شناسهٔ خبر: 14955735 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

افراطی‌گری با تفکر وهابی در عربستان ارتباط دارد

دومین روز از کنفرانس بین‌المللی کمک به مردم یمن که در هتل پل‌من لندن برگزار شده بود با انتقاد شدید گروه‌های حقوق بشری از سیاست‌های آمریکا و انگلیس در همراهی با جنایات عربستان در یمن سپری شد.

صاحب‌خبر -

در برنامه روز شنبه این کنفرانس، سخنرانان بر موضوعاتی تاکید داشتند که نشانگر نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی توسط عربستان سعودی در تجاوز نظامی علیه یمن بود.

از جمله سخنرانان این کنفرانس جورج گالووی، نماینده سابق پارلمان انگلیس بود که سخنانش را با موضوع نقش عربستان در گسترش تروریسم آغاز کرد.

وی گفت: تروریسم در چند دهه اخیر در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان زاییده اندیشه‌های افراطی حکومت آل‌سعود و وهابیت است.

گالووی افزود: از سال 1980 تاکنون این عربستان بوده که با حمایت از گروه‌های افراطی و تروریستی وضعیت بحرانی موجود را به خاورمیانه و جهان تحمیل کرده است و امروز همه می‌دانند که عربستان تنها با حمایت کامل آمریکا و استفاده از بمب‌های بریتانیا به یمن حمله می‌کند.

این منتقد سیاست‌های دولت بریتانیا همچنین سازمان عفو بین‌الملل را برای اتخاذ سیاست‌های دوگانه‌اش مورد انتقاد شدید قرار داد و اضافه کرد: عفو بین‌الملل رفتاری دوگانه در برخورد با موضوع دموکراسی در کشورهای خاورمیانه دارد که نمونه آشکار آن سکوت مطلق در برابر حکومت بسته، افراطی و غیردموکراتیک عربستان است، اما در مقابل، سوریه را تحت‌فشار قرار داده و افکار عمومی جهان را علیه آن تحریک می‌کند و همین سیاست را نیز در بحرین به اجرا گذاشته و در برابر سیاست‌های حاکمان مستبد این کشور سکوت اختیار کرده است. گالووی این موضوع را ناشی از شرایط ویژه اقتصادی عربستان و تسلط مالی‌اش بر سازمان‌های بین‌المللی دانست.

خانم کیم شریف، حقوقدان اهل یمن و از فعالان حقوق بشر از دیگر سخنرانان این نشست بود که صحبت‌های خود را به بیان تاریخچه پیدایش و شکل‌گیری اندیشه‌های افراطی در جهان اسلام و خاورمیانه اختصاص داد و گفت: افراطی‌گری ارتباط کامل با زایش اندیشه و تفکر وهابی دارد که خاستگاه اصلی آن در عربستان است.

وی افزود: از نظر من وهابی‌گری ربطی به اسلام ندارد بلکه نوعی گرایش سیاسی و با اهداف سیاسی است. این حقوقدان در ادامه سخنرانی‌اش افراط‌گری در یمن را از حزب اصلاح در این کشور دانست که مورد حمایت عربستان است.

خانم کیم شریف، یکی از مهم‌ترین مقاطع شکل‌گیری اندیشه‌های افراطی و دامن زدن به آن توسط عربستان سعودی را مقطع پیروزی انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت، عربستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای جلوگیری از رشد تشیع در منطقه و جهان اسلام به ترویج اندیشه‌های افراطی وحمایت از گروه‌های تروریستی با هدف مقابله با تشیع اقدام کرد.

در ادامه نشست این کنفرانس عبدالسلام الذهبی، یکی از فعالان حقوق بشر با نشان دادن تصاویر متعددی از مکان‌های فرهنگی، موزه‌ها و شهرهای تاریخی یمن که در بمباران‌های 18 ماه گذشته توسط عربستان تخریب شده، اظهار کرد: رفتار عربستان در تخریب این آثار ارزشمند فرهنگی با رفتار القاعده، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی و افراطی قابل مقایسه است و این از اندیشه وهابی‌گری سرچشمه می‌گیرد.

نظر شما