خبرنامه دانشجویان ایران: شهریورماه همواره یادآور آغاز تحصیل و درس و مدرسه است و شور و شوق چندین میلیون دانشآموز و دانشجو که با خرید نوشتافزار و لوازم التحریر بههم گره میخورد. درحالی تا 23 روز دیگر حدود 20 میلیون دانش آموز و دانشجو سال تحصیلی جدید را آغاز می کنند، که با یک حساب سرانگشتی اگر هر محصل بخواهد برای تهیه لوازم التحریر امسال خود فقط 200 هزار تومان خرید داشته باشد؛ گردش مالی نزدیک به 4هزار میلیارد تومان را ایجاد خواهد کرد. بازار لوازم التحریر هر چند در ظاهر مهم و اقتصادی به چشم نمی آید؛ اما آمار منتشر شده از آن حکایت از این گردش مالی بسیار زیاد دارد.
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ 20 میلیون دانشآموز و دانشجویی که نیاز به انواع لوازمالتحریر دارند بازار خوبی برای تولیدکنندگان این کالاها در کشور بهشمار می رود؛ تولیدکنندگانی که اگر کمی کیفیت کالاهایشان را بالا ببرند میتوانند با رقبای خارجی خود رقابت کنند. اگر چه چند سالی است که برخی تولیدکنندگان برای طراحی لوازمالتحریر، به طراحیهای اسلامی و ایرانی روی آوردهاند اما واقعیت بازار لوازمالتحریر این است که هنوز نقوش خارجی و البته جذاب و با کیفیت بالا، نبض این بازار را در دست دارند.
90 درصد لوازم التحریر وارداتی است!
هرساله در آستانه آغاز فصل پاییز سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانهای مختلف با همکاری اصناف و اتحادیههای مربوطه نمایشگاههای پاییزه را با تخفیفهای چند درصدی برگزار میکنند. بازار لوازم التحریر از مهمترین بازارهای اقتصادی و فرهنگی هر کشور بشمار می رود که می تواند علاوه بر اشتغال زایی فراوان در ایجاد هویت ایرانی اسلامی بچه ها نقش جدی بازی کند و رونق آن نیازمند توجه ویژه بخش خصوصی، نهادهای فرهنگی و حمایت های دولتی است. البته درحالی شاهد واردات گسترده لوازم التحریر به کشور هستیم که بیش از ۴۰۰ واحد تولیدی در این زمینه در داخل کشور فعال هستند. به گفته یکی از تولیدکنندگان نوشتافزار در کشور در زمینه تولید خودکار تعداد تولیدکنندگان بسیار اندک بوده و در حوزه رواننویس نیز کاملا به واردات وابستهایم.
اما سهم تولیدات داخلی در این بازار پر رونق و مهم وضعیت خوبی ندارد. طبق آخرین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اکنون 423 واحد تولید انواع نوشت افزار در کشور با اشتغال 7هزار و 850 نفر وجود دارد. سرمایه گذاری صورت گرفته در این واحدها نیز به 144 میلیارد تومان میرسد. «علیاصغر زحمتکش» مدیر اجرایی اولین نمایشگاه تخصصی لوازمالتحریر و نوشتافزار با بیان اینکه 90 درصد بازار نوشت افزار در دست واردکنندگان چینی است و ما فعلا توان رقـــابـتـی زیادی با آنها نـــداریـم گفته است: 90 درصد بازار لوازم التحریر در ایران در قبضه محصولات وارداتی از کشوهای هند، کره، تایوان، چین، مالزی، اندونزی و ترکیه است و به طور تقریبی جز دفتر و چند نوع خودکار بقیه اقلام کاملا وارد شده و به دست مصرف کننده داخلی میرسد. تنها 20 تا 30 درصد واردات کالاهای چینی از مسیر قانونی و 70 تا 80 درصد آن از مبادی غیرقانونی و به صورت قاچاق وارد میشود.به گفته زحمتکش، قیمت کالاهای چینی نصف قیمت تولید داخلی است اما مصرفکننده ایرانی باید بداند تولیدکننده داخلی در چه شرایطی باید با کالای قاچاق وارداتی رقابت کند.
