به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از چشم برخوار، ششمین گردهمایی هم اندیشی مدرسان درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس اصفهان به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اصفهان وبه میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت آباد برگزار شد.
سید محمد کاظمی ضمن خیر مقدم به یادگاران هشت سال دفاع مقدس گفت: « اساتید دفاع مقدس غالبا عزیزانی هستند که جنگ را درک کردند و خود در دفاع حق علیه باطل شرکت داشتند و جوان امروز ما تشنه و خواهان حقایق جنگ تحمیلی و خاطرات قهرمانان بزرگ این آب و خاک هستند. »
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت آباد خاطرات جنگ تحمیلی را بسیار باارزش دانست و افزود: «مقام معظم رهبری درباره جنگ تحمیلی می فرماید”هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برههی زمانی نیست؛ گنجینهی عظیمی است که تا مدتهای طولانی ملت ما میتواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایهگذاری کند”. »
سرپرست پژوهشکده علوم و معارف دفاع مقدس کشور در این گردهمایی درباره ارائه این درس گفت: «دانشگاه آزاد خط شکن در ارائه درس دفاع مقدس بوده و قبل از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را ارائه می داده است. »
احمد یار محمدی تصریح کرد: «سه رشته تحصیلی جغرافیا و دفاع مقدس، ادبیات و دفاع مقدس و ادبیات پایداری در مقطع کارشناسی ارشد و رشته علوم ومعارف دفاع مقدس با گرایش روایت گری در مقطع کارشناسی از سال ۸۹ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال فعالیت است و بیش از ۲۰ رشته و گرایش با موضوع دفاع مقدس در فرآیند بررسی و تصویب وزارت علوم قراردارد. »
سرپرست پژوهشکده دفاع مقدس کشور افزود: «با سازمان میراث فرهنگی در حال رایزنی هستیم با بتوانیم شاخه روایتگری را بصورت مشترک و برای راهنماهای تور اجرا کنیم. »
وی درباره ظرفیت های این درس در سایر نهادها افزود: « نباید از ظرفیت آموزش و پرورش، حوزه های علمیه، وزارت علوم و فضای مجازی و صدا و سیما مغفول ماند، زیرا اگر بخواهیم در این مسیر موفق باشیم باید از همه پتانسیل ها موجود استفاده کنیم. »
حسنعلی بختیارنصر آبادی اظهار کرد: « کسی که می خواهد درس دفاع مقدس را ارائه دهد، باید سه ویژگی تخصص یعنی حضور در دفاع مقدس را درک کرده باشد و اگر در جبهه حضور نداشته بتواند به خوبی این رویداد را تشریح کند، دوم ویژگی حرفه ای مدرس است که باید آداب کلاس داری و تسلط بر کلاس وامر آموزش را در کنار برنامه ریزی دقیق درسی در خود ببیند و سوم الگو بودن استاد در زمینه اخلاقی است. »
مدرس این دوره تصریح کرد: « مدرس دروس تربیتی باید مهارت ارائه درس و رویکرد مناسب تدریس را برای ارائه بهتر و نتیجه گیری مناسبتر در کلاس درس را داشته باشد و دانشجو خودش با علاقه دنبال این درس باشد. »
وی با اشاره به نقش استادان در ارائه بهتر درس دفاع مقدس گفت: « اساتید دفاع مقدس با روحیه بازیگری، ابتدا باید شخصیت دانشجو را شکل دهند و سپس آنها را هدایت کنند و نتیجه این است که دانشجو صرفا تماشاگر نخواهد بود و ذهن دانشجو را باید بخوانند تا بتوانند روش زندگی کردن را آموزش دهند. »
سرهنگ حسن بهرامی از اساتید درس دفاع مقدس و رییس پژوهشکده دفاع مقدس اصفهان در این نشست با ارائه آماری درباره نحوه ارائه این درس در استان گفت: «در کل استان اصفهان ، تعداد ۱۰ هزار نفر دانشجو در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ این درس را به صورت اختیاری انتخاب واحد نمودند که از این تعداد ۴هزار نفر مربوط به دانشگاه های آزاد اسلامی استان است که به نسبت دانشجو بصورت اختیاری این درس را اخذ می کنند که از لحاظ فراوانی نسبت به جمعیت، ما در جایگاه دوم کشور بعد از تهران قرار داریم.. »
وی تصریح کرد: «تعداد ۷۴ استاد از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و تعدادی از اساتید آشنا با مفاهیم و ادبیات جنگ تحمیلی این درس را در ۸۲ دانشگاه و مرکز آموزش عالی تدریس می کنند. »
انتهای پیام/گ