شناسهٔ خبر: 14950432 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

75 تشکل‌ بسیجی دانشگاه‌‌ فرهنگیان:

دولت برای افزایش آمار اشتغال یک نسل را فدا نکند/بجای اصرار به شیوه‌های غیراصولی به ارتقاء کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان بپردازید

75 تشکل بسیجی دانشگاه‌‌ فرهنگیان اعلام کردند: به جای اصرار نابجا بر اجرای ماده ۲۸ اساسنامه، به شیوه غیر اصولی، طبق بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به ارتقاء کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان بپردازید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی؛ بسیج دانشجویی بیش از 75 پردیس و مرکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان ضمن انتقاد از استخدام‌های غیر موجه و ناکارآمد وزارت آموزش و پرورش ( پیرامون ماده 28) اعلام کردند: به جای اصرار نابجا بر اجرای ماده 28 اساسنامه، به شیوه غیر اصولی، طبق بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به ارتقاء کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان بپردازید.

در ابتدای این بیانیه آمده است: با توجه به شکل‌گیری اقدامات سلیقه‌ای و غیر کارساز، پیرامون جذب نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش از طریق فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور و تفسیر باطل از ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، بر آن شدیم نکاتی را خطاب به مسئولان امر گوشزد کنیم. ذیل ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان چنین آمده است: « "بخشی از نیروهای خاص آموزش و پرورش در رشته هایی که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش از طریق دانش آموختگان سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور و حوزه های علمیه مشروط به گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزی در دانشگاه بلا مانع می باشد».

در ادامه این بیانیه تصریح شد: در متن اساسنامه تکیه شده که در صورت عدم امکان ارائه رشته ها، جذب از طریق فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه ها ممکن می باشد، حال آنکه با وجود انواع رشته‌های علوم پایه و انسانی در دانشگاه فرهنگیان، کاربرد زیاد و فراقانونی این ماده توجیهی ندارد؛ چرا که باعث به حاشیه رفتن 15 رشته تخصصی دانشگاه فرهنگیان می‌شود.

در قسمت دیگری از این بیانیه آمده است: در دومین سال تفسیر و بکارگیری غلط از ماده 28، کماکان از ورود 25 هزار دانشجومعلم جوان و بانشاط دارای عشق و انگیزه معلمی، بطور غیر قانونی، جلوگیری به‌عمل آمده، به نحوی که در سال گذشته این تعداد به رغم صراحت قانون برنامه پنجم توسعه و پیش بینی‌های کارشناسانه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر نیاز این وزارتخانه به ورود سالانه 25هزار نفر نیروهای جوان 18 ساله و نه جویندگان کار 30 ساله، متأسفانه آن تعداد به 5 هزار نفر کاهش پیدا کرد و امسال هم 10 هزار نفر از این ظرفیت به افرادی اختصاص می‌یابد که شخصیت آنها در دانشگاه‌های غیر تربیت معلم شکل گرفته؛ اینها همه در حالی است که امام خامنه‌ای(مدظله العالی) در اولین سال فعالیت این دانشگاه(92) و در بیان اهمیت بسیار فراوان آن، تکوین شخصیت این دانشجومعلمان جوان را دلیل قاطع و مورد توجه مسؤولان قرار دادند، نه جذب افراد میانسال جویای کار!

این تشکل‌های دانشجویی تاکید کردند: در متن مذکور آمده است که گذراندن دوره یک ساله شرط ورود به سیستم آموزش و پرورش می باشد، حال آنکه در زمان حاضر عملا چنین دوره ای برگزار نمی‌شود. از طرفی روش جذب دانشجو معلم از طریق ماده 28 آسیبی جدی به نظام تعلیم و تربیت کشور زده و می‌زند؛ چرا که اکثر جذب شده‌ها، نه به عشق معلمی که به ناچار و فقط جهت داشتن شغل به این سو می‌آیند و اتفاقا اکثر آنان که با مدارک معتبر از سایر دانشگاه ها، اعتباری کسب کرده‌اند، از هم اکنون، نه دغدغه تدریس در مدارس که در سر، هوای پست های مدیریتی! در سیستم آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان را دارند و پیش بینی می شود که بیشتر شان در کلاس های درس مدارس باقی نمانند.

در ادامه آمده است: آموزش‌های ناقص و یا به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، دوره‌های کوتاه مدت برگزار شده برای نیروی جذب شده ماده 28 کارساز و مثمر ثمر نبوده و نیست؛ زیرا به اذعان خود ماده بیست و هشتی ها، دوره اجباری و نامطلوبی!! بوده است و فقط مجبور به پرداخت هزینه آموزش شده‌اند. حال سؤال این است که اگر آموزش و پرورش نیاز به نیرو دارد، پس چگونه است که ظرفیت‌های پذیرش دانشگاه فرهنگیان را از 25 هزار نفر در سال 91 به 10 هزار نفر در امسال رسانیده‌اند؟ و آیا واقعاً، برگزاری دروس این دوره های کوتاه مدت، بدون دیدن حتی یک استاد و به صورت مجازی و یا برگزاری فشرده 6-7 روزه و یا حتی دوماهه در روزهای پنج شنبه و جمعه، فرد را به لحاظ علمی، مهارت های معلمی و مبانی معرفتی-عقیدتی، آماده برای شغل حساس و سرنوشت ساز معلمی می کند؟

در ادامه تاکید شد: نتیجه این که اگر مسئولان کشور خواهان پیشرفت ایران اسلامی هستند، سرمایه گذاری روی این امر مهم، یعنی تربیت معلم، را نباید امرِ هزینه‌ای برشمرند، بلکه سرمایه‌گذاری کارگشا برای آینده ایران اسلامی است و ما خواهان آنیم که دولت جهت افزایش آمار اشتغال به وسیله ماده 28 ، یک نسل  را فدا نکند. دانشگاه فرهنگیانِ مولد است که می‌تواند تضمین تعلیم و تربیت تمام و کمال را بدهد و قطعاً با عدم انتشار به موقع جزییات پذیرش دانشگاه فرهنگیان در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 95 و تکرار آن برای دومین سال متوالی، مجوزی جهت بهره‌برداری از اجرای ماده 28 اساسنامه فراهم نخواهد شد. حال پیشنهاد ما دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان به شما متولیان امر این است که به جای اصرار نابجا بر اجرای ماده 28 اساسنامه، به شیوه غیر اصولی، طبق بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به ارتقاء کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان بپردازید و با اهتمام به این امر، و جهت گرایی مهارتی- تخصصی-معرفتی بیشتر در این دانشگاه، تداوم فعالیت 15 رشته در دوره های کارشناسی پیوسته ؛ همچنین توسعه، راه اندازی و برنامه ریزی دوره  آموزشی کارشناسی ارشد پیوسته را نیز در دستور کار قرار دهید.

در پایان آمده است: پیشنهاد می‌گردد تا وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، مسابقه‌ای علمی در سه حوزه علمی، مهارت‌های معلمی و مبانی معرفتی- عقیدتی، بین فارغ‌التحصیلان امسال دانشگاه فرهنگیان و 5 هزار نیروی تازه استخدام از طریق ماده 28 برگزار کند تا مشخص شود کدام مسیر ناکارساز و کدام مسیر کارساز است؟

انتهای پیام/