شناسهٔ خبر: 14332493 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس کل بانک مرکزی:

نظام بانکی کشور در زمینه پیشرفت تولید و اقتصاد ایران پیشگام است

مشهد- رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نظام بانکی کشور در زمینه پیشرفت تولید و اقتصاد ایران پیشگام است، گفت: سال ۹۵ یک اتفاق بزرگ در زمینه تولید و اقتصاد رخ می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر،   ولی الله سیف امشب در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و شورای هماهنگی بانک ها که در سالن شهدای استانداری خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: نظام بانکی در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نقش ویژه ای در تحقق خواسته مقام معظم رهبری دارد تا اهداف مد نظر ایشان محقق شود.

وی با بیان اینکه تورم بالای ۴۰ درصد دو سال پیش را به زیر ۱۰ درصد رساندیم گفت: در آخرین آمار عدد ۹.۲ درصد را برای تورم داشتیم و هیچ تردیدی در تحقق این دستاورد وجود ندارد.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه منتقدان دولت می گفتند حالت انقباضی به وجود آمده است خاطرنشان کرد: در عمل نشان داده شد که این گونه نبوده و رشد منفی سال های ۹۱ و ۹۲  با رشد مثبت سال ۹۳ همراه شد. در سال ۹۴ نیز که با شوک نفتی مواجه بودیم بسیاری از کشورهای نفتی به جز ایران که در شرایط سخت تحریم بود مزلزل شدند.

سیف رد شوک ها را یکی از اهداف اصلی در تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: آرامش مردم باید استمرار یابد و این چیزی که باید جریان داشته باشد. اگر امکان پیش بینی وجود داشته باشد سرمایه گذاری بلند مدت هم انجام می شود اما در شرایط متزلزل هیچکس چنین اقدامی نمی کند. در چند سال گذشته هیچ کس جرات تصمیم گیری در این باره را نداشته است ولی اکنون این معضل رفع شده و در فصل های چهارم سال ۹۴ و اول سال ۹۵ رشد دستاوردهای مثبت و مطلوبی داشتیم.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه اقدامات صورت گرفته بهترین روش در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است، گفت: هماهنگی بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیرت و برنامه ریزی به عنوان ستاد اقتصادی کشود بسیار خوب بوده و در این رابطه جلسات هفتگی مستمر به ریاست رییس جمهور برگزار می شود.

سیف ادامه داد: فضا و شرایط برای پیش فرض های اقتصادی مثبت با الهام از اصول و مبانی اقتصاد مقاومتی فراهم است تا اقتصاد پایدار محقق شود و در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی که به ریاست معاون اول رییس جمهور تشکیل هم بر این مهم تاکید شده است.

وی با بیان اینکه دوره کنونی تنها زمانی است که یک باور مشترک در نظام بانکی کشور وجود دارد، افزود: اشکال موجود در گذشته به دلیل نگاه غلط دولت قبل بوده است و در این دوره تراز نامه ای بود که ۵۰ در صد آن قابل اجرا نبود و قدر ت نظام بانکی را به نصف رساند اما در دولت تدبیر وامید به اصلاح نظام بانکی که ۹۰ درصد بار مالی کشور را بر دوش دارد پرداخته شد عددی که در بسیاری از کشورها زیر ۵۰ درصد است.

وی ادامه داد: بنگاه بزرگ تأمین مالی بلند مدت از ابزار های بازار سرمایه است. حد اکثر سپرده در دنیا یک ساله است اما در کشور ما  نظام بانکی از دیر باز تنها نهادی بوده که چشم امید سرمایه گذار را به این سمت نگاه داشته است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه موضوع بلاتکلیفی برخی مصارف بانکی در کل کشور مطرح است و تنها مساله خراسان رضوی نیست خاطرنشان کرد: به بانک ها جهت می دهیم که منابع و مصارف هر استان را به شکل صحیح و دقیق ارائه کنند.

وی گفت: سال ۹۵ یک اتفاق بزرگ در زمینه تولید و اقتصاد رخ می دهد و نظام بانکی هم قطعا در این زمینه نقش آفرین است و با تمام توان حاضر می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال کذشته ۴۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلا ت بانکی اعطا شد بیان کرد: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تزریقات جدید را داشتیم. بانک ها یکی از حلقه های فعالیت ها اقتصادی کشور هستند و اگر روند اجرای کار مطلوب نباشد بانک هم فلج می شود.

