شناسهٔ خبر: 14922113 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی خوزستان خبر داد

ضرورت نظارت و کنترل بهداشتی بر بیش از 11 میلیون تن انواع نهاده‌های دامی وارداتی

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در سال 94 و چهار ماهه اول امسال نظارت و کنترل بهداشتی بر بیش از 11 میلیون تن انواع نهاده‌های دامی وارداتی صورت گرفته است.

صاحب‌خبر -

مصطفی کنارکوهی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز ضمن تشکر از زحمات کارکنان دامپزشکی اظهار کرد: دامنه نظارتی اداره کل دامپزشکی خوزستان به‌دلیل گستردگی نیازمند به تلاش شبانه‌روزی و برنامه‌ریزی‌های دقیق بوده، هم‌چنان که در حال حاضر همکاران شاغل در دامپزشکی استان در تمام رده‌ها نسبت به انجام وظایف محوله به نحو مطلوب اقدام می‌کنند.

وی افزود: نظارت بر کارخانه‌جات دام، طیور و آبزیان، کشتارگاه‌های دام و طیور، کارگاه‌های بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی، سردخانه‌ها، ناوگان حمل و نقل دام زنده و فرآورده‌های دامی، صادرات دام و فرآورده‌های مرتبط، واردات نهاده‌های دامی و صدها حوزه دیگر بخشی از امورات محوله به دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اینکه امروز مقوله غذا و امنیت غذایی از دغدغه‌های هر کشوری است گفت: به‌کارگیری روش‌های مناسب و نظارت‌های بهینه که تضمین کننده امنیت غذایی است؛ در هر جامعه‌ای الزامی هستند.

کنارکوهی ادامه داد: در این راستا اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذائی این اداره کل در سال 94 و چهار ماهه اول سال 95 تعداد 102 هزار 610 مورد بازدید از اماکن توزیع، عرضه و نگهداری فرآورده‌های خام دامی انجام داده است.

وی با بیان اینکه تعداد 746 مورد آزمایشات میکروبی، قارچی ویژه فرآورده‌های خام دامی در آزمایشگاه مرجع استان صورت پذیرفته است، تصریح کرد: در کشتارگاه‌های مربوط به دام تعداد 888 هزار و 756 لاشه دام سبک و تعداد 93 هزار و 132 لاشه دام سنگین مورد بازرسی‌های بهداشتی کارشناسان دامپزشکی مستقر در کشتارگاه‌های دام استان قرار گرفته است.

وی افزود : در حوزه قرنطینه و امنیت زیستی در سال 94 و چهار ماهه سال  95 نظارت‌های بهداشتی بر صادرات 145 هزار و 576 راس دام سبک و تعداد یک‌هزار و 546  راس دام سنگین اعمال شده است.

وی با اشاره به اینکه در این مدت نظارت و کنترل بهداشتی دامپزشکی بر بیش از 11 میلیون تن انواع نهاده‌های دامی وارداتی از جمله کنجاله سویا، ذرت، کلزا توسط کارشناسان دامپزشکی انجام گرفته است عنوان کرد: در زمینه مراکز درمانی و دارویی و آزمایشگاهی، استان خوزستان با دارا بودن 224 مرکز یکی از استان‌های پر حجم از این جهت محسوب می‌شود.

کنارکوهی افزود: در این راستا در سال 94 و 4ماهه 95 تعداد 2 هزار و 250 بازدید از مراکز یاد شده صورت گرفته است مواردی از قبیل نظام‌مند کردن توزیع دارو، ساماندهی مناسب داروخانه‌ها و درمانگاه‌ها، نظارت بر عملکرد داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها‌، آزمایشگاه‌ها و مراکز مایه‌کوبی به‌شکل جدی و مستمر پیگیری می‌شود.

کنارکوهی در ادامه گفت: آزمایشگاه مرجع اداره کل دامپزشکی خوزستان به‌عنوان یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های کشور بوده که از کادر مجرب برخوردار است، در آزمایشگاه اداره کل تعداد 58 هزار و 161 مورد انواع آزمایش شامل سرولوژی دام و طیور و آنالیز شیمی، کشت میکروبی، انگل شناسی، PCR، ویروس شناسی، و سم‌شناسی انجام گرفته است.

وی بیان کرد: در زمینه آموزش و ترویج با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تلاش همکاران در سال 94 و چهار ماهه 95 تعداد 178 مورد کلاس آموزش ترویجی، با مشارکت بیش از 3 هزار و 958 نفر از گروه‌های هدف شامل جامعه روستایی و شهری برگزار شد.

انتهای پیام/72026/ر40/

نظر شما