زینب محرابیفرد، از فعالان حفظ قرآن که با حضور در طرح پنج ساله حفظ مجمع حافظان و قاریان هلال آران و بیدگل موفق به حفظ قرآن کریم شده است در گفتوگو با کانون خبرنگاران
ایکنا،
نبأ، اظهار کرد: اقدام برای هر فعالیت و برنامه فرهنگی نیازمند فضای ذهنی و محیطی مناسبی است و از این جهت خداوند را شاکرم که در منطقهای زندگی میکنم که مردم، خانواده و آشنایان عنایت و علاقه خاصی به فعالیتها و برنامههای قرآنی دارند.
وی در ادامه به تشریح این موقعیت پرداخت و افزود: برگزاری کلاسهای حفظ تخصصی قرآن، تشکیل محافل بزرگ انس با قرآن در ماه رمضان و تلاش ارزنده و قابل تحسین مجمع حافظان و قاریان هلال در امر تربیت حافظان کل قرآن نمونههای برجسته این فضای قرآنی است.
این حافظ قرآن کریم در خصوص آغاز فعالیتش در زمینه حفظ قرآن عنوان کرد: فضایی که سبب شد من به حفظ قرآن علاقهمند شوم، حضور در مسابقات کشوری احکام بود که در آن مسابقات، رتبه دوم کشوری احکام را کسب کردم و فضای صمیمی و دوستانه این مسابقات و ابراز محبتی که خواهران نسبت به بنده داشتند که میتوانم در زمینه حفظ موفق باشم جرقهای برای شروع کار حفظ شد.
محرابیفرد در پاسخ به این سؤال که برای داشتن یک دوره حفظ خوب رعایت چه مواردی لازم است، گفت: آرامش ذهن، شرکت در کلاسهای تخصصی حفظ، استفاده از اساتید مجرب و متعهد، استفاده مناسب از اوقات روزانه، و همچنین توکل بر خدا و توسل به اهل بیت(ع) از جمله این موارد است.
این حافظ قرآن کریم با تأکید بر اینکه رعایت نظم در کار حفظ بسیار مهم و تعیین کننده است افزود: تا زمانی که فرد کارهای خود را در چارچوب یک برنامه منظم دنبال نکند به نتیجه مطلوب نخواهد رسید و حفظ قرآن نیز از این قاعده مستثنی نیست و از آنجا که در حفظ قرآن کار اصلی به عهده حافظه انسان است، برقراری نظم موجب افزایش فوقالعاده کارایی حافظه خواهد شد و اهمیت نظم در کار حفظ در زمان تثبیت و مرور بسیار بیشتر است.
ضرورت توجه به ارتباط لفظ با مفاهیم و محتوای آیات
زینب محرابی فرد همچنین بر ضرورت توجه به ارتباط لفظ با مفاهیم و محتوای آیات تأکید و تصریح کرد: ما حتما در کار حفظ نیازمند توجه به مفاهیم و حتی تفسیر آیات هستیم زیرا اگر توجه به ارتباط معنایی بین آیات نباشد ضمن اینکه کار حفظ به مشکل بر میخورد به معنای این است که ما راه را گم کردهایم، زیرا هدف از حفظ برای ما آشنایی با مفاهیم و شناخت بیشتر از دستورات الهی و آموزههای دین اسلام است.
وی در ارزیابی خود از مهمترین خروجی کار حفظ بیان کرد: به تناسبی که حافظ از قرآن بهرهمند میشود و خداوند متعال این توفیق را برایش فراهم میکند که حامل کلام وحی باشد، باید بازتاب این ارتباط در کردار و رفتار حافظ بهویژه اخلاق و ارتباطات فردی و اجتماعی او دیده شود و اخلاق قرآنی او دیگران را نیز به سمت قرآن سوق دهد و به عبارت سادهتر فراتر از حافظه و زبانش، زندگی او قرآنی باشد.
