شناسهٔ خبر: 14929582 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‎دهد

تحصن آخرین گزینه اجباری پیش روی کارگران شهرداری بروجرد بود / تحقق وعده‎های تکراری مسوولان آری یا نه؟

کارگران شهرداری بروجرد پس از تحمل مشقت‎های فراوان با تجمع چند ده نفری تحصن را آخرین گزینه پیش روی خود دیدند و خواستار مطالبات به حق خود شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، روز شنبه تعدادی از کارگران فعال در برخی از سازمان‎های تابعه شهرداری این شهرستان با تحصن در مقابل شهرداری خواستار پرداخت حقوق و مزایای معوقه خود بودند.

این تحصن در ادامه به فرمانداری بروجرد کشیده شد، اما کارگران معترض به آرامش فراخوانده شدند و پس از بیان مشکلات این قشر از سوی چند تن از کارگران با ارائه وعده‎هایی از سوی رئیس شورای اسلامی شهر با هدف پرداخت حقوق معوقه این افراد تحصن‌کنندگان راهی خانه‎های خود شدند.

مشکلات مالی شهرداری بروجرد و به دنبال آن ناتوانی این نهاد در پرداخت به روز حقوق کارگران آن موضع تازه‎ای نیست، به طوریکه در سال‎های گذشته نیز تجمع‎های دیگری با هدف پرداخت مطالبات کارگران در مقابل شورای اسلامی شهر و شهرداری شکل گرفته است.

شاید عوامل مختلفی در ایجاد شرایط کنونی و مشکلات مالی شهرداری بروجرد دخیل باشند که از آن جمله می‎توان به وجود قریب به 800 نیروی مازاد در بدنه شهرداری اشاره کرد، البته در مقابل پتانسیل‎های بالقوه زیادی در بروجرد وجود دارد که توجه به آنها می‎تواند، منابع درآمدی پایداری را برای شهرداری ایجاد و این نهاد را از اضطراب مشکلات مالی برهاند.

کافی است، اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهرداری در واکاوی کارشناسانه با شناسایی ظرفیت‎های درآمدی و بارورسازی آنها زمینه را برای حل مشکلات مالی این نهاد فراهم و خود را از اتکا به منابع درآمدی همچون عوارض ساخت و ساز برهانند.

به هر روی باید دید، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار بروجرد چه راهکاری برای برون رفت از شرایط کنونی اندیشیده‎اند، تا در سایه اجرای آن دیگر نداری و بی پولی عرق شرم بر جبین هیچ کارگری ننشاند.

*6 ماه حقوق نگرفته‎ام

یکی از کارگران شهرداری بروجرد گفت: در حالی حقوق معوقه 6 ماهه‎ام را دریافت نکرده‎ام که در مراجعه به مدیران شهرداری برای دریافت مساعده پاسخ مثبتی را دریافت نمی‎کنم، حال آنکه دیگر توان پرداخت هزینه‎های زندگی‎ام را ندارم.

وی که تمایل ندارد، نامی از او برده شود، اظهار کرد: از سویی مدت دو سال است که بیمه تامین اجتماعی کارگران شهرداری را به حساب نمی‎ریزند، حال آنکه مبالغ آن از روی فیش حقوق نیروهای این نهاد کسر می‎شود.

وی ادامه داد: از سویی سال تحصیلی جدید تا کمتر از یک ماه دیگر شروع می‎شود، حال آنکه توان پرداخت هزینه‎های تحصیلی فرزندانم را ندارم و این چالش به انبوه مشکلات زندگی‎ام افزوده شده است.

*ضعف مدیریتی عامل اصلی چالش‎های پیش روی شهرداری بروجرد است

یکی دیگر از کارگران شهرداری بروجرد ضعف مدیریتی را عامل اصلی وجود انبوه مشکلات این نهاد دانست و گفت: نیروهایی که نسبت به عدم پرداخت حقوق معوقه خود اعتراض دارند، تهدید به اخراج از کار می‎شوند، حال آنکه تنها مطالبه این افراد پرداخت حقوقی است که در ازای دریافت آن سلامت خود را در معرض تهدید قرار داده‎اند.

وی که از بیان نام خود پرهیز کرد، اظهار کرد: حرف گزاف و نابجایی نیست اگر بگوییم، زنان و فرزندان کارگران شهرداری بروجرد گرسنه هستند و کارگران این نهاد توان سیر کردن خانواده خود را ندارند، چرا که دیگر هیچ کاسبی حاضر به پرداخت نسیه‎ای کالا به آنها نیست.

وی خاطر نشان کرد: در چنین شرایط اسفباری برخی افراد با استفاده از رابطه بازی پست‎های اداری را در شهرداری از آن خود کرده‎اند و همه امکانات برای این سایه نشینان فراهم و مهیا است.

*وعده‎های شورای شهر و شهرداری رنگ باخته‎اند

یکی دیگر از کارگران شهرداری بروجرد با انتقاد از عملکرد شورای شهر و شهرداری گفت: آنقدر وعده‎های غیر واقعی به منظور حل مشکلات و پرداخت حقوق و مزایای کاری کارگران در بازه زمانی چند روز و هفته‎ای را شنیده‎ایم که دیگر به تحقق هیچ وعده‎ای خوشبین نیستیم.

وی که تمایلی به بیان نام خود ندارد، بیان کرد: نیروهای شهرداری حدود سه سال است، با لبیک به گفته‎ها و عده‎های مدیران شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر سهم و نقش خود را به خوبی در جهت کمک به بهبود شرایط مالی و کاری این نهاد ایفا کرده‎اند، در حالیکه سهم آنها از بیان مطالباتشان تهدید به اخراج است.

