لانتوری به نظر میرسد پدیده امسال فروش در سینماهای ایران است. زیرا با رکورد افتتاحیه روز اول صد و چهل میلیون تومان و هفتگی نزدیک به یک میلیارد رکورد فروش در سینمای ایران را از آن خود کرده است. لانتوری درحالی این فروش را از آن خود کرده است که از یک طرف سینماهای حوزه هنری اجازه اکران فیلم را به ساخته آخر درمیشیان ندادند و از طرفی دیگر با فیلمهای کارگردانهای صاحب نام سینمای ایران یعنی «امکان مینا» از کمال تبریزی و «دختر» از رضا میرکریمی همزمان اکران شد. به طور کلی سال ۹۵ سال خوبی برای سینمای ایران از نظر فروش فیلمها بود و به قول معروف پای مردم بعد از مدتها به سینما باز شد و پس از چند سال که با فروش چند فیلم خاص سینماها رونق میگرفت امسال حال سینما و گیشه خوب است که این ناشی از اتفاقات بسیاری از جمله انفعال صداوسیما و تنوع قیلمهای در حال اکران و ارزان بودن سینما در مقابل تفریح و سرگرمیهای دیگر است. اما چرا لانتوری اینقدر مورد استقبال قرار گرفت موضوع این یادداشت کوتاه است که در ادامه بطور اجمالی به آن اشاره میشود.اگرچه بهنظر فیلم لانتوری فیلم تجربه گرایی برای سینمای ایران محسوب میشود فیلم تاحدی شبیه تریلرهای پرهیجان سینمای آمریکا نیز است. از آنجایی که تریلرهای سیاسی و حتی اجتماعی، گونه رایج و متداولی در سینمای ایران نیست لانتوری با محور قرار دادن یک گروه خلافکار و نشان دادن برخی رفتارهای بزهکارانه این گروه آشنایی زدایی جذابی را با تماشاگری انجام داده که پیش از این، آن را در سینمای ایران ندیده و تجربه نکرده است. نوید محمدزاده که اصولا یک بازیگر تئاتری است و کار نمایشش را از سال ۸۷ با پسران آفتاب شروع کرده است خیلی زود استعدادهایش را در سینما نشان داد و چهره اول این روزهای سینمای ایران شد. محمدزاده که با «عصبانی نیستم» به طور جدی به سینمای ایران معرفی شد خیلی زود مورد توجه فیلمسازان و مردم قرار گرفت به طوری که امسال سه فیلم «ابد و یک روز»، «خشم و هیاهو» و «ناهید» را به همراه همین فیلم لانتوری روی پرده داشت که بازی اش مورد توجه منتقدان و مردم توامان قرار گرفته است. به عبارتی دیگر نوید محمدزاده از جمله معدود بازیگران یا بهتر بگوییم سوپراستارهایی است که مردم برای دیدن او پول میدهند تا به سینما بیایند و این موفقیتی است که محمدزاده خیلی برای آن تلاش کرده و انرژی صرف کرده است. موضوع اسیدپاشی و زنده کردن یاد آسیب دیدگان این موضوع در جامعه به خودی خود موضوع ملتهب و جذابی است که کارگردان لانتوری با سابقه ژورنالیستی که دارد به خوبی از آن بهره برده تا بتواند مردم را به سینماها بکشاند و فیلمش را به مخاطب جوان اش عرضه کند. از طرفی نو بودن این موضوع به عنوان یکی از مهمترین و داغترین معضلات اجتماعی سالهای اخیر، انگیزه مهمی برای دیده شدن و فروش لانتوری به حساب میآید.
* منتقد
∎