به گزارش ایسنا، برنامههای آموزشی هشتادوسومین دوره دانشافزایی زبان و ادبیات فارسی که به همت بنیاد سعدی و با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با برگزاری آزمون پایان دوره در دانشگاه علامه طباطبایی به پایان رسید.
شهناز احمدیقادر، مسئول آموزش دوره دانشافزایی فارسیآموزان درباره نحوه برگزاری آزمون پایان دوره گفت: در این آزمون پس از پاسخ به سوالات کتبی چهار گزینهای، فارسیآموزان در آزمون نگارش حضور یافتند و سپس در آزمون شفاهی گفتار به سوالات استادان پاسخ دادند. بلافاصله پس اتمام آزمون، تصحیح برگههای امتحانی فارسیآموزان در دستور کار مدرسان قرار گرفت و نمره فارسیآموزان در کارنامه آنها ثبت شد.
او ادامه داد: آزمون چهار گزینهای دارای ۵۰ سوال تستی بود، که فارسیآموزان باید از بین چهار گزینه، یک گزینه را به عنوان پاسخ صحیح انتخاب میکردند. در آزمون نگارش نیز فارسی آموزان باید از بین چهار موضوع پیشنهادی، یک موضوع را انتخاب و مطلبی با 120 تا 150 واژه برای می نوشتند.
مسئول آموزش دوره دانشافزایی فارسیآموزان خاطر نشان کرد که آزمون گفتار برای هر زبانآموز با حضور دو ارزیاب انجام شد که فارسی آموز باید در ده دقیقه به سوال ارزیاب به صورت شفاهی پاسخ میداد ضمن آنکه آزمون گفتار صرفا به صورت تکگویی و پرسخ و پاسخ نیست بلکه ارزیاب با فارسی آموز وارد گفتوگو میشود و در نهایت به قدرت درک فارسیآموز و همچنین کاربرد درست مولفه دستوری و سطح بکارگیری واژه، نمره جداگانه داده میشود.
احمدیقادر درباره علت استفاده از دو ارزیاب برای آزمون نگارش و گفتار گفت: به جهت اینکه آزمونهای تولیدی سلیقهای است، امکان دارد که نمره یک ارزیاب خیلی دقیق نباشد به همین دلیل از دو ارزیاب استفاده میکنیم و نهایتا میانگین نمرهها، به عنوان نمره نهایی آن فارسیآموز در نظر گرفته میشود.
او درباره سطحبندی فارسیآموزان و منابع درسی بهکار گرفته شده در این دوره نیز اظهار کرد: فارسیآموزان در شش سطح پایه، میانی، پیشمیانی، فوقمیانی، پیشرفته و یک سطح فوق پیشرفته دستهبندی شده بودند. با توجه به تجارب سالهای گذشته در پنج سطح منابع درسی تعریف کردیم و مورد استفاده قرار گرفت.
مسئول آموزش دوره دانشافزایی فارسیآموزان اضافه کرد: فارسیآموزان سطح فوق پیشرفته، باید کارهای پروژهای انجام دهند و مقاله و سفرنامه بنویسند. آنها همچنین طی چند جلسه با استادان برجسته، دورههای آموزشی را گذراندند و از اماکن مختلف مثل کتابخانهها بازدید کردند. ما متناسب به نیاز و انتظارات خود آنها، برای این گروه از فارسیآموزان، برنامهریزی کرده بودیم.
او در پایان گفت: تاکید ما بیشتر روی مسئله ارتباط بود و ما روی آن خیلی کار کردیم و نهایتاً از چهار مهارت نوشتن، خواندن، شنیدن و گفتن، آزمون گرفته شد.
قرار است در مراسم اختتامیه علاوه بر گواهی حضور در دوره، کارنامهای که در آن نمرههای تعیین سطح، نمرههای آزمون پایان دوره و یک نمودار رشد مهارت زبان آموزان، که حاصل مقایسه دو آزمون تعیین سطح ابتدایی و پایانی است، به فارسیآموزان داده شود.
بنا بر این گزارش، در طول برگزاری دوره دانشافزایی و کلاسهای آموزشی، فارسیآموزان سطح پیشرفته و فوق پیشرفته از حضور نویسنده مطرح ادبیات کودک و نوجوان کشور، هوشنگ مرادیکرمانی نیز در کلاس خود بهرهمند شدند و با او به گفتوگو پرداختند. مرادیکرمانی نیز تعدادی از کتاب های امضاء شده خود را به فارسیآموزان هدیه کرد.
فارسیآموزان حاضر در این دوره از دانشافزایی زبان فارسی، در ادامه برنامههای فرهنگی و گردشگری خود به اصفهان سفر کردند تا بازدیدی از اماکن گردشگری و تاریخی پایتخت فرهنگی کشورمان داشته باشند.
هشتادوسومین دوره دانشافزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی، از تاریخ ۱۲ مرداد تا ۸ شهریور سال جاری، با حضور بیش از ۲۰۰ فارسیآموز از ۴۱ کشور جهان در حال برگزاری است.
انتهای پیام
نظر شما