وی عنوان کرد: همسران برخی از کارگران شهرداری برای کمک به درآمد و خروج از وضع اسفبار کنونی و فرار از مشکلات و بحران‎های روحی و روانی خانواده به کارهایی همچون نظافت منزل، پاک کردن سبزی، حبوبات و ... روی آورده‎اند.

*ممانعت شورای شهر از تعدیل نیروهای قراردادی

رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد گفت: در گذشته قرار بود که نیروهای قراردادی شهرداری این شهرستان تعدیل شوند که با پیگیری‎های شورای شهر و با هدف جلوگیری از پیوستن این قشر به افراد بیکار از این کار ممانعت شد.

عباس شمس‎الدینی اظهار کرد: از سویی این نیروها وعده کردند که حتی در صورت تعویق در پرداخت حقوق حاضر به ادامه همکاری با شهرداری هستند، حال آنکه امروز با تحصن خود به این وعده عمل نکردند.

وی خاطر نشان کرد: از این مسائل گذشته در شرایط کنونی که جنگ اقتصادی تاثیر خود را بر بخش‎های مختلف کشور و از جمله درآمد شهرداری‎ها بر جای گذاشته است، شهرداری بروجرد نیز از این قائده مستثنی نیست.

*انتشار برخی مطالب در فضای مجازی با هدف تهییج افکار عمومی

رئیس شورای شهر بروجرد با اشاره به اینکه شهرداری‎ها نهادهایی غیر دولتی هستند، ادامه داد: به عبارت دیگر اعتباری از منابع دولت برای کمک به تقویت منابع مالی آنها تخصیص نمی‎یابد، همچنین در شرایط رکود حاکم بر ساخت و ساز شهرستان بروجرد منابع درآمدی شهرداری از محل صدور پروانه‎های ساختمانی و عوارض ساخت و ساز به حداقل رسیده است.

شمس‎الدینی به تحصن امروز تعدادی از نیروهای مشغول به کار در برخی سازمان‎های شهرداری بروجرد اشاره و تاکید کرد: اطلاعات به دست آمده از تحریک نیروهای شهرداری به منظور تحصن در مقابل این نهاد خبر می‎دهد.

وی تصریح کرد: یکی از فعالان رسانه‎ای با تهییج و تشویش افکار عمومی در فضای مجازی در شکل گیری تحصن کارگران شهرداری نقش داشته است که برخورد با این فرد از طریق مجاری قانونی در دستور کار شورای شهر قرار دارد.

*دریافت تسهیلات 6 میلیارد تومانی در آینده‎ای نزدیک

رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد در ادامه از وعده‎هایی مبنی بر پرداخت تسهیلات 6 میلیارد تومانی به شهرداری این شهرستان در آینده نزدیک خبر و ادامه داد: با پرداخت این وجه به حساب شهرداری نسبت به پرداخت حقوق معوقه نیروهای این نهاد اقدام می‎شود.

شمس‎الدینی بیان کرد: همچنین قرار است، بانک ملی کارت شارژی را به مبلغ یک میلیون تومان به نیروهای شهرداری بروجرد اعطاء کند، تا بخشی از مشکلات مالی این افراد مرتفع شود.

*درخواست پرداخت حقوق معوقه مطالبه‎ای به حق است

سرپرست فرمانداری بروجرد با اشاره به اینکه بار اصلی زحمات و فعالیت‎های کاری شهرداری این شهرستان بر دوش کارگران فعال در این نهاد است، گفت: مطالبه این قشر برای پرداخت حقوق معوقه مطالبه‎ای به حق و از حقوق اولیه آنها است.

علی کورانی‎فر اظهار کرد: هیچ شهرستانی از شهرهای استان لرستان به اندازه شهرداری بروجرد با مشکل مواجه نیست، البته حل مشکلات این نهاد از سوی شورای اسلامی شهر و شهرداری قابل مدیریت است.

وی با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر مشروعیت خود را از آراء مردمی به دست آورده است، بیان کرد: از سویی اتکاء انقلاب اسلامی ایران به قشر کارگر است، بنابراین مطالبات آنها باید مورد توجه قرار گیرد.

*هیچ کارگری نباید تهدید به اخراج شود

سرپرست فرمانداری بروجرد تاکید کرد: هیچ یک از کارگران شهرداری این شهرستان نباید با مطالبه حقوق معوقه خود تهدید به اخراج شوند، از سویی در این صورت باید افرادی که در پست‎های اداری کار خاصی انجام نمی‎دهند، تعدیل شوند.

کورانی‎فر با اشاره به اینکه مشکلات و فشارهای روانی کارگران شهرداری را به خوبی درک می‎کند، تصریح کرد: از این پس وجود این مسائل در شهرداری قابل پذیرش نیست و باید حقوق و مزایای معوقه کارگران ساعی و سختکوش این نهاد به عنوان حق مسلم آنها پرداخت شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه تنگناهای مالی برای شهرداری بروجرد مشکل آفرین شده است، اما نباید حقوق کارگران این نهاد پرداخت نشود، بلکه شورای اسلامی شهر و شهرداری باید به منظور برون رفت از مشکلات موجود چاره اندیشی کنند.

سرپرست فرمانداری بروجرد تصریح کرد: مباحثی همچون اخراج، تهدید، توبیخ، تذکر و برخورد با کارگران متحصن مطرح نیست، چرا که این افراد تنها خواهان دریافت حقوق و مطالبات به حق خود بوده‎اند.

بر اساس شنیده‎ها قرار است، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر نهایتا تا پایان مرداد ماه نسبت به پرداخت حقوق به کارگران شهرداری بروجرد به جمع‎بندی برسند.

==============

گزارش از: مژگان شمس

==============

انتهای پیام/85012/ذ

نظر شما