شناسهٔ خبر: 14332862 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس‌کل بانک مرکزی:

رشد اقتصادی سال 95 به 5 درصد می‌رسد/ نرخ سود بانکی 16 و 18 درصد غیرقابل‌قبول است

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه اقتصاد ما در مسیر درست در حال حرکت است و فضا برای پیشرفت‌های اقتصادی و رسیدن به اقتصاد پایدار فراهم است، رشد اقتصادی در سال جاری را 5 درصد پیش‌بینی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ولی‌الله سیف شامگاه پنج‌شنبه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: نظام بانکی کشور در سال اقتصاد مقاومتی نقش جدی دارد و باید در پایان سال کارنامه ارزیابی اقتصاد کشور مثبت باشد.

وی افزود: در شرایط اقتصادی فعلی تورم به زیر 10 درصد رسیده است و اخیراً بانک مرکزی اعلام کرده که تورم متوسط است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به انتقاداتی که از دولت برای تمرکز بر کنترل تورم وجود داشت عنوان کرد: درعین‌حال سال گذشته 30 درصد رشد نقدینگی داشته‌ایم و همچنین در سال 93 سه درصد رشد مثبت اقتصادی را مشاهده کردیم.

سیف با اشاره به اینکه در سال 94 با شوک شدید نفتی مواجه بودیم، تأکید کرد: چهارچوب‌های اقتصادی بسیاری از کشورهای نفتی در مواجه با این شوک متزلزل شد اما در ایران و در شرایط تحریم با وجود این شوک آرامشی را مشاهده کردیم، با رویکرد اقتصاد مقاومتی که یکی از اهداف اصلی آن مصونیت در چنین شرایطی است، هم‌اکنون دستاورد مهمی داشتیم و آن این بود که اقتصاد ما پیش‌بینی پذیر شده است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم رشد اقتصادی در سال 95 به 5 درصد برسد و گزارش‌های اقتصادی که در مورد ایران تهیه می‌شود گواهی بر این موضوع است و باید گفت به دلیل ارتباطی که با صندوق بین‌المللی پول‌داریم عموماً اقدامات ما به سمتی رفته است که یک دقت نظری بین دستگاه‌های اقتصادی کشور رخ‌داده است و این هماهنگی‌ها خوشبختانه توانسته آثار مثبتی را به همراه داشته باشد.

رئیس‌کل بانک مرکزی عنوان کرد: در ستاد اقتصادی دولت در هفته دو جلسه برگزار می‌شود و این مباحث موردبحث قرار می‌گیرد، این اطمینان را باید به شما بدهم که اقتصاد ما در مسیر درست در حال حرکت است و فضا برای پیشرفت‌های اقتصادی مهیاست و با الهام گیری از اقتصاد مقاومتی درصدد رسیدن به اقتصادی پایدار هستیم.

سیف با بیان اینکه در حال حاضر باوری مشترک در ارکان دولت در مسائل نظام بانکی وجود دارد، گفت: هم‌اکنون کاملاً مشخص است که نظام بانکی دارای مشکل است، یکی از اساسی‌ترین اقدامات برای حل مشکلات اقتصادی اصلاح بخش مالی کشور است چراکه 90 درصد از بار تأمین مالی کشور بر روی دوش نظام بانکی قرار دارد.

وی بابیان اینکه از دیرباز نظام بانکی چشم امید سرمایه‌گذار در کشور بوده است، تأکید کرد: سال 95 می‌خواهیم اتفاق بزرگی رقم بخورد، با توجه به اینکه در زمینه‌های تولید و اقتصاد نظام بانکی نقش عمده‌ای دارد در سال گذشته این نظام 417 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی یادآور شد: بانک‌ها یکی از حلقه‌های انجام فعالیت‌های صحیح اقتصادی هستند و اگر الزامات در آن‌ها رعایت نشود فلج خواهند شد.

سیف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نرخ سود بانکی 18 و 16 درصد قابل‌قبول نیست، خاطرنشان کرد: این موضوع باید با یک اختلاف بین 2 تا 3 درصدی با تورم تعادل داشته باشد.

انتهای پیام/3268/ج40/

نظر شما