شناسهٔ خبر: 13012975 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در نشست امنیتی چچن مطرح کرد

با دخالت نظامی تنها دیکتاتور حذف می‌شود

صاحب‌خبر -

معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در هفتمین نشست بین‌المللی مقامات عالی‌رتبه امنیتی در گروزنی مرکز جمهوری چچن روسیه با تأکید بر اینکه «تروریسم هیچ ارتباطی با ادیان، ملت‌ها و نژادها ندارد»، گفت: مبارزه با تروریسم راهکار نظامی ندارد و نباید با گسترش این پدیده، هزینه آن را به کشورهای دیگر تحمیل کرد.
به گزارش ایرنا، رضا سیف‌اللهی در این نشست که با حضور هیأت‌هایی از کشورهای منطقه، رئیس‌جمهوری چچن و مقام‌های روسیه برگزار شده، با اشاره به مهم‌ترین تحولات سیاسی امنیتی در دهه گذشته از جمله در افغانستان، عراق، لیبی، یمن و سوریه، گفت: اکنون با این تجربه‌ها باید بپذیریم رویکرد دشمن دشمن من، دوست من است، گزاره نادرستی است. مبارزه با تروریسم، راهکار نظامی ندارد، زیرا یک تفکر و ایدئولوژی است که بی‌ارتباط با تمامی ادیان، ملت‌ها و نژادها است و سازمان واحدی نیست که بتوان آن را نابود کرد، بلکه تفکری شیطانی است که در بسترهای ناامنی و فقدان حاکمیت شکل می‌گیرد و عناصر مستعد را جذب می‌کند، پرورش می‌دهد و به‌کار می‌گیرد.
سیف‌اللهی ادامه داد: هرچند می‌توان با دخالت نظامی و اشغال یک کشور، مشکل وجود حاکم دیکتاتور را برطرف کرد، اما بدون ایجاد سازوکار لازم و فراهم‌سازی شرایط، قطعا خلأ سیاسی و توسعه ناامنی شکل می‌گیرد و باید قبول کرد که نمی‌توان برای مردم کشوری از طرف آنها تصمیم گرفت یا برای آنها مصلحت‌اندیشی کرد، زیرا تعیین سرنوشت، حق قطعی مردم هر کشوری است. در جایی که هم‌زمان با دو پدیده تروریسم و درگیری داخلی مواجهیم، اگر مقابله با تروریسم اولویت نشود، بهشتی برای تروریست‌ها شکل خواهد گرفت. نمی‌توان تروریسم را به خوب و بد تقسیم کرد، گروهی را به نام معارض مسلح برای دستیابی به اهداف تجهیز و پشتیبانی کرد و گروهی را که خارج از کنترل یا غیرهمسو با اهداف ما هستند، تروریست خواند. سیف‌اللهی گفت: اگر کشورهایی به دلیل برخورداری از قدرت نظامی، مالی یا سیاسی، کشوری را به بی‌ثباتی و جنگ بکشانند، هزینه‌های ناامنی آن را باید همگان پرداخت کنند و آتشی که برافروخته می‌شود، سایر کشورها و مناطق را هم در بر خواهد گرفت.  سیف‌اللهی همچنین با رد اظهارات نماینده رژیم اسرائیل گفت: حزب‌الله لبنان در دفاع از ملت مظلوم فلسطین و لبنان و در مقابله با تروریسم دولتی رژیم اشغالگر قدس، ایستادگی می‌کند. امروز حزب‌الله بخش مهمی از مردم لبنان است که در ساختارهای حکومتی به صورت رسمی حضور دارد و از آرمان‌های ملت این کشور حمایت می‌کند. هیأت جمهوری اسلامی ایران هنگام سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی، نشست گروزنی را در اعتراض به سیاست‌های تجاوزکارانه این رژیم ترک کرد.
گفت‌وگوی امنیتی با افغانستان
گفتنی است معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ایران در دیدار با دبیر شورای امنیت افغانستان در گروزنی، پایتخت جمهوری چچن روسیه، درباره شرایط کنونی همکاری‌های امنیتی دو کشور و راهکارهای توسعه آن گفت‌وگو کردند. تقویت روابط امنیتی ایران و افغانستان محور اصلی مذاکرات سیف‌اللهی و حنیف اتمر در حاشیه هفتمین نشست بین‌المللی مقامات بلندپایه امنیتی کشورهای منطقه بود. بنا بر اعلام بخش دیپلماسی رسانه‌ای سفارت ایران در روسیه، طرفین در این دیدار با مطلوب‌خواندن روند رو‌به‌رشد روابط فی‌مابین، لزوم تقویت همکاری‌های امنیتی به منظور مقابله با عوامل و عناصر تروریستی و بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای را مورد تأکید قرار دادند. دبیر شورای امنیت ملی افغانستان با ارزشمندخواندن حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در پذیرش پناه‌جویان افغان در دهه‌های گذشته، ابراز امیدواری کرد این پشتیبانی‌ها تداوم یافته و همکاری‌های دو کشور در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی نیز توسعه یابد. معاون دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در این دیدار از گسترش همه‌جانبه روابط با کشور افغانستان استقبال کرد و برنامه‌ریزی برای تعیین عرصه‌های جدید همکاری را مورد تأکید قرار داد.  در نشست دوروزه امنیتی گروزنی، دبیران و مسئولان شورای امنیت و سایر نهادهای امنیتی کشورها و سازمان‌های مختلف بین‌المللی حضور دارند که مهم‌ترین چالش‌های امنیتی منطقه‌ای و جهانی را بررسی می‌کنند. در این نشست، پس از قرائت پیام بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، رمضان قدیروف، رئیس‌جمهوری چچن و نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه، سخنرانی و بر لزوم هم‌گرایی جهانی برای مبارزه با تروریسم و پرهیز از کاربرد معیارهای دوگانه در مبارزه با تروریسم تأکید کردند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما