شناسهٔ خبر: 12962062 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

لغو تحريم‌هاي تسليحاتي ويتنام

صاحب‌خبر -

باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا روز دوشنبه (23 مه/ 3 خرداد) در جمع خبرنگاران در‌هانوي، پايتخت ويتنام اعلام کرد که ايالات متحده پس از 50 سال، تحريم‌ها عليه فروش تسليحات کشنده به ويتنام را به طور کامل لغو مي‌کند. وي هدف از اين اقدام را عادي‌سازي کامل روابط با ويتنام خواند و گفت اين حرکت را نبايد به حساب نگراني آمريکا از تجهيز نظامي چين دانست.

ترن داي کوانگ، رئيس‌جمهور ويتنام از لغو تحريم‌ها استقبال کرد. با اين حال اوباما تأکيد کرد که هرگونه سفارش سلاح از سوي ويتنام با دقت نظاره و بررسي خواهد شد. آمريکا و ويتنام در سال 1995، تقريبا 20 سال پس از پايان جنگ ويتنام، روابط ديپلماتيک با يکديگر را از سر گرفتند. از آن زمان تا کنون روابط تجاري ميان دو کشور رو به رشد بوده است.

رئيس‌جمهور آمريکا در نشست خبري مشترک خود با رئيس‌جمهور ويتنام تأکيد کرد که ايالات متحده همچنان اختلاف‌نظرهايي با ويتنام در مسئله حقوق بشر دارد. ويتنام کشوري کمونيستي با تنها يک حزب حاکم است. مخالفان دولت در اين کشور با خطر بازداشت و زندان روبرو هستند.

آمريکا در دوران رياست‌جمهوري باراک اوباما سياستي مبتني بر بهبود و گسترش روابط با آسيا را در پيش گرفت تا از اين طريق در کنار رونق تجارت، هم‌پيمانان خود را نيِز در رقابت با چين تقويت کند.

ويتنام در عرض ده سال گذشته هزينه‌هاي نظامي خود را 130 درصد افزايش داده است. بخش بزرگ تسليحات وارداتي به اين کشور ساخت روسيه هستند.

نظر شما