تفاهم – گروه گزارش: پیش نویس لوایح بانک مرکزی و بانکداری با توجه به ماهیت اسلامی بودن بانکداری کشور ما و بررسی کارشناسانه این قوانین در سایر کشورها و فاصله زمانی که از تصویب قانون پولی و بانکی در کشور می گذرد، تهیه شده است. براساس این گزارش، اکبر کمیجانی، قائم مقام این بانک مرکزی در مورد تاریخچه تدوین پیشنویس لوایح بانک مرکزی و بانکداری اظهار کرد: سابقه بازنگری قانون پولی و بانکی کشور (مصوب 1351) به سال 1379 باز میگردد. در مواد 90، 91، 92 و 98 قانون برنامه پنج ساله سوم توسعه، انجام اصلاحات ساختاری در نظام بانکی کشور پیشبینی شده بود. بنابراین، یکی از اولین اقداماتی که لزوم آن از مدتها قبل احساس میشد، آغاز مطالعاتی برای بازنگری در قانون پولی و بانکی کشور بود. در این خصوص مطالعات مفصلی توسط کارگروههایی که در بانک مرکزی تشکیل شد، انجام گرفت و در شورای راهبری بازنگری قانون پولی و بانکی طی جلسات متعددی به بحث گذارده شد، تا سرانجام دو مجموعه اخیر پیشنویس لایحه بانک مرکزی و لایحه بانکداری تقدیم دولت محترم شد. البته پیش از این نیز اقدامهایی در اواخر دهه 1360 و نیز دهه 1370 برای بازنگری در قانون پولی و بانکی توسط مسئولان وقت بانک مرکزی آغاز شد که به نتیجه نرسید.
کمیجانی برخی از ویژگیهای اصلی لایحه بانک مرکزی را شامل موارد زیر دانست: 1- این لایحه مشتمل بر 34 ماده و 29 تبصره است. در این لایحه ابعاد مختلف استقلال، پاسخگویی و شفافیت بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفته است.2- ساز و کار نگهداری داراییهای ذخیره توسط بانک مرکزی، با کیفیت و کمیت معین، به جای نگهداری داراییهای پشتوانه، که ساز وکاری منسوخ و متعلق به دوره زمانی قبل از 1973 میلادی بود، مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه این نوآوری مفهومی، تغییری در ماهیت نگهداری داراییهای مذکور توسط بانک مرکزی، در قبال اسکناسهای منتشره، ایجاد نمیکند. 3- استقلال قانونی مناسبی برای بانک مرکزی در هر یک از ابعاد سازمانی، بودجهای، تنظیمی و نظارتی در مواد گوناگون لایحه فراهم آمده است. همچنین، در ماده (18) رئیسکل بانک مرکزی به عنوان یکی از ارکان این بانک شناخته میشود و در ماده (20) شرایط نصب و عزل رئیسکل بانک مرکزی به صراحت و مطابق با مصوبه مورخ 1393.10.24 مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام تعیین میشود؛ در مواد (12)، (16)، (22) و (23) لایحه نیز اختیارات تنظیمی و نظارتی گستردهای برای بانک مرکزی، با ایجاد دو هیات سیاستگذاری پولی و بانکی و هیات نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری، گرفته شده است. در ترکیب اعضای این دو هیات به ماهیت کارشناسی آنها توجه شده است، به گونهای که منجر به تقویت فرآیند طراحی و اجرای سیاستهای پولی و نظارتی بانک مرکزی میشود. 4- در لایحه بانک مرکزی، ماموریت و اهداف قانونی این بانک تصریح شده است. 5- بانک مرکزی از اعطای تسهیلات مالی به وزارتخانهها، موسسات و شرکتهای دولتی و واحدهای تابعه آنها منع شده است و این بانک مجاز نیست مادامی که وجوه تنخواهگردان خزانه در هر سال تصفیه نشده است، وجوه تازهای تحت این عنوان به دولت بپردازد. همچنین، بانک مرکزی از خرید و یا تملک اوراق بهادار صادر شده و یا تضمین شده توسط دولت در عرضههای اولیه منع شده است. این مواد، استقلال قانونی مناسبی برای بانک مرکزی به منظور پیگیری هدف اصلی خود، فراهم میکنند.
