شناسهٔ خبر: 14931798 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی:

صدای رازی به گوش سازمان دامپزشکی نمی‌رسد

نمایندگی البرز

رئیس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی با انتقاد از واردات بی‌رویه واکسن طیور، گفت: متاسفانه صدای ما به گوش سازمان دامپزشکی نمی‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایسنا، حمید کهرام در نشست خبری با اصحاب رسانه از عملکرد سازمان دامپزشکی گلایه و اظهار کرد: متاسفانه فروش واکسن طیور موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی به دلیل واردات این واکسن به میزان قابل توجهی کاهش داشته است.

وی افزود: در حال حاضر واکسن طیور تولید شده در موسسه رازی با 60 شرکت وارد کننده خارجی رقابت می‌کند، در حالی که تولیدات این واکسن در موسسه رازی از لحاظ کیفیت حتی از واکسن مشابه خارجی نیز بالاتر است؛ اما به دلیل مجوز وارداتی که از سوی سازمان دامپزشکی و اتاق بازرگانی صادر می‌شود بازار این واکسن در کشور به سرعت اشباع و عرصه فعالیت برای تولید داخلی تنگ می‌شود.

این مسئول بیان کرد: متاسفانه عملکرد سازمان دامپزشکی در این حوزه با تحقق اقتصادی مقاومتی تناقض دارد؛ چرا که در سالی که به نام سال  اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده باید زمینه بهره‌گیری بیش از پیش تولیدات داخلی را فراهم کرد نه اینکه با صدور مجوز، مسیر واردات محصولات خارجی را هموارتر کرد.

کهرام در ادامه علت اصلی واردات واکسن طیور را در سود کلان آن دانست و گفت: بازار طیور در ایران بازار پررونقی است و ایران یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولید کننده گوشت سفید در جهان است و بیشترین جوجه‌ریزی در سال متعلق به این کشور است و این پتانسیل، زمینه را برای واردات واکسن طیور و سود کلان واردکنندگان هموار می‌کند.

رئیس موسسه رازی اضافه کرد: اگر دلیل واردات، عدم کیفیت واکسن تولیدی این موسسه است، چرا این سازمان واکسن‌هایی چون سیاه زخم را که سود فروش چندانی ندارد از موسسه رازی خریداری می‌کند و واکسن طیور را که سودآور است از خارج وارد می‌کند؟

وی گفت: موسسه رازی بارها از سازمان دامپزشکی خواسته است که زمینه واردات واکسن طیور را به کشور محدود کند؛ اما متاسفانه صدای ما به گوش سازمان دامپزشکی نمی‌رسد.

این مسئول در پایان از بدهی سازمان دامپزشکی به این موسسه سخن به میان آورد و افزود: طی دو سال اخیر این سازمان مبلغ 65 میلیارد تومان به موسسه رازی بدهکار شده است؛ در حالی که سقف قرارداد و میزان فروش محصولات به سازمان دامپزشکی در کل 85 میلیارد تومان بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما