شناسهٔ خبر: 14926116 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

وضعیت بغرنج بیماران صعب العلاج؛

وقتی کمبود امکانات بر غم های بیماران کرمانشاهی می افزاید/ از مشکل دستگاه پرتودرمانی تا کمبود دستگاه های دیالیز

مشکلات و کمبود های درمان بیماران صعب العلاج در کرمانشاه مدتی است که این بیماران را آزار می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شهد شفا، امروزه آمار بیماری های صعب العلاج در بین مردم به علت صنعتی شدن و استفاده از مواد شیمیایی رو به افزایش است.

 

سبک زندگی ناسالم و استفاده از مواد غذایی مضر برای سلامتی از دیگر مسائلی است که بر اساس دیدگاه متخصصان ابتلا به انواع بیماری ها را در اجتماع بیش تر کرده است.

 

در این میان کمبود امکانات بیمارستانی برای درمان این بیماران یکی از معضلاتی است که علاوه بر رنج بیماری، بیماران را آزار می دهد.

 

بیماران صعب العلاج کرمانشاهی مدت هاست که با کمبود امکانات دست به گریبان هستند که این موضوع می تواند تبعات جبران ناپذیری را ایجاد کند.

 

مشکل همراهان بیماران صعب العلاج در اقامت در کرمانشاه

 

حسین بیگلری، رئیس شورای هماهنگی بیماران خاص استان کرمانشاه  در گفتگو با خبرنگار شهد شفا اظهار داشت: بیماران خاص و صعب العلاج شامل بیماران کلیوی، دیالیزی، MS، هموفیلی، تالاسمی، سرطان و دیابت هستند که در استان کرمانشاه جمعیتی بالغ بر 36 هزار و 500 نفر را شامل می شوند و این بیماران جزء طرح تحول نظام سلامت هستند.

 

وی اذعان داشت: بیماران سرطانی از استان های دیگری مانند ایلام، کردستان و لرستان برای ادامه مداوا به استان کرمانشاه مراجعه می کنند و مجبور هستند که در استان کرمانشاه بمانند که به علت نداشتن محل اسکان، بابت اقامت در هتل و مسافرخانه، هزینه های اضافی بر آن ها تحمیل می شود.

 

بیگلری اضافه کرد: برای رفع این مشکل قرار شده است که یک اقامت سرا جهت بیماران شهرستانی در بیمارستان حضرت امام رضا(ع) دایر شود که بودجه آن دریافت شده و زمین آن آماده است. همچنین نقشه آن طراحی شده است ولی هنوز محقق نشده است.

 

بیگلری با بیان اینکه بیماری سرطان یک بیماری هزینه بر است، توضیح داد: دستگاه پرتودرمانی بیمارستان حضرت امام رضا(ع) برای بیمارانی که نیاز به شیمی درمانی دارند، مشکل دارد و این بیماران به ناچار به شهرهای دیگر مانند تهران مراجعه می کنند که هزینه ایاب و ذهاب و اقامت، برای آنها مزید بر درمان می شود.

 

کمبود دستگاه های دیالیز در استان

 

وی بیان کرد: بخش دیالیز به غیر از شهرستان روانسر که دستگاه دیالیز آن در حال راه اندازی است، در کل استان وجود دارد ولی دستگاه های دیالیز کرمانشاه و شهرستان های استان اکثراً فرسوده و فاقد کارایی لازم هستند و به عنوان مثال، در بیمارستان امام رضا(ع)، در 4 شیفت دیالیز انجام می دهند و این امر  سبب کاهش کیفیت دستگاه می شود، بنابراین ما در استان با کمبود دستگاه دیالیز مواجه هستیم.

 

وی افزود: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که متاسفانه به این بیماران تلقین شده است اگر داروهای ایرانی را مصرف کنند، اذیت می شوند و به همین دلیل از داروهای خارجی استفاده می کنند و طبق بخش نامه هم، برای داروهای خارجی که مشابه آن در ایران ساخته می شود، فرانشیز تعلق می گیرد و هزینه آن را خود بیمار پرداخت کند و از این نظر دچار مشکل می شوند.

 

بیگلری با بیان اینکه بیشتر این بیماران کم بضاعت هستند و ما آن ها را تحت پوشش کمیته امداد قرار داده ایم، اضافه کرد: اکثر بیماران خاص و صعب العلاج با توجه به طرح تحول سلامت مشکل درمان ندارند ولی باتوجه به اینکه این بیماران به سبب بیماری، توان کار ندارند و شغل خود را از دست داده اند، از نظر معیشتی در مضیقه هستند زیرا اگر حقوقی نیز دریافت کنند، کفاف هزینه خوراک آن ها را نمی دهد.

