به گزارش روابط عمومی بنیاد سعدی، برنامههای آموزشی هشتاد و سومین دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی که به همت بنیاد سعدی و با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با برگزاری آزمون پایان دوره در دانشگاه علامه طباطبایی به پایان رسید.
شهناز احمدی قادر مسئول آموزش دوره دانشافزایی فارسی آموزان درباره نحوه برگزاری آزمون پایان دوره گفت: در این آزمون پس از پاسخ به سوالات کتبی چهار گزینهای، فارسی آموزان در آزمون نگارش حضور یافتند و سپس در آزمون شفاهی گفتار به سوالات استادان پاسخ دادند. بلافاصله پس اتمام آزمون، تصحیح برگههای امتحانی فارسیآموزان در دستور کار مدرسان قرار گرفت و نمره فارسیآموزان در کارنامه آنها ثبت شد.
وی ادامه داد: آزمون چهار گزینهای دارای ۵۰سوال تستی بود، که فارسیآموزان باید از بین چهار گزینه، یک گزینه را به عنوان پاسخ صحیح انتخاب میکردند. در آزمون نگارش نیز فارسی آموزان باید از بین چهار موضوع پیشنهادی، یک موضوع را انتخاب و مطلبی با ۱۲۰تا ۱۵۰واژه برای آن مینوشتند.
وی خاطر نشان کرد که آزمون گفتار برای هر زبانآموز با حضور دو ارزیاب برگزار شد که فارسی آموز باید در ده دقیقه به سوال ارزیاب به صورت شفاهی پاسخ میداد ضمن آنکه آزمون گفتار صرفا به صورت تک گویی و پرسش و پاسخ نیست بلکه ارزیاب با فارسی آموز وارد گفتوگو میشود و در نهایت به قدرت درک فارسی آموز و همچنین کاربرد درست مولفه دستوری و سطح به کارگیری واژه، نمره جداگانه داده میشود.
احمدی قادر درباره علت استفاده از دو ارزیاب برای آزمون نگارش و گفتار گفت: به جهت اینکه آزمونهای تولیدی سلیقهای است، امکان دارد که نمره یک ارزیاب خیلی دقیق نباشد به همین دلیل از دو ارزیاب استفاده میکنیم و نهایتا میانگین نمرهها، به عنوان نمره نهایی آن فارسیآموز در نظر گرفته میشود.وی درباره سطحبندی فارسیآموزان و منابع درسی بکار گرفته شده در این دوره نیز اظهار کرد: فارسیآموزان در شش سطح پایه، میانی، پیشمیانی، فوقمیانی، پیشرفته و یک سطح فوق پیشرفته دستهبندی شده بودند. با توجه به تجارب سالهای گذشته در پنج سطح منابع درسی تعریف کردیم و مورد استفاده قرار گرفت.وی اضافه کرد: فارسیآموزان سطح فوق پیشرفته، باید کارهای پروژهای انجام دهند و مقاله و سفرنامه بنویسند.
قرار است در مراسم اختتامیه علاوه بر گواهی حضور در دوره، کارنامهای که در آن نمرههای تعیین سطح، نمرههای آزمون پایان دوره و یک نمودار رشد مهارت زبان آموزان، که حاصل مقایسه دو آزمون تعیین سطح ابتدایی و پایانی است، به فارسیآموزان داده شود.
فارسی آموزان حاضر در این دوره از دانش افزایی زبان فارسی، در ادامه برنامههای فرهنگی و گردشگری خود به اصفهان سفر کردند تا بازدیدی از اماکن گردشگری و تاریخی پایتخت فرهنگی کشورمان داشته باشند. بر اساس این گزارش، هشتاد و سومین دوره دانشافزایی زبان و ادبیات فارسی توسط بنیاد سعدی و با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی، از تاریخ ۱۲مرداد تا ۸شهریور امسال ، با حضور بیش از ۲۰۰فارسیآموز از ۴۱کشور جهان در حال برگزاری است.