شناسهٔ خبر: 14944348 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تأثیرات سوء داروهای لاغری و ترک اعتیاد بر سلامت و حیات افراد

خبرگزاری صداوسیما

رئیس گروه آزمایشگاه قانونی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با اشاره به اینکه قریب به اتفاق داروهای گیاهی عرضه شده در عطاری ها حاوی مواد شیمیایی است عوارض سوء مصرف داروهای گیاهی ترک اعتیاد، افزاینده و کاهنده وزن و افزاینده قوای جنسی بر سلامت و حیات افراد را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، خانم دکتر اخگری در نشست بررسی نتایج آزمایشگاهی داروهای گیاهی تقلبی افزود: داروهای ترک اعتیاد عمدتاً‌ حاوی دیفنوکسیلات، ترامادول، متادون ، کدئین ، استامینوفن ، فلوکستین ، سرترالین ، دکسترومتورفان ، سیپروهپتادین و کلرفنیرامین هستند.
رئیس گروه آزمایشگاه قانونی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت: داروهای افزاینده وزن نیز حاوی ترکیباتی از خانواده کرتیکواستروئیدها (کورتون ها) هستند که موجب احتباس آب در بدن می شود و وزن را افزایش می دهد و استفاده از این ترکیبات موجب افزایش کاذب اشتها و افزایش وزن خواهد شد.
وی ، دیابت ، پوکی استخوان ، ایجاد آکنه پوستی ، زخم های دستگاه گوارشی ، افسردگی ، ضعف عضلانی و مشکلات پوستی را از سایر عوارض مصرف ترکیبات کورتیکواستروئیدی برشمرد.
دکتر اخگری گفت: شاید در ابتدای مصرف شاهد شفافیت و براق بودن پوست شویم اما مصرف طولانی مدت کورتون ها موجب ایجاد خطوط آبی رنگ در پوست ، شکنندگی پوست و پیری زودرس می شود.
وی درباره داروهای کاهنده وزن نیز افزود: داروهای درمان کننده چاقی مصرف زیادی دارد و خانم ها از طرفداران مصرف این داروها هستند.
رئیس گروه آزمایشگاه قانونی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت: این داروها در آرایشگاه های زنانه تحت این عنوان تبلیغ می شود که هم فاقد عوارض است و هم می تواند ماهانه 10 کیلو کاهش وزن دهد و از این طریق مشتریان خود را فریب می دهند.
خانم دکتر اخگری افزود: داروهایی که تحت عنوان داروهای چربی سوز ، داروهای لاغری بدون نسخه و گیاهی معرفی می شود عمدتاً حاوی ترکیبات آمفتامینی و شبه آمفتامینی هستند و در مصرف کنندگان عوارضی مانند لرزش ، تعریق ، افزایش فشار خون ، بی خوابی ، لاغری سریع ، کاهش اشتها ، سردرد ، توهم ، قرمزی چشم ، حملات قلبی و مرگ را ایجاد می کند.
وی گفت:‌ داروهای کاهنده وزن عمدتاً حاوی ترکیب سیوترامین هستند و این دارو از سال 2010 از بازار دارویی آمریکا جمع آوری شده است و مصرف داروهای حاوی این ترکیب می تواند عوارضی از جمله افزایش فشار خون ، مشکلات کبدی و کلیوی ، تشنج ، خونریزی مغزی و افسردگی را ایجاد کند.
خانم دکتر اخگری درباره داروهای گیاهی افزاینده قوای جنسی هم به مطالعه ای که در استان بوشهر صورت گرفته است اشاره کرد و افزود: این داروها حاوی داروی سیلدنافیل با دوز نامشخص بود که یکی از اشکال دارویی عرضه شده هم حاوی ترامادول با دوز بالا بود.
وی با اشاره به اینکه داروهای افزاینده قوای جنسی صرفاً گیاهی نیست و حاوی ماده موثری مانند سیلدنافیل است سردرد ، گرگرفتگی ، از دست دادن دید محیطی ، افت فشارخون و از دست دادن شنوایی و تاری دید را از عوارض مصرف این داروها خواند.
رئیس گروه آزمایشگاه قانونی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت: همه داروهایی که ذکر شد با مقادیر خارج از محدوده درمانی و با محدوده وسیع دوزها در فرآورده های گیاهی مشاهده می شود و از آنجایی که تهیه فرآورده های دارویی نیازمند کنترل های خاص و علمی در کارخانه های سازنده است ، عطاری ها و افراد سودجو به طور قطع قادر به انجام چنین کنترل هایی نیستند لذا مصرف این داروها احتمال ایجاد مسمومیت و عوارض جانبی را چندین برابر می کند.
وی افزود: افزون بر این تداخل داروهای افزوده شده در یک فرآورده ، می تواند موجب ایجاد عوارض جبران ناپذیر و حتی مرگ در فرد مصرف کننده شود.
خانم دکتر اخگری با اشاره به اینکه ایجاد عوارض جبران ناپذیر در مصرف کنندگان این داروها در بسیاری از مطالعات به اثبات رسیده است ، گفت: گیاهی بودن یک فرآورده دارویی دلیلی بر بی خطری آن دارو نیست و گیاهان به دلیل داشتن مواد موثره ، در گروه های پرخطر مانند بیماران قلبی و عروقی ، افراد سالمند و افرادی که به بیماری های زمینه ای مانند دیابت و فشارخون بالا مبتلا هستند می تواند عوارضی جبران ناپذیر ایجاد کند و حتماً باید با احتیاط و طبق دستور پزشک مصرف شود.
وی افزود: داروهای تقلبی و دست ساز فاقد مجوز عمدتاً حاوی داروهای ناشناخته ای هستند که مصرف نابجای آن حتی می تواند زندگی فرد را نیز تهدید کند.
رئیس گروه آزمایشگاه قانونی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی گفت: البته عوارض جانبی این داروها در همه افراد یکسان نیست و به عواملی مانند داشتن بیماری های زمینه ای ، مصرف سایر داروها ، جنس و سن بستگی دارد.
خانم دکتر اخگری افزود: بر این اساس تجویز اینگونه داروها به همه افراد به صورت یکسان ، فاقد اساس و مبنای علمی است و بروز نیافتن عوارض جانبی در یک فرد دلیلی ندارد که همین دارو را بتوان به فرد دیگر توصیه کرد.

نظر شما