شناسهٔ خبر: 14953183 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

ضرورت ايجاد نگاه بين المللي در برگزاري نمايشگاه ها

صاحب‌خبر -


برگزاري نمايشگاه هاي تجاري و مالي در بيشتر كشورهاي جهان با هدف توسعه و ايجاد رونق امري متداول است به طوري كه شركت ها و بنگاه هاي اقتصادي با توجه به شعار و اهداف انتخابي خود تلاش مي كنند بيشترين بهره را از اين تجمع مردم و مسوولان در اين ركود اقتصاد موجود جهاني داشته باشند.به گزارش روابط عمومي: سيدمحمد حسين استاد مدير روابط عمومي بانك ايران زمين گفت: با نگاهي به نمايشگاه هاي مختلف در جهان و عملكرد اقتصادي كشورهاي برگزار كننده مشاهده مي شود كه بسياري از اين كشورها با شناسايي درست و دقيق خود از گره هاي اقتصادي و رقباي خود در بازارهاي هدف اقدام به برگزاري نمايشگاه هاي تخصصي مي كنند.در تعريفي گويا و كوتاه، نمايشگاه را مي توان تبليغي زنده ناميد، زيرا در نمايشگاه عواملي چون توليد كننده، توزيع كننده، مصرف كننده و كالا يا خدمات در يك زمان و مكان مناسب گرد هم مي آيند. نمايشگاه مكاني جهت به نمايش گذاردن توانمندي ها و پيشرفت هاي يك منطقه يا كشور در زمينه هاي گوناگون است، همچنين برگزاري نمايشگاه موجب افزايش و بالا رفتن سطح اطلاعات و دانش عمومي، علمي و فني بازديدكنندگان مي شود.نمايشگاه هايي همچون اكسپو و يا نمايشگاه تخصصي جهاني كه با نظم خاصي از تمامي كشورها براي حضور در آن ها دعوت مي شود نشان دهنده اين موضوع است كه بسياري از كشورها همگام با تدوين استراتژي هاي توسعه اي خود تلاش مي كنند ضمن جذب منابع مالي، بازارهاي كشورهاي همسايه و يا تمامي كشورهايي كه ارتباط سياسي مستحكم با آن ها دارند را در هدف اقتصادي خود قرار دهند.از سويي ديگر در كشورهاي در حال توسعه و توسعه يافته با هدف شناسايي بيشتر سرمايه گذاران و نمايش دستاوردهاي ساليانه بنگاه هاي اقتصادي اقدام به برگزاري نمايشگاه مختلف در تمام حوزه ها و بازارها مي كنند كه همين امر موجب شده است كه بسياري از فعالان اقتصادي براي اطلاع از پيشرفت هاي جديد و نوآوري همواره خود را به اين نمايشگاه برسانند.بررسي ها نشان مي دهد ارتباطي كه در يك نمايشگاه ميان غرفه دار و بازديد كننده برقرار مي شود مي تواند تا دو سال بعد از نمايشگاه همچنان دوام داشته و تاثير گذار باشد. در حال حاضر، نمايشگاه از شكل ابتدايي گذشته اش بسيار فاصله گرفته و كاركردهاي آموزشي، تبليغاتي و اطلاعاتي آن، بسيار اهميت پيدا كرده است.حضور در نمايشگاه ها  از جمله فعاليت هايي است كه در زمينه بازاريابي و توسعه فروش محصولات مقرون به صرفه است و در آنجا شركت ها و بنگاه هاي اقتصادي فرصتي را براي ديدار و حضور در كنار مشتريان پيدا مي كنند. شركت كنندگان در نمايشگاه در مدتي محدود و معين و در مكاني با تسهيلات و امكانات مناسب ، فرصت هاي بي شماري را براي تحقيق و بررسي وضعيت بازار، ديدار با رقبا و تماشاي آخرين دستاوردها در زمينه هاي گوناگون به دست مي آورند .دردنياي معاصر از نمايشگاه ها و مجموعه اي از فعاليت هايي كه منجر به شكل گيري و برگزاري آن مي شود تحت عنوان صنعت نمايشگاهي ياد مي شود. زيرا صنعت صرفاً به تغيير شكل مواد اوليه با استفاده از ماشين آلات و ابزار و تبديل آن به محصولات مورد استفاده در زندگي روزمره اطلاق نمي شود بلكه مجموعه فنـون مديريتي و نرم افزارهايي كه بتواند با به كارگيري ابزار و روش هاي اوليه درسايه بهره گيري از نيروي انديشه موجبات پديدآوردن ويا ارتقاء بازده اقتصادي در زمينه هاي اقتصادي شود نيز صنعت محسوب مي شود.