 

خدمات دارو، تجهیزات و لوازم مصرفی برای بیماران هموفیلی، تالاسمی،MS رایگان است

 

افشین باقرزاده مدیر اقتصاد درمان دانشگاه و مسئول دبیرخانه برنامه تحول نظام سلامت استان کرمانشاه با بیان اینکه بیماری های مبتلا به تالاسمی، هموفیلی، دیالیز و MS جزء بیماران خاص هستند، به خبرنگار شهد شفا گفت: بیمارانی که به عنوان بیماران خاص شناخته می شوند با مراجعه به معاونت درمان واحد بیماری های خاص و از آن جا به سازمان های بیمه گر معرفی می شوند و بعد از انجام کمیسیون پزشکی و طی کردن مراحل قانونی، تشکیل پرونده می دهند و برای آن ها کارت صادر می شود که در همه جای ایران معتبر است.

 
باقرزاده اظهار داشت: طبق دستوالعمل وزارت متبوع برای کاهش میزان پرداختی بیماران خاص و صعب العلاج، هزینه درمان مربوط به بیماران خاص و صعب العلاج برای انجام شیمی درمانی رایگان است.

 
وی در مورد کمک به بیمارانی که شیمی درمانی می شوند، اظهار داشت: بیمارانی که جزء بیماران خاص نیستند ولی به شیمی درمانی نیاز دارند، می توانند از طریق مراجعه به معاونت غذا و دارو و دریافت نامه مساعدت از این معاونت بر اساس ضوابط و دستورالعمل های مربوط، داروهای شیمی درمانی خود را از داروخانه های حضرت ولی عصر (عج) و امام خمینی(ره) دریافت کنند.
 

باقرزاده تصریح کرد: تزریق داروهای شیمی درمانی در صورتی که در مراکز دولتی انجام شود، تقریبا 90 درصد کل هزینه های شیمی درمانی، تخفیف داده می شود و بیمار نزدیک به 10 درصد از هزینه ها را پرداخت می کند و این تخفیف مشمول بیماران بستری و سرپایی است.

 
وی توضیح داد: مادامی که پرونده بستری تشکیل شود، تخفیفی دیگر به این بیماران تعلق می گیرد و سهم پرداختی بیمار بین 6 تا 10 درصد می شود که خدمات  6 درصد و دارو و تجهیزات 10 درصد می شود، البته برای بیمه های روستایی و ارجاعی، پرداختی سهم بیمار3 تا 5 درصد می شود و مابقی هزینه ها را بیمه و یارانه سلامت پرداخت می کند.

 
باقرزاده عنوان کرد: دستورالعملی برای کاهش فرانشیز دارو و خدمات مورد نیاز مربوط برای بیماران خاص به منظور کاهش پرداختی از جیب مردم وجود دارد که تعهدات مشمول حذف فرانشیز  هزینه داروهای تخصصی بر اساس لیست ابلاغی جهت درمان بیماری خاص، هزینه لوازم و تجهیزات مصرفی جهت درمان بیماری خاص، همودیالیز، تزریق خون در بیماران تالاسمی  سیکل آنمی، تزریق فاکتور و خون در بیماران هموفیلی، تزریق دسفرال در بیمارستان، اسپلنکتومی، آزمایشات مورد نیاز، دیالیز صفاقی، شیمی درمانی، رادیوتراپی، آموزش و مدیریت بیمار دیالیز صفاقی می شود.

 
وی ادامه داد: طبق دستورالعملی که از طرف وزارت متبوع ابلاغ شده است، خدمات دیالیز، همودیالیز و لوازم مصرفی برای ایشان و همچنین تمامی خدمات دارو، تجهیزات و لوازم مصرفی برای بیماران هموفیلی، تالاسمی،MS رایگان است.

 
باقرزاده عنوان کرد: سهم پرداختی تعرفه دولتی برای خدمات شیمی درمانی و رادیوتراپی در مراکز دولتی و غیردولتی در موارد سرپایی، برای بیمار صفر درصد است، در این صورت پرداختی بیمار در مراکز دولتی صفر بوده ولی در مراکز خصوصی پرداخت مابه التفاوت تعرفه دولتی و خصوصی بعهده بیمار است. البته در تمامی موارد تعهد سازمان های بیمه گر پایه بر اساس تعرفه دولتی خواهد بود.
 

 
وی در مورد هزینه خدمات دندان پزشکی برای این بیماران بیان کرد: خدماتی مانند کشیدن دندان و ترمیم های ساده در مراکز دولتی برای بیماران خاص رایگان بوده که وزارتخانه در حال تدوین تعرفه دندانپزشکی و تفاهم با سازمان های بیمه گر پایه است که علاوه بر بیماران خاص برای سایر افراد نیز هزینه های دندانپزشکی را تحت پوشش بیمه قرار داده و هزینه های دندانپزشکی نیز کاهش یابد.

انتهای پیام/م

نظر شما