گفت وگو
صاحبخبر - ندا سیجانی گفتوگو با رهبر «ارکستر مجلسی شرق» فرصتی برای شنیده شدن موسیقی متفکرانه موسیقی کلاسیک غربی از گذشته تا به امروز به واسطه گستردگی آن توانسته جایگاه خوبی را در پهنه جغرافیایی جهان به دست آورد؛ خصوصاً در کشوری چون ایران که پایه و اساس آن بر موسیقی مقامی و دستگاهی است، نگاه جدی به این نوع موسیقی صورت گرفته است تا بدانجا که با برگزاری جشنوارههای مختلف و همچنین راهاندازی ارکسترهای کوچک و بزرگ؛ کم و بیش نسل امروز با این نوع موسیقی آشنایی پیدا کردهاند. ارکستر «مجلسی شرق» در کنار «ارکسترریکوردر پارس» نیز از این موضوع مستثنی نبوده است و در مدت فعالیت خود سعی برآن داشتهاند موسیقی متفکرانه را که تاریخ مصرف آن ماندگار است با اجرای قطعاتی که شاید کمتر شنیده و اجرا شده است به مخاطبان عرضه کنند. این دو ارکستر در تاریخهای 2، 3 و 4 شهریور ماه میزبان علاقهمندان موسیقی کلاسیک غربی در تالار رودکی خواهند بود. مهرداد تیمورى، مؤسس و رهبر این دو ارکستر در گفتوگوی کوتاه با «ایران» در خصوص اجرا و انتخاب قطعات این دو ارکستر توضیحاتی داده است که متن کامل آن را در ادامه میخوانید: جناب آقای تیموری! از تاریخچه ارکستر پارس و ارکستر شرق برایمان بگویید؟ فعالیت «ارکستر ریکوردر پارس» در سال 86 آغاز شد. شاید اصلىترین هدف من از این کار، بازشناسى ساز ریکوردر و قابلیت هاى گسترده آن در اجراى قطعات ارکسترال بود. در واقع سعى کردیم طى برگزارى برنامه هاى منظم و انتخاب رپرتوارهاى متنوع به بهترین نحو به این هدف بپردازیم و در این مسیر به اجراى قطعات موسیقى مدرن از آهنگسازان مطرحى چون علیرضا مشایخى نیز پرداختهایم که با استقبال خوبى روبه رو شد. حضور ارکستر در جشنواره «فجر»، جشنواره «کلاسیک تا معاصر» و کنسرت هاى مستمر تا به امروز ما را دراین مسیر پیش برده است. «ارکستر مجلسی شرق» نیز در سال ٩٢ شروع به کار کرد. این ارکستر نیز به همان روال پیشین، به اجراى قطعات موسیقى متفکر و غنى، از آهنگسازان برجسته ایران و جهان مى پردازد. چطور شد تصمیم گرفتید این دو ارکستر در کنار هم فعالیت داشته باشند؟ این دو ارکستر دراجراهایى، همچون اجراى اخیر ما، همراه هم بودهاند که این ترکیب (ارکستر ریکوردر و ارکسترزهى) در نوع خود کاملاً منحصر به فرد است که فکر مى کنم شنیدن یک ترکیب بدیع خالى از لطف نیست. شما قطعاتی را انتخاب میکنید که کمتر شنیده شدهاند، چه ملاک هایى را در انتخاب رپرتوار در نظر مى گیرید؟ در سال هاى اخیر، اقبال خوش موسیقى پاپ، فرصت شنیده شدن موسیقى متفکر را کمتر کرده است. تنوع سلایق موسیقایى، اتفاق خوبى ست اما باید به خاطر داشته باشیم که هنرى ماندگار است که ریشه هاى عمیقاش را بپاید و حفظ کند. همه ما باید تلاش کنیم که از تولید هنر تاریخ مصرف دار، به سمت خلق هنر متفکر ماندگار حرکت کنیم. هنوز که هنوز است نام «باربد»، در تاریخ فرهنگ ایران و جهان باقى ست یا بعد از صدها سال، از موسیقى آلمان، آنکه ماندگار مى شود بتهوون است.باربدها و بتهوونها را، ریشه و تفکر است که ماندگار مى کند. تمام سعىام را مى کنم که نمونه هاى ناب این موسیقى را بیابم و به گوش مردم برسانم. در بسیارى از موارد حتى یافتن پارتیتور این قطعات غیرممکن است و من قطعات را از نو براى ارکستر تنظیم مى کنم. اما شکوه این تلاش برایم به زحمتش مى ارزد.سلیقه موسیقى جامعه، قابل ارتقا است. ما مى توانیم با تلاش هاى پیگیر این موسیقى را به گوش مردممان برسانیم. هر چند که رسانه هاى گروهىمان در این فرهنگ سازى یارىمان نمى کنند. انسان به ذات، به چیزى که سهل الفهمتر است گرایش دارد. اما نباید فراموش کنیم که ما مردمى رو به جلو هستیم و باید به رشد هم کمک کنیم. در خصوص اجراهایی که خواهید داشت کمی توضیح میدهید؟ معمولاً طی سال «ارکستر مجلسی شرق» و «ارکسترریکوردر پارس» دو بار به طور منظم اجرای برنامه خواهند داشت و معمولاً در جشنواره سالانه «کلاسیک تا معاصر» نیز حضور مستمر دارند.اما در کنسرتى که به مدت 3 شب (2، 3و4) شهریور ماه در تالار رودکی در حال برگزاری است قطعاتی از مارچلو، ویوالدی، اشتراوس، بتهوون، پِرگلسی، کاچینی، لیست، رُسینی و شوستاکویچ اجرا میشود که در برخى از آنها، گروه کر ارکستر را همراهى خواهد کرد.∎