وی هم چنین درخصوص برخی ویژگیهای اصلی لایحه بانکداری نیز خاطر نشان کرد: 1- این لایحه مشتمل بر 10 فصل و 173 ماده، منطبق با چرخه حیات مؤسسات اعتباری تنظیم شده و طی آن، کاستیها و موانع اجرای صحیح عملیات بانکی بدون ربا و منطبق با موازین شرع مقدس اسلام، شناسایی و برای آن چارهجویی شده است.2- ضعفها و کاستیهای قوانین موجود به ویژه در زمینه نظارت مؤثر و کارآمد بر بانکها و سایر مؤسسات اعتباری تا حد امکان مرتفع شده است، قوانین و اسناد بالادستی و مرجع از جمله سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته و قوانین و مقررات متعدد موجود در زمینه پولی و بانکی تجمیع و یکپارچهسازی شده است. 3- اشتغال به عملیات بانکی بدون مجوز به نحو بازدارنده و مؤثری، جرمانگاری گردیده است. 4- قواعد و حداقلها و الزامات حاکمیت شرکتی در مؤسسات اعتباری به نحوی که مالکیت از مدیریت جدا و نظارت از اجرا مستقل باشد، تبیین شده است. 5- با توجه به تجربیات حاصله از اجرای بیش از سه دهه قانون عملیات بانکی بدون ربا، روشهای تجهیز و تخصیص منابع دستخوش تغییرات عمدهای شده است. این مقام آگاه در پاسخ به این سوال که چرا در لایحه بانک مرکزی رئیسکل بانک به عنوان یک رکن محسوب شده است؟ اذعان کرد: اهمیت جایگاه رئیسکل بانک مرکزی از اهمیت این نهاد ملی و حاکمیتی ناشی میشود. تصمیماتی که در بانکهای مرکزی اتخاذ میشود دارای آثار اقتصادی و اجتماعی گستردهای بر نسلهای امروز و آینده کشور است. تصمیمهایی که در بانک مرکزی اتخاذ میشود میتواند تخصیص منابع و بنابراین توزیع ثروت و درآمد را در طی زمان در جامعه تغییر دهد و ارزش پساندازها و جریانهای درآمدی افراد و خانوارها را به صورت بین نسلی دستخوش تغییر کند. تمام این تصمیمها زیر نظر رئیسکل بانک مرکزی، که اداره امور این بانک را براساس قانون پولی و بانکی در اختیار دارد، صورت میگیرد.
کمیجانی درباره دلیل تفکیک شورای پول و اعتبار به هیات سیاستگذاری پولی و بانکی و هیات نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری اذعان کرد: یکی از الزامات سیاستگذاری پولی درست، تفکیک آن از امر اجرا و نظارت است. اصولاً دو هیات مذکور نگرانیها و موضوعات متمایزی هم دارند. در حالیکه نگرانی اصلی هیات سیاستگذاری پولی حفظ ارزش پول ملی، ثبات قیمتها، تسهیل جریان مبادلات داخلی و خارجی کشور و تنظیم رشد مناسب عرضه پول با توجه به رشد بخش حقیقی اقتصاد است و به این منظور روند متغیرهای کلان اقتصاد مانند سطح عمومی قیمتها، نرخ رشد، نرخ بیکاری، نرخ ارز و هزینههای تامین مالی را در نظر میگیرد؛ نگرانی اصلی هیات نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری حفظ نظام بانکی از راه تنظیم و نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری و کنترل ریسکهای نظارت بر فعالیت آنها به صورت فردی و جمعی است و به این طریق به حفظ ثبات نظام مالی کشور کمک میکند. در لایحه بانک مرکزی تلاش شده است که ترکیب اعضای هیاتهای مذکور نیز تخصصیتر و منسجمتر باشد. وی در پایان با بیان اینکه طی دو دهه گذشته از اهمیت نگهداری ذخیره قانونی برای سپردههای بانکی اشخاص نزد بانک مرکزی، کاسته شده است، یادآور شد: در حال حاضر برخی از کشورها نسبت ذخیره قانونی صفر درصد یا نرخهای بسیار پایینی را بر روی مانده سپردههای اشخاص نزد شبکه بانکی اعمال میکنند. این رویکرد که با هدف اصلی کاهش هزینههای تامین مالی برای بانکها و موسسات اعتباری صورت می گیرد، بیشتر در کشورهایی دنبال میشود که از یک سو میتوانند از عملیات بازار باز و سایر ابزارهای غیر مستقیم سیاستگذاری پولی برای تنظیم سیاست پولی استفاده کنند؛ و از سوی دیگر، دارای صندوقهای ضمانت سپرده کارآمدی هستند که پوشش ضمانتی لازم و کافی برای سپردههای اشخاص نزد بانکها و موسسات اعتباری فرآهم میکنند. در کشور ما هنوز این شرایط به اندازه کافی مهیا نشده است. بنابراین، استفاده از نرخ ذخیره قانونی به عنوان ابزار سیاست گذاری و احتیاطی همچنان مورد توجه است. اگرچه در لایحه بانک مرکزی، از حداقل 10 درصد در قانون فعلی، به حداقل 6 درصد کاهش یافته است.
