شناسهٔ خبر: 14950731 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

مهندس سیدعزت الله ضرغامی در گفتگوی اختصاصی با جام جم آنلاین؛

مثلث ماندگاری رشیدی

رییس اسبق سازمان صدا و سیما در گفت و گو با جام جم آنلاین از رفاقت 30 ساله اش با مرحوم داود رشیدی گفت و آن مرحوم را چهره ای ماندگار برای جامعه هنری ایران دانست . رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران فردا پنجشنبه به شهرستان قم سفر خواهند کرد. برنامه شاد و پرمخاطب شب فیروزه ای از جمعه دوباره میهمان مردم پایتخت خواهد بود. تصویربرداری مجموعه جدید نمایشی «نفس شیرین» در شهرک فرهنگیان تهران ادامه دارد و اکنون تولید این مجموعه به نیمه رسیده است. کودکان و نوجوانان در روزهای پایانی هفته می توانند شاهد انیمیشن های جذاب «چرخ و فلک اسرارآمیز»، «فرمانروایان مقدس » و «خاطرات ساحل رودخانه» از شبکه کودک باشند. روزهای پنجشنبه و جمعه انیمیشن «لوراکس» و فیلم های «سوار در باران» و «بعد از غبار» از شبکه 5 سیما پخش می شود. رئیس ستاد اقامه نماز کشور از برنامه های شاد و مفرح صدا وسیما ابراز رضایت کرد. فیلم «فرشته ها با هم می آیند» در ساعات پایانی هفته از شبکه افق پخش خواهد شد. فیلم های «پسر فیل بان»، «نبرد جبار»، «گردنه، «شیلات» و «پس از جشن عروسی» در روزهای پنجشنبه و جمعه از شبکه 2 پخش خواهد شد. مرحوم داود رشیدی در فیلم شیلات با نقش خوجه ممد به چهره ای ماندگار در سینمای ایران تبدیل شد. علاقه مندان هنر هفتم عصر جمعه می توانند شاهد بازی فوق العاده مرحوم داود رشیدی در فیلم بی بی چلچله در شبکه یک سیما باشند. دکتر علی اصغر پورمحمدی با تأکید بر حمایت رسانه ملی از کاروان ورزشی پارالمپیک، انگیزه کم کشور میزبان در پوشش تصویری رقابت های پارالمپیک را مشکلی بزرگ برای پخش این رقابت ها از رسانه ملی توصیف کرد. محمدرضا جعفری جلوه، در حکمی بهزاد عادلی را به عنوان سرپرست گروه امور اجتماعی این شبکه منصوب کرد. داریوش ارجمند بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون امشب چهارشنبه10 شهریور ماه مهمان برنامه شب فیروزه ای می شود. مراسم بدرقه داود رشیدی بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون در حال برگزاری است. داود رشیدی در کتاب «سنگ قبر هنرمندان» نوشته بود: اولا من که روی سنگ قبرم را نمی‌نویسم، ولی اگر قرار باشد خودم نوشته‌اش را انتخاب کنم، شبیه به جمله سزار خواهد بود. مهران مدیری در نشست خبری فیلم سینمایی «ساعت 5 عصر» که قصد ساخت آن را دارد، در حضور خبرنگاران و عکاسان سیگار کشید. جام جم آنلاین: لیلی و لیلا، دوستان دوران کودکی یکدیگ

صاحب‌خبر -

گفت و گوی جام جم آنلاین با مهندس سید عزت الله ضرغامی را در زیر می خوانید .

داود رشیدی در نگاه مهندس ضرغامی چگونه بود؟

مرحوم داود رشیدی شخصیتی برجسته در حوزه هنرهای نمایشی اعم از سینما، تئاتر و تلویزیون داشت. مسئولیت های خطیری که در انجمن بازیگران کشور داشت به هیچ عنوان از کیفیت کارهای فراوانی که روی صحنه ها و مقابل دوربین اجرا می کرد، نکاست. او در هر برنامه ای که حاضر می شد حتی اگر نقش کوتاهی را می پذیرفت، نشان می داد که در بالاترین سطح هنری و حرفه ای کشور قرار دارد.

