به گزارش خبرگزاری فارس از ماهان، مجتبی شریعتی ظهر امروز در آیین تودیع و معارفه رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته اظهار داشت: یکی از کارهای جدی که باید به آن بپردازیم این است که یک رابطه معنادار بین اشتغال و تحصیل پیدا کنیم.
وی افزود: اگر چه در آموزش عالی مسئول ایجاد شغل و بیکاری در جامعه نیستیم، اما به صورت غیر مستقیم کار ما مرتبط با آن مسئولیت است.
شریعتی تصریح کرد: یکی از اهدافی که باید دنبال کنیم، توسعه آموزش عالی را کمی هدفمندتر و مرتبطتر با نیاز بازار ببینیم.
وی گفت: در همین راستا سال گذشته طرح آمایش آموزش عالی را مطرح کردیم و تقریبا 150 صفحه گزارش مدون خلاصه شد و به یک دستورالعمل 11 مادهای که در اسفند 94 به تصویب شورای انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اذعان داشت: در طرح آمایش آموزش عالی و توسعه هدفمند در آمایش آموزش عالی یکی از محورهای اصلی این بود که چگونه تدبیری اندیشیده شود که در آموزش عالی رابطهای هدفمند بین تحصیل و اشتغال ایجاد کنیم.
شریعتی اذعان کرد: بند دیگر طرح آمایش مربوط به ساماندهی مراکز آموزش عالی، استانداردسازی و توجه مسئولان بالادستی آموزش عالی جلب شود به اینکه کجای دستگاه آموزش عالی با استانداردها فاصله دارد.
وی با بیان اینکه 10 سال پیش تعداد دانشگاههای دولتی ما حدود 40 تا 45 مورد بوده است، اضافه کرد: الان حدود 143 مرکز آموزش عالی دولتی داریم و مراکز غیردولتی به 353 افزایش یافته و در مجموع بالغ بر 2 هزار و 850 مرکز آموزش عالی در کشور داریم.
شریعتی عنوان کرد: به لحاظ کمی تعداد مراکز عالی و جمعیت دانشجویی میتواند یک افتخاری باشد، اما به هر حال برای تضمین و تثبیت این وضعیت ما باید سروسامان به این وضعیت بدهیم.
وی ابراز داشت: ساماندهی موسسات آموزش عالی یکی از بحثهایی است که برای ارتقای موسساتی که از استانداردها فاصله دارند، تعریف شده که طرح آن نهایی شده و امیدواریم به عرصه عمل ورود پیدا کنیم.
شریعتی گفت: بخش دیگر طرح آمایش، سطحبندی مراکز آموزش عالی است که الان مراکز غیردولتی سطحبندیهای آن نهایی شده و در همین هفته نسخه نهایی آن اعلام میشود.
وی تصریح کرد: سطحبندی مراکز دولتی را هم سال گذشته با یک تیم دقیق و صاحب نظر آغاز کردند و به صورت آزمایشی در یکی دو ماه گذشته اعلام شد، اما دوره آزمایش را سپری میکند و باید ببینیم بازخورد موسسات آموزشعالی چگونه است تا اصلاح و بعد از دوره آزمایشی نهایی شود.
شریعتی تصریح کرد: استناد ما به نظامهای رتبهبندی جهانی است و حالا میخواهیم این رتبهبندی را بومی کنیم و در نظام خودمان این رتبهبندی را داشته باشیم.
وی بیان داشت: سطحبندی و رتبهبندی باید انگیزه ایجاد کند، ضمن اینکه رتبهبندی و سطحبندی را نباید دستگاه دولتی حاکم انجام دهد، ادامه این کار را باید بخش خصوصی انجام دهد.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اعتبارسنجی، ارزیابی و رتبهبندی باید توسط بخش دولتی انجام شود و به زودی یا نهادی غیردولتی را شناسایی میکنیم که این مسئولیت را بر عهده او بگذاریم یا خودمان یک نهاد را حمایت میکنیم که ایجاد شود.
وی تصریح کرد: 15 طرح کلان در زمینه اقتصاد مقاومتی مطرح شد که مسئولان ارشد نظام به طور جدی پیگیر آنها هستند، چهار طرح به آموزش عالی مربوط است.
شریعتی اظهار داشت: در طرح آمایش، بحث کیفیت نیر مطرح است که اکنون واقعا از قافله عقب هستیم، اما بسیار به آینده امیدوارم، اکثر مدیران آموزش عالی توجه ویژهای به بحث کیفیت دارند و با برنامهریزی کار را دنبال میکنند.
وی افزود: یکی از شاخصهها مطرح در امر کیفیسازی، بحث استانداردهاست، تا الان شاید برای صدور مجوز به سرانه آموزشی و میزان تجهیزات و امکانات ملاک بود، اما امروز یکی مولفههای تاثیرگذار در تصمیمگیری نیاز بازار است.
شریعتی جمعیت دانشجویی دکترا را حدود 100 هزار نفر اعلام کرد و افزود: حدود 700 تا 800 هزار نفر دانشجوی ارشد داریم، برای ما مهم باید باشد که این دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کجا راه میبرند و بعد از فارغالتحصیلی در جامعه چه نقشی خواهند داشت.
انتهای پیام/80038/ج40/
∎