شناسهٔ خبر: 14928449 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات قدیمی | لینک خبر

کاهش شیوع‌بیماری تب برفکی در کشور

صاحب‌خبر -
سرویس اقتصادی: بیماری تب برفکی از خرداد به بعد در کشور کاهش پیدا کرده و سازمان دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون ۲۸ میلیون رأس از دامهای سبک در این خصوص اقدام کرده است.

مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور دیروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: به دلیل محدودیت منابع مالی، سازمان بهای واکسن و واکسیناسیون در دام‌های سبک را پرداخت کرد اما چون در دام سنگین به معنای جمعیت گاوی کشور، بهای واکسن را خود دامدار باید پرداخت می‌کرد، واکسیناسیون تا ۶۰ درصد پوشش لازم انجام گرفت و به همین دلیل از اواسط مهر ممکن است با شیوع این بیماری مواجه شویم.

وی ادامه داد: برای انجام این واکسیناسیون ۷۵ میلیارد تومان نیاز است، در صورتی که کل بودجه سازمان در صورت تحقق به ۶۰ میلیارد تومان می‌رسد.

خلج با اشاره به سیستم GIS سازمان که جوجه‌ریزی، ورود طیور به کشتارگاه‌ها و تعداد کانون‌های بیماری را مشخص می‌کند، گفت: کل تلفات طیور از سال ۹۲ تا سال ۹۴ از ۶ر۱۱ درصد به ۸ر۸ درصد رسیده که معادل ۶ر۲ درصد کاهش در این مدت است.

وی در مورد صادرات اظهار داشت: برای صادرات مطمئن باید در همه عرصه‌ها به‌ویژه صنعت طیور توجه به الزامات بهداشتی و مقررات سازمان را مراعات کرد. در واقع بهداشت، شرط صادرات است و اگر می‌خواهیم صادرات داشته باشیم، باید ارتقاء کیفیت بهداشت و سلامت‌محوری را سرلوحه تولید قرار دهیم.

نامبرده اضافه کرد: ۲۴۹ کشتارگاه صنعتی طیور پروانه بهداشتی بهره‌برداری از سازمان اخذ کردند و فعالیت دارند. ۸۴ کشتارگاه هم مجوز تأسیس گرفتند و به نظر می‌رسد بیش از این تعداد کشتارگاه در این عرصه، اقتصادی نباشد.

وی در مورد ماهی قزل‌آلا گفت: از اول شهریور امسال اگر هر مزرعه پرورش قزل‌آلا از «مالاشیت‌گرین» استفاده کند، علاوه بر معدوم شدن مزرعه،‌ نام آن هم اعلام عمومی می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی در مورد برخی شایعات مبنی بر تغذیه ماهیان قزل‌آلا با فضولات خاطرنشان کرد: این ماهی برای رشد به آب سالم و خنک احتیاج دارد و نمی‌تواند در آب دچار آلودگی رشد کند. البته نمی‌توان منکر شد که بکر بودن آبهای ۲۰ سال قبل را نداریم و آبهای سطحی به دلیل افزایش جمعیت آلوده‌تر شده‌اند. به همین دلیل سازمان دامپزشکی معتقد است استمرار تولید قزل‌آلا نیازمند تجمیع واحدهای کوچک است تا تحت نظارت قرار گیرند و سلامت آب ورودی، خروجی و برودت آن کنترل شود.

وی در مورد ماهی تیلاپیلا خاطرنشان کرد: این ماهی وارداتی است و ۵ میلیون تن در جهان تولید می‌شود.

هرنوع از این ماهی که وارد کشور می‌شود مورد تایید است و به دلیل سرعت رشدی که دارد قرار است در استخرهای بسته در ایران هم تولید شود.

نظر شما