وی افزود: از میان این زمینههای پژوهشی، پنج محور موضوعی در اولویت نخست قرار دارند که در شرایط برابر از امتیاز بیشتر برای حمایت برخوردار خواهند بود.
این مسؤول اظهار کرد: به این ترتیب مدیریت پردیسهای استانی دانشگاه میتوانند از مجموعه ارائه شده به عنوان راهنما در اجرای انواع طرحهای پژوهشی و حمایتهای درخواستی برای پایاننامه و رسالههای دوره دکتری استفاده و در چارچوب شیوهنامههای مربوط نسبت به بررسی و تصویب موارد دریافتی اقدام کنند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان زنجان خاطرنشان کرد: توسعه دانش میان رشتهای آموزش در موضوعات تخصصی مرتبط با رشتههای تخصصی دانشگاه، توسعه فعالیتهای فرهنگی و تربیتی در دانشگاه (برنامههای درسی غیررسمی غیرمتشکل، انتخابی / اختیاری)، بهسازی و تعالی منابع انسانی در آموزش و پرورش با تاکید بر معلمان، بررسی تجارب و نوآوریهای جهانی در عرصه تربیت معلم و توسعه حرفهای معلمان، الگوهای توسعه مدیریت سازمانی و منابع، توسعه بهرهوری و تحصیل درآمد در دانشگاه، پنج محور موضوعی دارای اولویت نخست هستند.
وی یادآور شد: زمینه پژوهشی دیگر مجموعه زمینههای مرتبط با رسالت و ماموریت دانشگاه فرهنگیان است که دسته نخست آن «اسناد فرادستی و مبانی در تربیت معلم» بوده و محورهای آن عبارتند از راههای تحقق دیدگاههای مقام معظم رهبری در خصوص دانشگاه فرهنگیان، سند تحول بنیادین و تربیت معلم، نقشه جامع علمی کشور و تربیت معلم، سند دانشگاه آزاد اسلامی و تربیت معلم، اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، سند برنامه درسی ملی و تربیت معلم، تاریخ تحول تربیت معلم در ایران و جهان (فلسفه تربیت معلم، رسالت دانشگاه فرهنگیان و آینده تربیت معلم، برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان).
این مسئول ادامه داد: روند و چگونگی جذب دانشجو معلم دسته دوم این زمینههای پژوهشی است که در خصوص محورهای آن میتوان به بررسی کارآمدی الگوهای جذب دانشجو معلمان از جهات مختلف، تعیین ویژگیهای دانشجویان از جهات مختلف و رابطه آن با اقتضائات اسناد بالادستی، اقتضائات تربیت معلم، تطابق الگوهای پذیرش دانشجو با نیازها و اقتضائات آموزش و پرورش و جامعه، مقایسه الگوهای جهانی پذیرش معلم برای نیل به یک الگوی متناسب با نیازهای بومی، روندیابی میزان و چگونگی علایق دانشآموزان و داوطلبان کنکور برای انتخاب رشتههای دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد.
کاوندی تصریح کرد: برنامهها دسته سوم این زمینه پژوهشی است و تولید و تدوین یا روزآمدسازی و کارآمدسازی (برنامههای درسی / آموزشی) برنامه قصد شده در سطح ملی، آموزش اثربخش موضوعات نظیر آموزش ریاضی، آموزش فیزیک، آموزش شیمی، آموزش زبان و ...، پژوهش در موضوعات تخصصی (شیمی، فیزیک، ریاضی، تاریخ، ادبیات، زیست و ..) جزو محورهای این دسته هستند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان زنجان تشریح کرد: تحلیل وضعیت برنامههای درسی در رشتههای مختلف برای تحقق شایستگیهای مختلف در دانشجو معلمان، توسعه و تعالی اعضای هیات علمی و مدرسان برای تدریس در دانشگاه، نهادینهسازی رویکرد معلم پژوهنده در برنامههای آموزشی و درسی دانشگاه، نوآوری و تحول در رشتهها، ساختار و محتوای برنامههای درسی و کیفیت برنامه کارورزی، محورهای دیگر در دسته سوم است که پژوهش در این زمینه منحصر به اعضای هیات علمی و مدرسان دارای تخصص در موضوعات مذکور است.
وی اظهار کرد: دسته چهارم این موضوعات پژوهشی با عنوان «فرآیندها» بوده و برنامه درسی اجرا شده در سطح ملی و پردیس/ استان، استاد؛ کیفیت آموزش، نوآوریها، آموزشپژوهی و ...، کتب و منابع درسی / آموزشی، کیفیت خدمات آموزشی، کتابخانه، اینترنت، دسترسی به منابع علمی و ...، روندیابی وضعیت دانشجویان در ابعاد مختلف از جمله کیفیت زندگی دانشجویی و انگیزه تحصیل، فرهنگ آموزش و یادگیری، فرهنگ سازمانی در تربیت معلم، ارتقاء کیفیت مدیریت و رهبری دانشگاه در سطوح خرد و کلان و توسعه فضای فرهنگی و تربیتی در کلیه شئون دانشگاه از جمله محورهای پژوهشی این دسته هستند.
