شناسهٔ خبر: 14935689 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گیاهان دارویی یکی از مزیت های اقتصادی خراسان جنوبی است

بیرجند -ایرنا - رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: یکی از شاخص ترین مزیت های اقتصاد مقاومتی در استان بحث گیاهان دارویی است، در این حوزه کار های علمی و تحقیقاتی زیادی در دانشگاه ها انجام شده اما برای توجه به ظرفیت ها نیاز به یک مرکز نمونه و جامع از گیاهان دارویی است.

صاحب‌خبر -

جلال الدین صادقی، روز شنبه در آیین شروع عملیات اجرایی طرح دهکده گیاهان دارویی استان در شهرستان خوسف با اشاره به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل افزود: برای ورود به مبحث اقتصاد مقاومتی باید متکی به مزیت های بومی هر منطقه باشیم.
شهر خوسف در 36کیلومتری غرب بیرجند در محور بیرجند - کرمان قرار دارد.
وی اظهار کرد: دهکده گیاهان دارویی خوسف نماد اقتصاد مقاومتی شرکت های دانش بنیان و مردمی است که باید اطلاعات جدید را به کشاورزان و مردم انتقال بدهد.
صادقی افزود: در حوزه گیاهان دارویی وجود یک مرکز نمونه مانند دهکده گیاهان دارویی در خراسان جنوبی از ضرورتهاست زیرا کشاورزان منطقه در تولید گیاهان دارویی راغب هستند.
وی با بیان اینکه موضوع دهکده گیاهان دارویی بر اساس سالها تجربه مهندسان مطرح شده است، یادآور شد: این دهکده می تواند در حوزه اشتغال، ارزآوری و سود آوری همانند نفت حرف برای گفتن داشته باشد.
به گزارش ایرنا، رئیس جهاد دانشگاهی استان افزود: طرح احداث دهکده گیاهان دارویی خراسان جنوبی در زمینی به مساحت 14هکتار در نظر گرفته شده است که اقدام اولیه طرح از جمله مجوز برق رسانی، حفر چاه آب، استخر آب و پنس کشی 500 متر مکعب اخذ شده است اما با طرح نهایی فاصله دارد.
** احداث دهکده گیاهان دارویی در خوسف نیازمند 100میلیادریال بودجه است
وی یادآور شد: بر اساس بررسی انجام شده برای تکمیل دهکده گیاهان دارویی نیاز به
100میلیارد ریال بودجه است که در صورت همکاری نهادهای دولتی تا چهار سال دیگر طرح یادشده آماده بهره برداری خواهد بود.
صادقی افزود: اجرای طرح دهکده گیاهان دارویی را برای توانمندسازی جهاد دانشگاهی به صورت علمی و عملی در جهت اقتصاد مقاومتی دانش بنیان ادامه می دهیم.
همچنین مدیر طرح دهکده گیاهان دارویی خراسان جنوبی،اظهار کرد: این طرح در ایران منحصر به فرد است چرا که اهداف آن بسیار متفاوت است.
محسن پویان افزود: گیاهان دارویی یکی از پروسه های مهم جهان به حساب می آید که در سال 2050 مبلغ 55 تریلیون دلار گردش اقتصادی گیاهان دارویی در جهان خواهد بود که باید سهم خود را در این بین افزایش دهیم.
به گزارش ایرنا، این پژوهشگر هدف اصلی طرح یاد شده را ساماندهی پروسه گیاهان دارویی در خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: نخستین نگاه در این طرح توسعه روستاها و در گام بعد اشتغالزایی، ارزآوری و اهداف اقتصاد مقاومتی است.
** از صدور گیاهان دارویی فله جلوگیری می شود
مدیر طرح دهکده گیاهان دارویی استان با اشاره به اینکه این طرح به دنبال ثبت یک برند ملی برای عرضه محصول به کشورهای دیگر است، اضافه کرد: با اجرای طرح از صادرات فله ای گیاهان دارویی جلوگیری خواهد شد که سالانه تنها 200 تن خاکشیر از ایران به صورت فله صادر می شود.
پویان یادآور شد: با افتتاح مرکز گیاهان دارویی در خراسان جنوبی می توان آن را به یک تفریحگاه تبدیل کرد.
وی چندی قبل خراسان جنوبی را یکی از قطب های گیاهان دارویی کشور یاد کرد و گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی استان امکان تولید گونه های متنوع و تامین نیازهای اکولوژیک گونه های دارویی وجود دارد.
وی گیاهان دارویی تولیدی استان را با کیفیت تر از سایر مناطق ذکر کرد و گفت: باید گیاهان دارویی به سمت تجاری سازی برود.
وی با بیان اینکه 95 درصد عناب ایران در خراسان جنوبی تولید می شود، افزود: باید در زمینه فراوری این محصول استراتژیک استان گام های اساسی برداشته شود تا اشتغال زایی بیشتری از محصولات استان داشته باشیم.
این پژو هشگر ادامه داد: در مناطق شمال غرب و غرب استان که بیشتر کوهستانی است رویش گیاهان دارویی از کیفیت بیشتری برخوردار است و آنچه خراسان جنوبی را به استان مزیت دار در زمینه گیاهان دارویی تبدیل کرد مطالعات علمی در این بخش است.
وی با بیان اینکه در این استان 75 گونه گیاهان دارویی مزیت دار وجود دارد، گفت: این گیاهان بومی استان هستند و از تک گونه هایی که در ایران وجود دارد به ویژه در حاشیه کویر لوت می توان در استان دید.
سرپرست فرماندار خوسف هم از جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی و متولی این پروژه خواست تا تکمیل کامل طرح با جدیت و تلاش بیشتر در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش کنند تا طرح هرچه زودتر به نتیجه نهایی برسد.
علیرضا فاطمی با بیان اینکه تولید گیاهان دارویی خراسان جنوبی نیازمند برند ملی است، افزود: تولید محوصل گیاهان دارویی خراسان جنوبی قابل دفاع در عرصه جهانی است که باید از پتانسیل های آن استفاده مطلوب بکنیم.
2047/7557/

نظر شما