شناسهٔ خبر: 14960112 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

از جشن پیش‌رو مستندسازان چه خبر؟

پیشنهاد همگانی شدن یک جشن

71534

رئیس انجمن مستندسازان در آستانه‌ی برگزاری هشتمین جشن مستند در ۱۳ شهریور، با تأکید بر اینکه صلاحیت هیات انتخاب تأیید شده است و می‌توانیم پاسخگوی عملکرد آنان باشیم، گفت: در حال حاضر دیگر ضرورتی نمی‌بینم که جشن مستند به شکل صنفی برگزار شود، بخصوص که شائبه‌ی انحصار طلبی انجمن نیز مطرح شده است.

صاحب‌خبر -

ارد زند در گفتگو با ایسنا در پاسخ به دغدغه‌هایشان در آستانه برگزاری جشن مستندسازان گفت: دغدغه‌ی خاصی نداریم. به هر حال هر جشنی تنشها و حواشی خاص خود را دارد. تعدادی از فیلم‌ها انتخاب می‌شوند و تعداد بیشتری انتخاب نمی‌شوند بنابراین همیشه تعداد ناراضی‌ها بیشتر از افراد رضایت‌مند است.  

او با بیان اینکه برای انتخاب آثار متر و معیار معینی وجود ندارد و به نظر هیئت انتخاب بستگی دارد، افزود: همه فکر می‌کنند فیلمشان شایستگی انتخاب یا حتی برنده شدن را دارد اما این تنها در اختیار هیات انتخاب است که به همین دلیل در انتخاب این افراد هم دقت بسیاری می‌شود. به هر حال ما می‌توانیم پاسخگوی عملکرد هیات انتخاب باشیم چون کسانی را انتخاب کردیم که صلاحیت آنان از هر نظر تأیید شده است.  

ارد زند در پاسخ به اینکه چرا تنها فیلمسازان عضو خانه‌ی سینما می‌توانند در هجدهمین جشن خانه‌ی سینما شرکت کنند، گفت: سابقه‌ی این تصمیم به جشن شانزدهم در سال ۹۳ برمی‌گردد. زمانی که خانه سینما بعد از دو سال تعطیلی بازگشایی شده بود و قرار بود جشن برگزار شود و ما انتظار داشتیم تعداد زیادی فیلم که در این سه سال تولید شده بود، به دست ما برسد.  

زند ادامه داد: ما برای بررسی و انتخاب این فیلم‌ها حداقل به سه ماه زمان احتیاج داشتیم اما با توجه به محدودیت زمانی یک ماهه که مدیریت راهبردی جشن برای انتخاب آثار تعیین کرده بود، امکان بررسی همه‌ی فیلم‌ها وجود نداشت. از طرفی بابت انتخاب آثار پولی هم به هیئت انتخاب پرداخت نمی‌شد و انتظار اینکه عده‌ای سه ماه از وقت خود را بدون هیچ دریافتی صرف این کار کنند انتظار بیهوده‌ای بود. بنابر این ما تصمیم گرفتیم جشن را محدود به فیلمسازان عضو خانه‌ی سینما کنیم. البته در سال‌های قبل هم عده‌ای بودند که پیشنهاد می‌دادند که جشن خانه‌ی سینما بصورت صنفی برگزار شود و می‌گفتند با وجود جشنواره‌ی «سینماحقیقت» لزومی ندارد جشن خانه‌ی سینما همگانی باشد.  

رئیس انجمن مستندسازان با تأکید بر اینکه این تصمیم مختص همان سال و به دلیل شرایط خاص بعد از بازگشایی خانه سینما بود، تصریح کرد: قرار نبود در سال‌های بعد این شرایط ادامه پیدا کند چون دیگر آن حجم آثار وجود نداشت. با وجود اینکه خودم این طرح را پیشنهاد داده بودم، در حال حاضر دیگر ضرورتی نیست که جشن مستند به این شکل صنفی برگزار شود. در حال حاضر شائبه‌ی انحصار طلبی انجمن نیز مطرح شده است؛ به هر حال ما از طرف هیئت مدیره انجمن در سال‌های بعد پیشنهاد همگانی شدن جشن را با دلایل روشن مطرح می‌کنیم تا جشن به حالت عادی برگردد.  

این مستندساز درخصوص اینکه برگزاری جشن خانه‌ی سینما به شیوه‌ی آکادمی چه تأثیری بر جشن سینمای مستند داشته است، گفت: این شیوه در جشن ما هیچ تأثیری نداشته است چون ما با آن رویه پیش نمی‌رویم و اساساً امکانات آکادمی را نداریم. اگر منظور از آکادمی الگویی شبیه به اسکار است، می‌دانیم که آنها فیلم‌های اکران شده را در یک رقابت شرکت می‌دهند. در حالی که در سینمای ما اصلاً اکران مستند وجود ندارد یعنی این معیارها با شرایط ما همخوانی ندارد.  

بنا به اعلام دبیرخانه هجدهمین جشن خانه‌ی سینما، ۱۲۰ فیلم مستند به جشن رسیده‌ است که از آن میان ۳۵ اثر کوتاه، ۵۷ فیلم نیمه‌بلند و ۳۱ فیلم نیز مستند بلند هستند.  

انتهای پیام

نظر شما