شناسهٔ خبر: 14939886 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ورود خدمات طب سنتی در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی در 9 دانشگاه علوم پزشکی

آغاز برنامه ورود خدمات طب سنتی در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی، در حوزه تحت نظارت 9 دانشگاه علوم پزشکی به عنوان پایلوت از دستاوردهای وزارت بهداشت در حوزه طب سنتی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایجاد 8 دانشکده طب سنتی، 17 رشته گروه طب سنتی، 8 رشته گروه داروسازی سنتی و 8 رشته گروه تاریخ پزشکی در کشور، تصویب ایجاد 20 سلامتکده طب سنتی در کشور و تعیین تعرفه خدمات طب ایرانی و چاپ در کتاب تعرفه خدمات سلامت از مهمترین دستاوردهای حوزه طب سنتی است.

از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه طب سنتی، تدوین کوریکولوم رشته های ماساژ و مراقبت های بالینی و فراورده های طبیعی، برگزاری برنامه های آموزش مداوم طب ایرانی برای جامعه پزشکی و عموم مردم در دانشگاه های علوم پزشکی کشور و ستاد مرکزی وزارت بهداشت و تدوین پیش نویس طرح توسعه بیمارستانی خدمات طب سنتی و مکمل در برنامه ششم توسعه است.

ساخت20 سلامتکده طب سنتی با معماری ایرانی اسلامی در 20 دانشگاه علوم پزشکی کشور، بسترسازی ورود خدمات ارتقاء سلامت با آموزه های طب ایرانی و درمان های طب سنتی در خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی و  بستر سازی افزودن داروهای گیاهی به فهرست دارویی مراکز بهداشتی درمانی کشور به انضمام بسته آموزشی برای آموزش پزشکان عمومی و خانواده ها نیز از اقدامات این حوزه است.

تدوین نظام نامه بهره مندی از تجارب خبرگان و مجربین طب سنتی غیر پزشک، تعیین تعرفه خدمات طب ایرانی و درج در کتاب ارزش نسبی خدمات، تدوین استاندارد ویزیت و11 خدمت طب سنتی و طب سوزنی و تصویب رشته طب سنتی ایرانی مقطع دکترای تخصصی (PhD) در 17 دانشگاه علوم پزشکی کشور  از دیگر اقدامات و دستاوردهای حوزه طب سنتی است.

همچنین بسته های آموزشی حفظ تندرستی و اصلاح سبک زندگی از دیدگاه طب ایرانی برای پزشکان خانواده و پزشکان عمومی کشور و همچنین اقشار مختلف جامعه و نیز دارونامه گیاهی و سنتی ویژه بهورزان نیز تدوین شده است.

برگزاری سمپوزیوم های طب سنتی ایران با کشورهای اسپانیا و اتریش، راه اندازی مراکز ارائه فرآورده های طبیعی، سنتی و گیاهان دارویی و فراهمی خدمات طب مکمل در 4 مرکز دانشگاهی تهران و مشهد نیز از جمله عملکرده های این حوزه است.

همچنین تعداد مراکز تحت پوشش خدمات طب سنتی در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی از 9 مرکز به 18 مرکز  افزایش یافته و سامانه مرجع گردشگری سلامت در طب سنتی نیز طراحی و استقرار یافته است.

نظر شما