا تولیداتی هرچند با امکانات پایین و شاید کیفیت حتی پایین‌تر داشته باشیم.

صادق اکبری سبقه‌ی اکران‌های اقتصادی در شهرستان خوسف را اینگونه شرح داد: شهر ما و منطقه ما متأسفانه منطقه محروم است. یعنی مردم هم شاید خیلی در توانشان نباشد که آن‌چنان بخواهند استقبال بکنند. ولی صحبتی که داشتم قرار شده بود که فیلم هنگامه را در سطح شهرستان اکران کنیم. ما قبل از ماه مبارک رمضان در دو جا اکران داشتیم. یکی در مسجد علی بن ابیطالب(ع) و یکی در خود دبیرخانه برای خواهران و تقریباً سعی کردیم با قیمت بلیت هزار تومان اکران‌ها را داشته باشیم. پویانمایی شاهزاده روم هم که فروردین ماه اکران کردیم اکران اقتصادی بود که بیشتر کارهایش را آقای حسینی انجام داده بود که الآن مسئول دبیرخانه شهرستان هستند. و البته خودم و دوستان دیگر هم کمک کردیم و در واقع به نوعی کار تیمی بود.

وی در ادامه افزود: ما ابتدای هر ماه جلسه‌ای را با بچه‌های اکران کننده شهرستان و با بچه‌های اصلی خود دبیرخانه داریم و در آن جلسه برای کل ماه برنامه‌ریزی می‌کنیم. سعی می‌کنیم که تقسیم وظایف شود که یک شخص نرود همه اکران‌ها را انجام بدهد. یا در یک شب مثلاً دو جا برود اکران بکند. مثلاً نیمه شعبان هم‌زمان هم جشن داشتیم و هم در مساجد مراسم احیا داشتیم. خیلی هم درخواست داده بودند برای اکران فیلم‌ها و پخش سخنرانی‌هایی مثل سخنرانی استاد رائفی پور و استاد پناهیان و... خیلی‌ها درخواست دادند و گفتند این‌ها را در کنار فیلم‌های جشنواره عمار بیایید پخش کنید. همان شب ما در سه جا اکران داشتیم.

صادق اکبری با اشاره به بعضی اتفاقاتی که در اکران‌ها رخ داده است، گفت: مهم‌ترین خاطرات برای آن زمانی است که اکران با یکسری مشکلات مواجه می‌شود. آن لحظه شاید واقعا اعصاب آدم هم خورد شود. چون در هر صورت اتفاقات ناگهانی است و از این اتفاق‌ها نمونه خیلی واضحش در مسجد امام جعفر صادق(ع) بود که اکران فیلم هنگامه را در آنجا داشتیم. فیلمش را برای یکی از دوستانم ریخته بودم که او برود اکران کند. با من تماس گرفت و گفت: فیلم‌ بالا نمی‌آید. من هم لپ تاپ را برداشتم و آنجا رفتم که اکران کنم. بعد دیدم که لپ‌تاپم هم روشن نمی‌شود. که دیگر مجبورا اکران را تعطیل کردیم.

عضو دبیرخانه شهرستان خوسف در رابطه با اکران کنندگان شهرستان تاکید کرد: ما با صحبتی که تقریباً با اکثر مساجد سعی کردیم داشته باشیم، در حال حاضر در هر مسجدی یک اکران کننده داریم. اما متأسفانه در سطح روستا نتوانستیم زیاد اکران کنیم. اکران‌های روستایی‌مان خیلی به ندرت و کم بوده. در حد یکی، دو تا روستا محدود بود. و سعی کردیم در هر مسجدی چند بار اول را  قاعدتاً خودمان برویم اکران کنیم، چون شناختی نداشتند.

صادق اکبری در پایان از برنامه‌های پیش روی اکران‌هایش گفت: یکسری از بچه‌ها قرار است فیلم‌هایی که تولیدات ویژه کودکان است را جمع‌بندی بکنند تا این اکران‌ها را در جاهایی که کلاس‌های اوقات فراغت برگزار می‌شود برگزار کنیم. مثلاً در شهر ما «کانون شهید هاشمی نژاد» که مرکز برگزاری کلاس‌های فرهنگی و تربیتی است و یا در سطح شهرستان که مساجد بعضاً کلاس‌هایی دارند. مثل کلاس‌ خوشنویسی و... قصد داریم این فیلم‌ها را در زمان‌های اوقات فراغت و بین کلاس‌ها اکران‌ کنیم. 

نظر شما