شناسهٔ خبر: 14908034 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان غذا و دارو - قدیمی | لینک خبر

همزمان با هفته دولت در معاونت غذا و داروی دانشگاه شیراز انجام شد

افتتاح مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم بیمارستان نمازی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: امروزه با گسترش و تولید شتابان داروها و سموم جدید ، نیاز به آگاهی و دسترسی به اطلاعات مربوط به این عناوین ، برای توانمند سازی هرچه بیشتر تیم سلامت ، در همه ابعاد ، ضروری به نظر می رسد.

صاحب‌خبر -
به گزارش  ايفدونا - Ifdona ، به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی شیراز ، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: امروزه با گسترش و تولید شتابان داروها و سموم جدید ، نیاز به آگاهی و دسترسی به اطلاعات مربوط به این عناوین ، برای توانمند سازی هرچه بیشتر تیم سلامت ، در همه ابعاد ، ضروری به نظر می رسد.

دکتر "حسین نیک نهاد"، افزود: اعضای تیم سلامت، به ویژه پزشکان، پرستاران و داروسازان در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، ممکن است دسترسی فوری به منابع به روز و مرتبط اطلاعات دارویی را، نداشته باشند که راه اندازی این مرکز گامی در راستای رفع این مشکل است.

او هدف اصلی از راه اندازی مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم را، فراهم آوردن و ارایه اطلاعات دارویی موردنیاز معتبر و به روز، در کوتاهترین زمان ممکن به اعضای تیم سلامت، عنوان کرد.

دکتر نیک نهاد، ادامه داد: مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم، می تواند با پیشگیری از مصرف غیرمنطقی دارو و پیشگیری یا به حداقل رساندن آسیب های جانبی و خطاهای دارویی، هزینه های نظام سلامت را کاهش دهد.

معاون غذا و داروی دانشگاه، اضافه کرد: این مرکز به عنوان مرکز پژوهشی و آموزشی، علاوه بر تربیت داروسازان و متخصصان داروسازی بالینی، به تولید علم در عرصه های فارماکو اپیدمیولوژی، سم شناسی، مدیریت، اقتصاد سلامت و دارو هم، می پردازد.

او فعالیت این مرکز را، برای ارتقای امنیت دارویی مصرف کنندگان و گروه پزشکی، ضروری دانست و گفت: با توجه به آموزشی درمانی بودن بیمارستان نمازی، مهم ترین وظیفه مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم این بیمارستان، ارایه اطلاعات در زمینه های مختلفی به کارکنان تیم سلامت و کادر درمان از جمله پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، پرستاران، دانشجویان و دستیاران علوم پزشکی شاغل در بیمارستان است.

معاون غذا و داروی دانشگاه، ارزیابی دارو، موارد تجویز و مصرف دارو و ارایه اطلاعات کلی در ارتباط با آن، موارد احتیاط مصرف، شناسایی عوارض شایع و ارایه راهکارهای عملی برای کاهش آنها، شناسایی عوارض خطرناک و اقدام صحیح در برخورد و مدیریت آنها را از خدمات ارایه شده در مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم بیمارستان نمازی عنوان کرد.


دکتر نیک نهاد افزود: تداخلات دارویی در سه سطح شامل تداخل با داروهای دیگر، غذاها و آزمایش های طبی و توصیه های مناسب هنگام برخورد با موارد مهم، ایمنی مصرف داروها در بارداری و شیردهی و معرفی گزینه های ایمن تر، شرایط نگهداری و پایداری داروها، سازگاری داروهای تزریقی، از دیگر خدمات مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم بیمارستان نمازی است.

معاون غذا و داروی دانشگاه، یادآور شد: اطلاع رسانی در خصوص مسمومیت با سموم و مواد شیمیایی و شیوه درمان آنها در موارد اورژانس از وظایف مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم می باشد.

انتهای پیام/


نظر شما