شناسهٔ خبر: 13000530 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

" تروریسم " تفکری شیطانی است و راهکار نظامی ندارد

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: مبارزه با تروریسم راهکار نظامی ندارد و نباید با گسترش این پدیده، هزینه آن را به کشورهای دیگر تحمیل کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سیف الهی در هفتمین نشست بین المللی مقامات عالی رتبه امنیتی در گروزنی، مرکز جمهوری چچن روسیه با تاکید بر اینکه تروریسم هیچ ارتباطی با ادیان، ملت ها و نژادها ندارد، گفت: مبارزه با تروریسم راهکار نظامی ندارد و نباید با گسترش این پدیده، هزینه آن را به کشورهای دیگر تحمیل کرد.

سیف اللهی در این نشست که با حضور هیئت هایی از کشورهای منطقه، رئیس جمهوری چچن و مقام های روسیه برگزار شده، با اشاره به مهمترین تحولات سیاسی امنیتی طی دهه گذشته از جمله در افغانستان، عراق، لیبی، یمن و سوریه، گفت: اکنون با این تجربه ها باید بپذیریم رویکرد دشمن دشمن من، دوست من است، گزاره نا درستی است. 

وی افزود: مبارزه با تروریسم راهکار نظامی ندارد، زیرا یک تفکر و ایدئولوژی است که بی ارتباط با تمامی ادیان، ملت ها و نژادها می باشد و سازمان واحدی نیست که بتوان آن را نابود کرد، بلکه تفکری شیطانی است که در بسترهای نا امنی و فقدان حاکمیت شکل می گیرد و عناصر مستعد را جذب می کند، پرورش می دهد و به کار می گیرد.
 

سیف اللهی ادامه داد: هرچند می توان با دخالت نظامی و اشغال یک کشور، مشکل وجود حاکم دیکتاتور را برطرف کرد، اما بدون ایجاد ساز و کارلازم و فراهم سازی شرایط، قطعا خلاء سیاسی و توسعه نا امنی شکل می گیرد و باید قبول کرد که نمی توان برای مردم کشوری از طرف آنها تصمیم گرفت یا برای آنها مصلحت اندیشی کرد، زیرا تعیین سرنوشت حق قطعی مردم هر کشوری است.
 

وی اظهار کرد: جایی که هم زمان با دو پدیده تروریسم و درگیری داخلی مواجهیم، اگر مقابله با تروریسم اولویت نشود،  بهشتی برای تروریست ها شکل خواهد گرفت، نمی توان تروریسم را به خوب و بد تقسیم کرد، گروهی را به نام معارض مسلح برای دست یابی به اهداف تجهیز و پشتیبانی کرد و گروهی را که خارج از کنترل یا غیر همسو با اهداف ما اند تروریست خواند.
سیف اللهی گفت: اگر کشورهایی به دلیل برخورداری از قدرت نظامی، مالی یا سیاسی، کشوری را به بی ثباتی و جنک بکشانند، هزینه های نا امنی آن را باید همگان پرداخت کنند و آتشی که برافروخته می شود، سایر کشورها و مناطق را هم در بر خواهد گرفت. 

 

در نشست دو روزه  امنیتی گروزنی که امروز پایان می یابد دبیران و مسئولین شورای امنیت و سایر نهادهای امنیتی کشورها و سازمان های مختلف بین المللی حضور دارند که مهمترین چالش های امنیتی منطقه ای و جهانی را بررسی می کنند.
در این نشست پس از قرائت پیام بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، رمضان قدیروف رئیس جمهوری چچن و نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه سخنرانی کرده و بر لزوم هم گرایی جهانی برای مبارزه با تروریسم و پرهیز از کاربرد معیارهای دوگانه در مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

 

نظر شما