شناسهٔ خبر: 14935559 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس اتحادیه بافندگان،‌ تولید و فروش فرش دستباف استان قم خبر داد

برپایی سیزدهمین نمایشگاه فرش قم در آبان ماه

رئیس اتحادیه بافندگان،‌ تولید و فروش فرش دستباف استان قم گفت: هر سال نمایشگاه فرش استان قم در محل دائمی نمایشگاه‌های استان برگزار می‌شود و امسال سیزدهمین دوره این نمایشگاه در آبان ماه سال 95 برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

رضا بلندیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به تاثیر رکود اقتصادی بر صنعت تولید فرش اظهار کرد: رکود اقتصاد داخلی اثر زیادی بر صنعت تولید فرش دستباف گذاشته و اکنون تولیدکنندگان فرش در استان قم با مشکلات زیادی مواجه هستند، بسیاری از آنها نتوانسته‌اند که فرش‌های خود را به فروش برسانند و این مسأله باعث کاهش تولید فرش دستباف در شهر قم شده است.

رئیس اتحادیه بافندگان،‌ تولید و فروش فرش دستباف استان قم ادامه داد:‌ کاهش تولید فرش دستباف منجر به بیکارشدن بافندگان و استادکاران فرش دستباف می‌شود، ما هر روز اختلاف‌ها بین بافندگان و استادکاران در اتحادیه می‌بینیم، البته استادکاران فرش سعی می‌کنند که به هر صورت به کار خودشان ادامه بدهند.

وی در خصوص بیمه بافندگان تصریح کرد: یکی از فعالیت‌های ما در اتحادیه در زمینه بیمه بافندگان است. بافندگان از اتحادیه کارت شناسایی دارند و هر قالی که آنها می‌بافند، شناسه‌ای دارد که باید آن شناسه را به بیمه بدهند تا بیمه‌شان ادامه داشته باشد،‌ دولت بخشی از حق بیمه بافندگان را پرداخت می‌کند که این امر کمکی به بافندگان است، اگر این شرایط رکورد فعلی در صنعت فرش ادامه پیدا کند و قالی بافته نشود، ما در بحث بیمه بافندگان هم به مشکل برخواهیم خورد.

بلندیان در خصوص راهبردهای اتحادیه فرش در وضعیت فعلی اظهار کرد: ما در اتحادیه یک سری کلاس‌های آموزشی را برای اعضا برگزار کردیم تا آنها تولید فرش خود را بهینه کنند و اندازه فرش‌ها را کاهش بدهند، اکنون عرضه فرش دستباف بسیار بیشتر از تقاضاست و این مسأله موجب بروز رکود در صنعت فرش شده است. تولیدکنندگان فرش را تشویق کردیم که تولید خود را کاهش بدهند و کیفیت فرش‌ها را بالا ببرند تا از این دوره رکود در صنعت فرش بگذریم.

رئیس اتحادیه بافندگان،‌ تولید و فروش فرش دستباف استان قم ادامه داد: اقتصاد کشورمان هم به لحاظ داخلی و هم در روابط خارجی مشکل دارد و تا زمانی که ارتباطات اقتصادی با کشورهای خارجی به صورت عادی برقرار نشود، رکود در زمینه صادرات فرش کشورمان پایان نمی‌یابد، فرش ایران کالای گرانی است و این کالا مشتریان خاص خودش را دارد که این مشتریان معمولا ثروتمند هستند.

وی افزود: گاهی توریست‌هایی که به ایران می آیند، فرش‌های کشورمان را می‌خرند، اگر حضور توریست‌های خارجی در کشورمان بیشتر شود، این امید وجود دارد که فروش فرش دستباف کشورمان هم بیشتر شود، البته زائرین مذهبی که به شهر قم می‌آیند، چندان با فرش دستباف این شهر آشنا نیستند و کاری برای آشناکردن زائرین خارجی شهر قم با فرش دستباف این شهر صورت نگرفته است.

بلندیان با اشاره به نمایشگاه دائمی فرش قم اظهار کرد: در سفر رهبر معظم انقلاب به استان قم مصوب شد که با اختصاص 6 میلیارد تومان، نمایشگاه دائمی فرش استان قم در ابتدای اتوبان قم - تهران احداث شود. این نمایشگاه در حال احداث است و نمایشگاه فرش استان قم پس از احداث، مکانی برای عرضه دائمی فرش‌های استان است تا تاجران و توریست‌ها با بازدید از این نمایشگاه، برای خرید فرش قم ترغیب شوند.

رئیس اتحادیه بافندگان،‌ تولید و فروش فرش دستباف استان قم خاطرنشان کرد: نمایشگاه دائمی فرش استان قم در شرف تکمیل است و احتمالا احداث این نمایشگاه تا پایان امسال به اتمام برسد، نمایشگاه دائمی فرش استان قم پس از بهره برداری، مکانی برای معرفی و تبلیغ فرش استان خواهد بود. همچنین هر سال نمایشگاه فرش استان قم در محل دائمی نمایشگاه‌های استان برگزار می‌شود و امسال سیزدهمین دوره این نمایشگاه در آبان ماه سال 95 برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/2258/و40

برچسب‌ها:

نظر شما