∎
کمیجانی برخی از ویژگیهای اصلی لایحه بانک مرکزی را شامل موارد زیر دانست: 1- این لایحه مشتمل بر 34 ماده و 29 تبصره است. در این لایحه ابعاد مختلف استقلال، پاسخگویی و شفافیت بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفته است.2- ساز و کار نگهداری داراییهای ذخیره توسط بانک مرکزی، با کیفیت و کمیت معین، به جای نگهداری داراییهای پشتوانه، که ساز وکاری منسوخ و متعلق به دوره زمانی قبل از 1973 میلادی بود، مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه این نوآوری مفهومی، تغییری در ماهیت نگهداری داراییهای مذکور توسط بانک مرکزی، در قبال اسکناسهای منتشره، ایجاد نمیکند. 3- استقلال قانونی مناسبی برای بانک مرکزی در هر یک از ابعاد سازمانی، بودجهای، تنظیمی و نظارتی در مواد گوناگون لایحه فراهم آمده است. همچنین، در ماده (18) رئیسکل بانک مرکزی به عنوان یکی از ارکان این بانک شناخته میشود و در ماده (20) شرایط نصب و عزل رئیسکل بانک مرکزی به صراحت و مطابق با مصوبه مورخ 1393.10.24 مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام تعیین میشود؛ در مواد (12)، (16)، (22) و (23) لایحه نیز اختیارات تنظیمی و نظارتی گستردهای برای بانک مرکزی، با ایجاد دو هیات سیاستگذاری پولی و بانکی و هیات نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری، گرفته شده است. در ترکیب اعضای این دو هیات به ماهیت کارشناسی آنها توجه شده است، به گونهای که منجر به تقویت فرآیند طراحی و اجرای سیاستهای پولی و نظارتی بانک مرکزی میشود. 4- در لایحه بانک مرکزی، ماموریت و اهداف قانونی این بانک تصریح شده است. 5- بانک مرکزی از اعطای تسهیلات مالی به وزارتخانهها، موسسات و شرکتهای دولتی و واحدهای تابعه آنها منع شده است و این بانک مجاز نیست مادامی که وجوه تنخواهگردان خزانه در هر سال تصفیه نشده است، وجوه تازهای تحت این عنوان به دولت بپردازد. همچنین، بانک مرکزی از خرید و یا تملک اوراق بهادار صادر شده و یا تضمین شده توسط دولت در عرضههای اولیه منع شده است. این مواد، استقلال قانونی مناسبی برای بانک مرکزی به منظور پیگیری هدف اصلی خود، فراهم میکنند.