دقت نظر ایشان در ارائه کارهای نو در حوزه نمایش را چگونه ارزیابی می کنید؟

مرحوم رشیدی انسانی آکادمیک، باسواد و مسلط به زبان فرانسه بود. بنابراین همیشه با وسواسی خاص به دنبال سوژه های ناب، جدید و بهره گیری از برخی تولیدات اورجینال سطح بالا و در سطح جهانی بود. علاوه بر این بُعد جهان نگر، او نگاهی کاملاً بومی و ایرانی به هنر نمایشی کشور داشت.

شما از نزدیک با منش و اخلاق مرحوم رشیدی آشنا بودید، اخلاق شخصی و اجتماعی ایشان چگونه بود؟

داود رشیدی هنرمندی بسیار با اخلاق چه در روی صحنه و چه در پشت صحنه بود. من در طول سه دهه اخیر با هنرمندان بسیاری از نزدیک معاشرت داشته و دارم و به جرأت شهادت می دهم که رشیدی یکی از با اخلاق ترین هنرمندان جمهوری اسلامی ایران بود. هنرمندان در مقیاس اخلاق به عقیده من به دو دسته تقسیم می شوند یکی هنرمندان با شخصیت و دوم هنرمندانی که کمتر از سجایای اخلاقی برخوردار هستند. لذا تواضع، اخلاق حسنه و محبت سه ویژگی بارزی بود که در ذهن و خاطر کسانی که همیشه با او مؤانست و مجالست داشتند ماندگار شده است.

می گویند که وضع زندگی و معیشتی بازیگران به یک دغدغه همیشگی برای او تبدیل شده بود، درست است؟

در طول مدتی که در معاونت سینمایی وزارت ارشاد بودم بطور مستمر با ایشان که ریاست انجمن بازیگران کشور را برعهده داشت در ارتباط بودم. از نزدیک شاهد بودم که چه تلاش فراوانی را برای بهبود وضعیت بازیگران و زحمت کشان حوزه نمایش کشور انجام می داد. هرگاه من هم می خواستم برای بازیگران اقدامی را انجام دهم نخستین فردی که پیشقدم میشد مرحوم رشیدی بود. البته از روی تواضع و متانت برای اینکه کار خود را مخفی کند به من می گفت، این قدر که شما برای هنرمندان زحمت می کشید باید جنابعالی رییس انجمن بازیگران می شدید.

بهترین نقشی که رشیدی را در هنر نمایش ایران ماندگار کرد به نظر شما کدام است؟

داود رشیدی چند شخصیت ماندگار در هنر نمایشی ایران خلق کرد که مهمترین آنها نقش «خوجه ممد» در فیلم بیاد ماندنی شیلات بود. به شخصه معتقدم که شیلات یکی از ده فیلم برتر سینمای انقلاب است. قصه و فضاسازی شیلات بسیار خوب بود اما حضور رشیدی در کاراکتر «خوجه ممد» روح دیگری به شیلات داد و این فیلم را به یک اثر فاخر تبدیل کرد.
نقش های دیگری که در سریال ها و فیلم های سینمایی و تلویزیونی بازی کردند مانند مفتش شش انگشتی در «هزاردستان» ساخته مرحوم علی حاتمی و نقش حاجی در « بازگشت پرستوها»ساخته ابوالقاسم طالبی و بسیاری دیگر... همه از خاص بودن این هنرمند مردمی حکایت دارد.

سخن پایانی یک دوست قدیمی مرحوم رشیدی؟

کوتاه سخن اینکه مرحوم داود رشیدی تا آخرین لحظه اجرای کارهای هنری خویش، به دنبال سوژه های جدید و خلاقیت در عرصه هنر نمایش بود. شخصیتی مانند او با این جامعیت کمتر در جامعه هنری کشور شکل گرفته است. او به واقع چهره ماندگار عرصه نمایش بود و حق استادی بر گردن بسیاری از ستارگان امروز سینما، تئاتر و تلویزیون کشور دارد.

محمد زندکریمخانی - جام جم آنلاین

نظر شما