شناسهٔ خبر: 14944889 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

فراموش کردن خوبی‌ها و بی‌نیازی از خدا از عوامل سلب توفیق الهی است

گروه اجتماعی: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با بیان اینکه در منابع دینی و تفسیری توفیق مترادف هدایت است، گفت: فراموش کردن خوبی‌ها و بی‌نیازی از خدا از عوامل سلب توفیق الهی از انسان است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین، حجت‌الاسلام علی نعمت‌الهی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین پیش از ظهر امروز  در همایش تخصصی حافظان قرآن کریم استان قزوین که در سالن قائم شهرداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: انسان باید متخلق به آموزه‌های دینی و اخلاقی باشد تا بتواند تأثیرگذاری لازم را داشته باشد.
وی با بیان اینکه بیان مسائل اخلاقی برای انسان نیاز است ، افزود: حداقل تأثیر بیان این مسایل در این است که خود گوینده را شرمنده میکند تا گوینده به فکر عمل به گفته‌های خود باشد.
نعمت‌الهی بیان کرد: در ادبیات دینی ما به بیان مسایل اخلاقی و دینی تأکید بسیار زیادی شده و تأکید شده تا اینگونه مسایل را مدام تکرار کنید تا در جان و دل و روح شما تأثیر بگذارد.
وی عنوان کرد: انسان مومن نیازمند توفیق از ناحیه خدا، واعظ درونی که او را مدام وعظ کندو روحیه پذیرش نصیحت دلسوزان است.
این مسئول تأکید کرد: اگر انسان بتواند این سه راهبرد اساسی را در زندگی داشته باشد و آن را در این زندگی جاری و  ساری کند می تواند به جایگاه یک انسان مومن دست پیدا کند.
نعمت‌الهی بیان کرد: توفیق یه معنای این است که اسباب و وسایل آماده شوند تا انسان کار را به درستی و به صورت مطلوب انجام دهد و در منابع دینی و تفسیری نیز این توفیق مترادف هدایت است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین اضافه کرد: در تفاسیر واژه عسر و یسر نیز که در سوره لیل آمده به سلب توفیق و توفیق معنا شده است و این نشان از جایگاه توفیق در نزد تعابیر دینی است.
وی با تشریح معانی سه واژه جبن، خوف و خشیت در ادبیات دیتی ، گفت: جبن در دین اسلام مذموم است و در تمام منابع و معارف دینی مذموم شمرده شده است.
 مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین بیان کرد: فراموش کردن خوبی‌ها و بی نیازی از خدا از عوامل سلب توفیق الهی از انسان است.
نعمت‌الهی اظهار کرد: خوف و خشیت در دین اسلام نیز ممدوح است و حتی در دین نیز توصیه شده است اما تفاوت این دو در این است که خوف خوف آگاهانه هدایت شده همراه با بصیرت را خشیت می‌نامند.
وی با اشاره به اینکه خوف الهی دارای سه لایه است، افزود: ورع به معنای ترک محرمات و انجام واجبات، تقوا به معنای انجام مستحبات و ترک مکروهات و صدق به معنای رسیدن فرد به مقامی که در دایره مباهات نیز قرار نگیرد سه لایه خوف الهی است.