دارنده رتبه نخست رشته حفظ مسابقات کشوری سپاه، تحقق فرمایش مقام معظم رهبری برای تربیت 10 میلیون حافظ را نیازمند تلاش همه دستاندرکاران فرهنگی و اجرایی دانست و بیان کرد: ممکن است یک مجموعه فرهنگی یا اجرایی توان کار آموزشی و تربیتی برای امر حفظ نداشته باشد اما میتواند با ایجاد فضای مناسب در جهت تقویت انگیزهها و تشویق نیروهای دارای استعداد برای امر حفظ بسترساز شود.
محرابیفرد با ابراز خرسندی از استقبال جوانان و نوجوانان از برنامه حفظ، تصریح کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در جامعه اثر ویژهای ایجاد کرد و سبب شد اهمیت کار حفظ مورد توجه بیشتری قرار گیرد البته این بدین معنا نیست که روند آموزشی در کار حفظ به طور مستمر مورد ارزیابی قرار نگیرد زیرا با توجه به اینکه کار حفظ مبتنی بر تکرار است باید برای ایجاد تنوع به دنبال ایدهپردازی بود تا نسل نوجوان و جوان با اشتیاق بیشتری به حفظ قرآن توجه کنند.
حمایت بیشتر از مربیان حفظ قرآن
وی همچنین خواهان حمایت بیشتر از مربیان حفظ قرآن شد و اظهار کرد: تعداد اساتید حفظ متناسب با نیاز جامعه اندک است و البته همین تعداد نیز مورد حمایت مناسب قرار نمیگیرند و با توجه به انگیزه و علاقه خوبی که این بزرگواران دارند، با حمایتهای مادی و معنوی از آنان همچون بیمه حافظان قرآن میتوانیم شاهد توفیقهای بیشتری در زمینه حفظ قرآن باشیم.
این حافظ قرآن، ضمن پیشنهاد برای برگزاری مسابقات محدودتر در زمینه حفظ، ابراز کرد: تقاضای ما از نهادهای قرآنی تربیت مربیان و اساتید خانم در زمینه تجوید و صوت و لحن است و این از ضرورتهای کار حفظ است.
وی فضا و مکان آموزشی مناسب جهت حفظ را نیز مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: البته ناگفته نماند که داشتن برنامه های فرهنگی و تفریحی در حین حفظ جهت افزایش اشتیاق و تنوع بسیار مطلوب و اثر بخش خواهد بود.
محرابی فرد در خصوص شرکت خود در آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی حفاظ گفت: برای نخستین بار بود که در این آزمون حضور یافتم و سؤالات از سطح بالایی برخوردار بود.
این حافظ قرآن افزود: این آزمون برخلاف آزمون های دیگر که بیشتر به حسن حفظ توجه دارند، میزان درک حافظان از محتوای قرآن را نیز مورد سنجش قرار داد که این از امتیازات برجسته آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ است.
مهمترین مشوقین من در گام نخست قرآن و الطاف اهل بیت(ع) بود
وی قرآن را انیس و مونس خوب خود ذکر کرد و اظهار کرد: مهمترین مشوقین من در گام نخست قرآن و الطاف اهل بیت(ع) وسپس پدر و مادرم که تشویق و حمایتی خوبی داشتند و در استمرار این مسیر نیز همراهی همسر و فرزندم زمینه مناسبی را برای من ایجاد کرد و از تلاشهای مجمع حافظان و قاریان هلال آران و بیدگل، مدیر بخش خواهران مرکز حفظ تخصصی مجمع و مربیان این مجموعه و دوستانی که در امر حفظ مرا یاری کردند تقدیر و تشکر میکنم.
یادآور میشود؛ مرحله دوم یازدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم به عنوان معتبرترین آزمون تخصصی صبح امروز در کاشان برگزار شد.
طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مدرک طرح ارزیابی حافظان قرآن کریم تنها مدرک معتبر حفظ قرآن در کشور است که به حافظان قرآن اعطا میشود.
بر اساس قانون، مدارک طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی در پنج درجه در نظر گرفته شده است که درجه پنجم معادل دیپلم به حافظان 10 جزء، درجه چهارم معادل فوق دیپلم به حافظان 20 جزء، درجه سوم معادل لیسانس به حافظان کل قرآن، درجه دوم معادل فوق لیسانس به حافظان ممتاز و درجه یک معادل دکترا نیز به اساتید حفظ قرآن اعطا میشود.