این مسؤول افزود: استقرار و نهادینهسازی نظام تضمین کیفیت، ساماندهی نظام مدیریت، ساختار و تشکیلات، توسعه صلاحیتهای حرفهای اعضای هیات علمی و غیرهیات علمی در حوزه فرهنگی و اجتماعی، تقویت و تعمیق هویت انسانی، اسلامی، انقلابی و ایرانی دانشجو معلمان، گسترش و ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی، گسترش و ترویج آموزههای قرآن، عترت و تعظیم شعائر اسلامی با تاکید بر فرهنگ اقامه نماز، افزایش انگیزه و رضایت شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه، افزایش مشارکت دانشجومعلمان در فرآیندهای تصمیمسازی و تصمیمگیری دانشگاه، توسعه ظرفیت کنشگری اجتماعی و فعالیتهای داوطلبانه و اختیاری دانشجویان و ایجاد و توسعه فضای شاد و بانشاط در محیط دانشگاه در چارچوب نظام معیار اسلامی محورهای پژوهشی دیگر در بخش فرآیندها هستند.
کاوندی خاطرنشان کرد: دسته پنجم با عنوان «نتایج و برآیندها» تدوین شده است که شامل محورهای مختلف است که از جمله آنها میتوان به برنامه درسی کسب شده، تجربه شده در سطح ملی و پردیس و استان، از بعد عملکردها بهویژه در سطح کلاس درس (از بعد جو و بافت فرهنگی حاکم بر محیط) برنامه درسی پنهان، (کیفیت زیست و پیامهای مستتر در آن )، نتایج زیست در کلاسهای درس، خوابگاه، فضاهای ورزشی، فضای باز در کانونها و انجمنها و (کسب شایستگیهای حرفهای، سنجش صلاحیتهای حرفهای، فعالیتهای فرهنگی و تربیتی در دانشگاه) برنامههای درسی غیررسمی غیرمتشکل( انتخابی/ -اختیاری)، ارزیابی کیفیت آزمونهای پایان نیمسال در رشتههای مختلف دانشگاه و ارزیابی پایانی صلاحیتهای حرفهای دانشجو معلمان اشاره کرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان زنجان تصریح کرد: دسته ششم در موضوعات پژوهشی مصوب، «موضوعات نظرورزانه و آیندهپژوهانه» است که محورهای تحول در عرصه نظر و نظرورزی در ابعاد مختلف تربیت معلم در سطح ملی، نظرورزی درباره تحولات ممکن در رویهها و سیاستهای جاری تربیت معلم در ایران در سطح ملی و پردیس/ استان، آیندهپژوهی در تربیت معلم: واکاوی اثرات تغییرات رشد دانشآموزی، تغییرات فناوری، علمی و آموزشی، اقتضائات اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، دیدگاههای نو بینالمللی در عرصه تربیت معلم ...، تجربیات جهانی و تطبیقی در حوزه رویکردها و عملکردها و استقرار و توسعه نظام جامع پژوهش و نوآوری دانشگاه در این دسته قرار میگیرند.
وی تاکید کرد: تربیت معلم با تکیه بر مبانی تربیت اسلامی، بررسی تجارب، نوآوریها در عرصه تربیت معلم جهانی، مدلهای هوشمندسازی دانشگاه فرهنگیان، تنوعبخشی منابع پایدار درآمدی دانشگاه با تکیه بر درآمدهای اختصاصی، استاندارد فضاهای کالبدی امکانات و تجهیزات دانشگاه با اقتضائات، ویژگیها وآموزههای معماری اسلامی ایرانی، برنامههای درسی، استانداردهای تربیتی و شرایط کسب شایستگیها، دانشگاه فرهنگیان بهعنوان سازمان یادگیرنده، تمرکززدایی در فرآیندهای تصمیمسازی و تصمیمگیری دانشگاه، چابکسازی و بهسازی مستمر ساختار سازمانی، استقرار نظام بهبود کیفیت و تعالی در دانشگاه، استقرار نظام جامع مدیریت عملکرد، طراحی و توسعه نظام ارزیابی درونی در سطح دانشگاه، راهکارهای تعامل با مدرسه برای ارتقای کیفیت برنامههای تربیت معلم محورهای دیگری هستند که در دسته ششم قرار میگیرند.
این مسؤول تشریح کرد: «توسعه حرفهای معلمان» در دسته هفتم این موضوعات پژوهشی قرار میگیرند که تحلیل وضعیت عملکرد حرفهای معلمان برای اصلاح نظام تربیتمعلم، بهسازی و تعالی منابع انسانی در آموزش و پرورش، الگوهای سنجش صلاحیت حرفهای معلمان، الگوهای رشد حرفهای معلمان، تجارب جهانی در عرصه رشد حرفهای معلمان در این دسته قرار میگیرند.
انتهای پیام