وی هم چنین درخصوص برخی ویژگیهای اصلی لایحه بانکداری نیز خاطر نشان کرد: 1- این لایحه مشتمل بر 10 فصل و 173 ماده، منطبق با چرخه حیات مؤسسات اعتباری تنظیم شده و طی آن، کاستیها و موانع اجرای صحیح عملیات بانکی بدون ربا و منطبق با موازین شرع مقدس اسلام، شناسایی و برای آن چارهجویی شده است.2- ضعفها و کاستیهای قوانین موجود به ویژه در زمینه نظارت مؤثر و کارآمد بر بانکها و سایر مؤسسات اعتباری تا حد امکان مرتفع شده است، قوانین و اسناد بالادستی و مرجع از جمله سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته و قوانین و مقررات متعدد موجود در زمینه پولی و بانکی تجمیع و یکپارچهسازی شده است. 3- اشتغال به عملیات بانکی بدون مجوز به نحو بازدارنده و مؤثری، جرمانگاری گردیده است. 4- قواعد و حداقلها و الزامات حاکمیت شرکتی در مؤسسات اعتباری به نحوی که مالکیت از مدیریت جدا و نظارت از اجرا مستقل باشد، تبیین شده است. 5- با توجه به تجربیات حاصله از اجرای بیش از سه دهه قانون عملیات بانکی بدون ربا، روشهای تجهیز و تخصیص منابع دستخوش تغییرات عمدهای شده است. این مقام آگاه در پاسخ به این سوال که چرا در لایحه بانک مرکزی رئیسکل بانک به عنوان یک رکن محسوب شده است؟ اذعان کرد: اهمیت جایگاه رئیسکل بانک مرکزی از اهمیت این نهاد ملی و حاکمیتی ناشی میشود. تصمیماتی که در بانکهای مرکزی اتخاذ میشود دارای آثار اقتصادی و اجتماعی گستردهای بر نسلهای امروز و آینده کشور است. تصمیمهایی که در بانک مرکزی اتخاذ میشود میتواند تخصیص منابع و بنابراین توزیع ثروت و درآمد را در طی زمان در جامعه تغییر دهد و ارزش پساندازها و جریانهای درآمدی افراد و خانوارها را به صورت بین نسلی دستخوش تغییر کند. تمام این تصمیمها زیر نظر رئیسکل بانک مرکزی، که اداره امور این بانک را براساس قانون پولی و بانکی در اختیار دارد، صورت میگیرد.
کمیجانی درباره دلیل تفکیک شورای پول و اعتبار به هیات سیاستگذاری پولی و بانکی و هیات نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری اذعان کرد: یکی از الزامات سیاستگذاری پولی درست، تفکیک آن از امر اجرا و نظارت است. اصولاً دو هیات مذکور نگرانیها و موضوعات متمایزی هم دارند. در حالیکه نگرانی اصلی هیات سیاستگذاری پولی حفظ ارزش پول ملی، ثبات قیمتها، تسهیل جریان مبادلات داخلی و خارجی کشور و تنظیم رشد مناسب عرضه پول با توجه به رشد بخش حقیقی اقتصاد است و به این منظور روند متغیرهای کلان اقتصاد مانند سطح عمومی قیمتها، نرخ رشد، نرخ بیکاری، نرخ ارز و هزینههای تامین مالی را در نظر میگیرد؛ نگرانی اصلی هیات نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری حفظ نظام بانکی از راه تنظیم و نظارت بر بانکها و موسسات اعتباری و کنترل ریسکهای نظارت بر فعالیت آنها به صورت فردی و جمعی است و به این طریق به حفظ ثبات نظام مالی کشور کمک میکند. در لایحه بانک مرکزی تلاش شده است که ترکیب اعضای هیاتهای مذکور نیز تخصصیتر و منسجمتر باشد. وی در پایان با بیان اینکه طی دو دهه گذشته از اهمیت نگهداری ذخیره قانونی برای سپردههای بانکی اشخاص نزد بانک مرکزی، کاسته شده است، یادآور شد: در حال حاضر برخی از کشورها نسبت ذخیره قانونی صفر درصد یا نرخهای بسیار پایینی را بر روی مانده سپردههای اشخاص نزد شبکه بانکی اعمال میکنند. این رویکرد که با هدف اصلی کاهش هزینههای تامین مالی برای بانکها و موسسات اعتباری صورت می گیرد، بیشتر در کشورهایی دنبال میشود که از یک سو میتوانند از عملیات بازار باز و سایر ابزارهای غیر مستقیم سیاستگذاری پولی برای تنظیم سیاست پولی استفاده کنند؛ و از سوی دیگر، دارای صندوقهای ضمانت سپرده کارآمدی هستند که پوشش ضمانتی لازم و کافی برای سپردههای اشخاص نزد بانکها و موسسات اعتباری فرآهم میکنند. در کشور ما هنوز این شرایط به اندازه کافی مهیا نشده است. بنابراین، استفاده از نرخ ذخیره قانونی به عنوان ابزار سیاست گذاری و احتیاطی همچنان مورد توجه است. اگرچه در لایحه بانک مرکزی، از حداقل 10 درصد در قانون فعلی، به حداقل 6 درصد کاهش یافته است.