طرح اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم هر سال در چهار مرحله به همت سازمان دارالقرآنالکریم، نهاد قرآنی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی برگزار میشود که دو مرحله از این آزمون ویژه شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل در حوزه امتحانی کاشان انجام میشود.
روحاله باقری
∎
وی در ادامه به تشریح این موقعیت پرداخت و افزود: برگزاری کلاسهای حفظ تخصصی قرآن، تشکیل محافل بزرگ انس با قرآن در ماه رمضان و تلاش ارزنده و قابل تحسین مجمع حافظان و قاریان هلال در امر تربیت حافظان کل قرآن نمونههای برجسته این فضای قرآنی است.
این حافظ قرآن کریم در خصوص آغاز فعالیتش در زمینه حفظ قرآن عنوان کرد: فضایی که سبب شد من به حفظ قرآن علاقهمند شوم، حضور در مسابقات کشوری احکام بود که در آن مسابقات، رتبه دوم کشوری احکام را کسب کردم و فضای صمیمی و دوستانه این مسابقات و ابراز محبتی که خواهران نسبت به بنده داشتند که میتوانم در زمینه حفظ موفق باشم جرقهای برای شروع کار حفظ شد.
محرابیفرد در پاسخ به این سؤال که برای داشتن یک دوره حفظ خوب رعایت چه مواردی لازم است، گفت: آرامش ذهن، شرکت در کلاسهای تخصصی حفظ، استفاده از اساتید مجرب و متعهد، استفاده مناسب از اوقات روزانه، و همچنین توکل بر خدا و توسل به اهل بیت(ع) از جمله این موارد است.
این حافظ قرآن کریم با تأکید بر اینکه رعایت نظم در کار حفظ بسیار مهم و تعیین کننده است افزود: تا زمانی که فرد کارهای خود را در چارچوب یک برنامه منظم دنبال نکند به نتیجه مطلوب نخواهد رسید و حفظ قرآن نیز از این قاعده مستثنی نیست و از آنجا که در حفظ قرآن کار اصلی به عهده حافظه انسان است، برقراری نظم موجب افزایش فوقالعاده کارایی حافظه خواهد شد و اهمیت نظم در کار حفظ در زمان تثبیت و مرور بسیار بیشتر است.
ضرورت توجه به ارتباط لفظ با مفاهیم و محتوای آیات
زینب محرابی فرد همچنین بر ضرورت توجه به ارتباط لفظ با مفاهیم و محتوای آیات تأکید و تصریح کرد: ما حتما در کار حفظ نیازمند توجه به مفاهیم و حتی تفسیر آیات هستیم زیرا اگر توجه به ارتباط معنایی بین آیات نباشد ضمن اینکه کار حفظ به مشکل بر میخورد به معنای این است که ما راه را گم کردهایم، زیرا هدف از حفظ برای ما آشنایی با مفاهیم و شناخت بیشتر از دستورات الهی و آموزههای دین اسلام است.
وی در ارزیابی خود از مهمترین خروجی کار حفظ بیان کرد: به تناسبی که حافظ از قرآن بهرهمند میشود و خداوند متعال این توفیق را برایش فراهم میکند که حامل کلام وحی باشد، باید بازتاب این ارتباط در کردار و رفتار حافظ بهویژه اخلاق و ارتباطات فردی و اجتماعی او دیده شود و اخلاق قرآنی او دیگران را نیز به سمت قرآن سوق دهد و به عبارت سادهتر فراتر از حافظه و زبانش، زندگی او قرآنی باشد.
دارنده رتبه نخست رشته حفظ مسابقات کشوری سپاه، تحقق فرمایش مقام معظم رهبری برای تربیت 10 میلیون حافظ را نیازمند تلاش همه دستاندرکاران فرهنگی و اجرایی دانست و بیان کرد: ممکن است یک مجموعه فرهنگی یا اجرایی توان کار آموزشی و تربیتی برای امر حفظ نداشته باشد اما میتواند با ایجاد فضای مناسب در جهت تقویت انگیزهها و تشویق نیروهای دارای استعداد برای امر حفظ بسترساز شود.