مشکلات تولیدات داخلی نوشتافزار
در مورد مشکلات عمده تولیدات داخلی نوشتافزار، کارشناسان این حوزه معتقدند که بهطور کلی، نبود نقدینگی و سرمایه از مشکلات تولیدکنندگان بهشمار میرود. تولیدکنندهای که اقدام به تولید کالا میکند برای تهیه مواد اولیه خود مجبور به متحمل شدن هزینههای هنگفتی میشود، زیرا قیمت مواد اولیه به شدت بالارفته و فروشندگان مواد اولیه نیز برای پذیرفتن چکها درصد قابلتوجهی سود را بر تولیدکننده تحمیل میکنند و تولیدکننده نیز با پذیرفتن این امر مجبور به افزایش قیمت کالای خود میشود.به طورکلی اگر مقایسهای بین کیفیت محصولات تولید داخل با تولیدات خارجی شود به وضوح مشاهده میشود که کیفیت محصولات داخلی بسیار بهتر از کیفیت محصولات تولیدی کشورهایی چون چین و ترکیه است، بنابراین اگر حمایت مناسب و منطقی از تولیدکنندگان صنف لوازمالتحریر و اداری شود، میتوان شاهد رونق تولید بود. کشورهای آلمان، برزیل و چین از کشورهای صاحبنام در تولید اقلام نوشتافزاری هستند. کالاهای ایرانی نیز از لحاظ کیفیت در وضعیت مناسبی قرار دارند و توان رقابتی با کشورهای صاحبنام را دارند؛ اما متاسفانه قیمت بالای مواد اولیه و نبود حمایت منطقی از تولیدکنندگان، دستوپای این صنعت را بسته و باعث شده تولیدکنندگان تنها پاسخگوی ۵ درصد نیازها شوند و بازار مملو از کالاهای چینی ارزانقیمت شود که بهطور معمول کیفیت مناسبی ندارند.
سفارش تولیدکنندگان ایرانی به چین برای تولید نوشتافزار!
عضو اتحادیه نوشتافزار از کپی برداری برخی تولیدکنندگان ایرانی از برندهای خارجی لوازمالتحریر خبرداد و گفت: تولیدکنندگان ایرانی به چین سفارش تولید لوازمالتحریر میدهند.
داوود خلیلی در جمع خبرنگاران گفت: قدمهای موثری طی سالهای گذشته در زمینه تولید لوازمالتحریر برداشته شده و هر ساله کارخانههایی برای تولید این محصولات مورد نیاز کشور، وارد عرصه تولید میشوند، البته بر روی برخی کالاها هنوز جای کار بسیاری وجود دارد تا نیاز کشور را تولیدکنندگان ایرانی بتوانند تامین کنند. اما نسبت به سالهای گذشته تنوع محصولات تولید داخلی بیشتر شده است.
عضو اتحادیه نوشتافزار افزود: ۸۵ تا ۹۰ درصد از محصولات تحریر با توجه به گستردگی اقلام مصرفی آن، وارداتی هستند و ۱۵ درصد دیگر به همت ایرانیها تامین میشود. البته در سالهای گذشته پیشرفتهای زیادی حاصل شده است که نقوش ایرانی- اسلامی تولید شده و نقش و نگارهای غربی بر روی لوازمالتحریر تولید داخلی کاهش یابد.
وی تصریح کرد: برخی از تولیدکنندگان ایرانی از برندهای خارجی کپی برداری کرده و به تولیدکنندگان چینی سفارش تولید کالا میدهند و متاسفانه به تولید داخلی ضربه میزنند، اما به هرحال هدف ما این است که بتوانیم بخش بیشتری از نیاز کشور را با استفاده از تولید داخلی پاسخ دهیم. اکنون هم تولیدکنندگانی از بیست شرکت خارجی از چین، ترکیه، اسپانیا و ایتالیا در تهران حضور دارند که امیدواریم همکاریهای گستردهای میان آنها شکل گیرد.
به گفته خلیلی، گردش مالی اعلام شده این صنف حدود ۴ هزار میلیارد تومان است و ایران با داشتن ۱۳ میلیون مصرفکننده که در رده دانشآموزی قرار میگیرند و نیز ادارات گسترده، مصرف بالایی از نوشت افزار دارد و تقریبا بیش از ۹۰ درصد محصولات مورد نیاز این بخش نیز از طریق واردات تامین میشود، اما با توجه به تنوع محصولی که وجود دارد، تولیدکنندگان ایرانی تنها توانستهاند، برخی کالاهای ابتدایی همچون دفاتر تحصیلی را تولید کنند. (اینجـــا)
اگر نگاهی به فضای اقتصادی و مدیریت صنعت در کشور بیاندازید، از این دست موارد زیاد است که مبالغ هنگفتی از گردش مالی کشور را به راحتی از گردونه حساب بانکیهای داخل، خارج کرده و روانه بازارهای خارجی میکند؛ حال میشود پرسید که آیا مشکلات اقتصادی کشور، محدود به تحریم و بسته شدن ترانسفرهای مالی است یا مدیریت داخلی بر بازار و اقتصاد؟
∎