رییس کل بانک مرکزی افزود: باید نسبت به منابع محدود و تقاضاهای فراون بهترین تصمیم را گرفت و پاسخ منفی به فرد متقاضی نباید به عنوان یک امتیاز منفی برای بانک تلقی شود.

سیف ادامه داد: یک اولویت قطعی برا ی پروژه های کوچک و متوسط داریم که می خواهیم کامل انجام شود و در این رابطه باید لیست کاملی تهیه شود و علت عدم عملکردهای مثبت مشخص شود.

وی تأکید کرد: هیچ بانکی حق ندارد که اصول را زیر پا گذارد و باید تسهیلاتی اعطا کند که قابل برگشت باشد و موثرترین شیوه برای این کار انجام شود.

رییس کل بانک مرکزی گفت باید به استمرار تولید، قیمت فروش، قیمت تمام شده و از بین رفت حالت رغبت توجه کرد و وقتی محرز شد که خط تولید به حرکت در می آید دلیلی برای مکث وجود ندارد.

سیف با تأکید بر اینکه نباید منابع محدود تسهیلات به هدر برود گفت: نباید منابع محدود نظام بانکی کشور در بخشی که به نفع کشور و مردم نیست هزینه شود.

رییس کل بانک مرکزی بابیان اینکه  هیچ کدام از بانکی ها روی اصول بانک مرکزی تردید ندارند افزود: بانکی که بازبینی بالاتری داشته باشد سودآوری بالاتری هم دارد و اعطای تسهیلات باید توجیه پذیر باشد و شک و تردیدی در بازگشت آن به وجود نیاورد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ تکلیف داریم اقدامات را متمایز کنیم، گفت: باید بهترین عملکرد را در این سال داشته باشیم و با توجه به مباحث اقتصاد مقاومتی و اتفاقات پسا برجام، نظام بانکی می خواهد به خوبی در این دوره ایفای نقش کند.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک ها موظف به حمایت از واحدهای کوچک زیر ۱۰۰ نفر هستند خاطرنشان کرد: باید کارهای لازم در جهت حرکت روبه جلوی تولید کننده انجام شود و اگر کارگروه به نتیجه مثبت رسید و بانک اجرا نکرد بانک مرکزی به صورت مستقیم در جهت رفع مشکل به شکلی جدی و ضربتی وارد شود.

سیف گفت: با واحدهای بزگ باید جداگانه برخورد شود و بررسی این واحدها ممکن است که فرا استانی باشد و با ظرفیت استان قابل بررسی نباشد. ملاحظات و اقتضائات بانکی محدودیت هایی را در این باره ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه کار کارشناسی یک پروژه بزرگ زمان بر است افزود: برای پروژه های بزرگ همچو ن پروژه های کوچک نمی توان در مدت زمان کوتاه تصمیم گیری کرد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نظام بانکی دچار تنگنای مالی بود و در زمانی تورم ۴۵ درصدر ا داشتیم و سود ۲۷ درصدبود گفت: وقتی که تورم به زیر ۱۰ درصد رسید این سود هم کاهش یافت.

وی افزود: موسسات غیر مجاز از ۲۷ درصد تا ۳۵ درصد سوددهی داشتند و بانک مرکزی آنها را ملزم کرد که حداکثر سود ۲۰ درصد باشد.

سیف با بیان اینکه به مرور زمان به دنبال کاهش این سودها هستیم ادامه داد: کاهش نرخ سپرده گذاری، کاهش سود وام را هم به دنبال دارد و سود ۲۷ درصدی وام ها را به ۱۷ درصد کاهش دادیم.

رییس کل بانک مرکزی  با تأکید بر اینکه بنگاه ها روی اوراق ها سرمایه گذاری کنند، گفت:من اعلام کردم که تورم تک رقمی شده اما نگفتم که نرخ سود هم تک رقمی شود بلکه اعلام شد باید نرخ سود بانکی متناسب با شرایط و فضای موجود متعادل باشد. شرایط فعلی نسبت به قبل از برجام متحول شده است و وقتی که درخواست مطالبه ۱۰۰ درصدی را داریم نباید شک و شبهه ایجاد شود.

وی گفت: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با ۴۷۷ مجموعه مالی اروپایی ارتباط دارد  و باید تمامی مسیرهای پیش رو باز شود.

نظر شما