محرابیفرد با ابراز خرسندی از استقبال جوانان و نوجوانان از برنامه حفظ، تصریح کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در جامعه اثر ویژهای ایجاد کرد و سبب شد اهمیت کار حفظ مورد توجه بیشتری قرار گیرد البته این بدین معنا نیست که روند آموزشی در کار حفظ به طور مستمر مورد ارزیابی قرار نگیرد زیرا با توجه به اینکه کار حفظ مبتنی بر تکرار است باید برای ایجاد تنوع به دنبال ایدهپردازی بود تا نسل نوجوان و جوان با اشتیاق بیشتری به حفظ قرآن توجه کنند.
حمایت بیشتر از مربیان حفظ قرآن
وی همچنین خواهان حمایت بیشتر از مربیان حفظ قرآن شد و اظهار کرد: تعداد اساتید حفظ متناسب با نیاز جامعه اندک است و البته همین تعداد نیز مورد حمایت مناسب قرار نمیگیرند و با توجه به انگیزه و علاقه خوبی که این بزرگواران دارند، با حمایتهای مادی و معنوی از آنان همچون بیمه حافظان قرآن میتوانیم شاهد توفیقهای بیشتری در زمینه حفظ قرآن باشیم.
این حافظ قرآن، ضمن پیشنهاد برای برگزاری مسابقات محدودتر در زمینه حفظ، ابراز کرد: تقاضای ما از نهادهای قرآنی تربیت مربیان و اساتید خانم در زمینه تجوید و صوت و لحن است و این از ضرورتهای کار حفظ است.
وی فضا و مکان آموزشی مناسب جهت حفظ را نیز مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: البته ناگفته نماند که داشتن برنامه های فرهنگی و تفریحی در حین حفظ جهت افزایش اشتیاق و تنوع بسیار مطلوب و اثر بخش خواهد بود.
محرابی فرد در خصوص شرکت خود در آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی حفاظ گفت: برای نخستین بار بود که در این آزمون حضور یافتم و سؤالات از سطح بالایی برخوردار بود.
این حافظ قرآن افزود: این آزمون برخلاف آزمون های دیگر که بیشتر به حسن حفظ توجه دارند، میزان درک حافظان از محتوای قرآن را نیز مورد سنجش قرار داد که این از امتیازات برجسته آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ است.
مهمترین مشوقین من در گام نخست قرآن و الطاف اهل بیت(ع) بود
وی قرآن را انیس و مونس خوب خود ذکر کرد و اظهار کرد: مهمترین مشوقین من در گام نخست قرآن و الطاف اهل بیت(ع) وسپس پدر و مادرم که تشویق و حمایتی خوبی داشتند و در استمرار این مسیر نیز همراهی همسر و فرزندم زمینه مناسبی را برای من ایجاد کرد و از تلاشهای مجمع حافظان و قاریان هلال آران و بیدگل، مدیر بخش خواهران مرکز حفظ تخصصی مجمع و مربیان این مجموعه و دوستانی که در امر حفظ مرا یاری کردند تقدیر و تشکر میکنم.
یادآور میشود؛ مرحله دوم یازدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم به عنوان معتبرترین آزمون تخصصی صبح امروز در کاشان برگزار شد.
طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مدرک طرح ارزیابی حافظان قرآن کریم تنها مدرک معتبر حفظ قرآن در کشور است که به حافظان قرآن اعطا میشود.
بر اساس قانون، مدارک طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی در پنج درجه در نظر گرفته شده است که درجه پنجم معادل دیپلم به حافظان 10 جزء، درجه چهارم معادل فوق دیپلم به حافظان 20 جزء، درجه سوم معادل لیسانس به حافظان کل قرآن، درجه دوم معادل فوق لیسانس به حافظان ممتاز و درجه یک معادل دکترا نیز به اساتید حفظ قرآن اعطا میشود.
طرح اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم هر سال در چهار مرحله به همت سازمان دارالقرآنالکریم، نهاد قرآنی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی برگزار میشود که دو مرحله از این آزمون ویژه شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل در حوزه امتحانی کاشان انجام میشود.
روحاله باقری