شناسهٔ خبر: 14902807 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان: پژو و پراید نخرید تا از رده خارج شود!

مديرعامل انجمن حمايت از مصرف‌كنندگان از مردم درخواست كرد خودروهاي پژو و پرايد را در بازار خريداري نكنند تا توليدكنندگان قيمت را كاهش داده و تكنولوژي خود را به‌روز كنند.

صاحب‌خبر -
آيين‌نامه ارتقاي كيفيت خودروهاي سبك، قطعات و مجموعه‌هاي مرتبط، مصوب شوراي سياست‌گذاري صنعت خودرو مورخ 24 خرداد 1389 مي‌گويد از ابتداي سال 95 بايد خودروهايي كه از نخستين عرضه آنها 10 سال مي‌گذرد از خط توليد خارج شوند. حالا پنج ماه از سال 95 و شش سال از ابلاغ اين آيين‌نامه گذشته است، اما هيچ خبري از خارج شدن محصولات قديمي از خط توليد خودروسازان نيست.
طبق آنچه در آيين‌نامه مذكور آمده است نبايد عمر محصولات (خودرو) با نشان تجاري داخلي از ابتداي سال 95، از 10 سال پس از نخستين عرضه آنها تجاوز كند. همچنين عمر محصولات با نشان تجاري خارجي نيز از زمان نخستين عرضه بايد هفت سال باشد اما نگاهي به محصولات توليد داخل نشان مي‌دهد عمر برخي از آنها حتي از 15 سال هم تجاوز مي‌كند. پژو 405 عمري بالاي 20 سال دارد و پرايد هم 15 سالگي خود را مي‌گذراند. پژو 206 نيز عمري بالاي 10 سال دارد اما همچنان اين خودروها برخلاف آيين‌نامه‌اي كه شش سال پيش به تصويب رسيده، به توليد مي‌رسند. جالب‌تر اينكه دو خودروساز بزرگ كشور نه تنها تصميمي براي توقف خطوط توليد اين خودروهاي قديمي ندارند بلكه انواع خودرو پرايد طي هفته گذشته با افزايش ۷۰۰ هزار توماني نيز مواجه شده است. اكنون اين سؤال مطرح است كه چرا خودروهاي قديمي از خطوط توليد خارج نمي‌شوند؟

وزير صنعت و تجارت با رد توقف توليد اين خودروها، تحريم‌هاي غربي را دليل تداوم توليد خودروهایی مانند پرايد مي‌داند. علي خاكساري، كارشناس خودرو با انتقاد از اينكه آيين‌نامه‌هاي خودرويي همچنان در وزارت صنعت خاك مي‌خورد، مي‌گويد: پرفروشي اين محصولات به كيفيت آنها برنمي‌گردد، بلكه اين طبقه قيمتي آنهاست كه بيش از 70 درصد جامعه را شامل مي‌شود و موجب رونق فروش آنها در بازار خودروي ايران شده است و خودروسازان كه با استقبال بازار مواجه بودند همواره از برنامه توسعه محصول جا مانده‌اند؟

وي مي‌افزايد: وزير صنعت و خودروسازان كه از انعقاد قراردادهاي خودرويي به اصطلاح برد- برد با شركاي خارجي خود خبر مي‌دهند، بايد به سوي كاهش تيراژ توليد اين خودروها بروند يا اينكه قيمت‌ها را تعديل كنند تا با كمپين نخريدن پرايد و پژو از سوي مصرف‌كنندگان مواجه نشوند.
اما مدير عامل انجمن حمايت از مصرف‌كنندگان معتقد است مردم بايد از خريد اين دو خودرو خود‌داري كنند تا قيمت‌ها كاهش يابد. اين انجمن كه تاكنون نتوانسته به لاندازه انجمن خودروسازان نقش به‌سزايي داشته باشد و در حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خودرو قدمي بردارد در گفت‌وگو با مهر مي‌گويد:  عدم اجراي آيين‌نامه ارتقاي كيفيت خودرو به اين معناست كه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولي توليد خودرو، دستور جدي به خودروسازان براي جمع كردن خط توليد اين دو خودرو نمي‌دهد.  انصاري مي‌افزايد: علاوه بر اينكه دولت هيچ فشار جدي به خودروسازان براي افزايش كيفيت محصولاتشان نمي‌آورد و همه چيز در حد حرف باقي مي‌ماند، خودروسازان نيز توجهي به به‌روزرساني توليدات خود و نيز اجرايي كردن توليد خودرو مطابق با تكنولوژي روز دنيا ندارند بنابراين دليلي ندارد كه مصرف‌كنندگان تاوان سوءمديريت خودروسازان را بدهند.

وي تصريح مي‌كند: مردم نبايد خودروهاي پرايد و پژو را خريداري كنند تا اين خودروها از رده خارج شوند و خودروهاي به‌روز ديگري جايگزين آنها شود، اين در شرايطي است كه برخي مصرف‌كنندگان به قوانين آشنايي كافي ندارند و نمي‌دانند كه امسال بايد توليد پژو و پرايد متوقف مي‌شد؛ اين در حالي است كه ما به عنوان انجمن، اين حق را به آنها گوشزد كرده و از آنها مي‌خواهيم اين دو خودروي از رده خارج را خريداري نكنند.  انصاري، در پاسخ به اظهارات وزير صنعت، معدن و تجارت مبني بر اينكه اعمال تحريم‌ها اجازه نداده كه در 10 سال اخير، تكنولوژي اين خودروها به‌روز شود، مي‌گويد:  خودروهاي ديگري كه خودروسازان طي سال‌هاي گذشته توليد كرده‌اند هم درگير تحريم بوده‌اند، اما به گفته خود خودروسازان، از تكنولوژي مناسبي برخوردار هستند و كيفيت مناسبي دارند، بنابراين بايد پرايد و پژو جاي خود را به اين خودروها بدهند.