شناسهٔ خبر: 12946055 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

در کنفرانس خبری مشترک در ویتنام

اوباما: ممنوعیت فروش تسلیحاتی ویتنام رفع می‌شود/ کوآنگ: اقدامات اعتمادساز بیشتری نیاز است

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور آمریکا و ویتنام در کنفرانس خبری مشترک در پایتخت این کشور آسیایی شرکت کرده و مواضع خودشان را درباره روابط دو کشور اعلام کردند.

رئیس‌جمهور ویتنام در ابتدای سخنانش از حضور و سفر همتای آمریکایی خود تشکر کرد و از تحکیم‌ روابط دو کشور سخن گفت.

«ترن دای کوآنگ» ضمن استقبال از تحکیم روابط دو کشور بر لزوم اتخاذ تدابیر «اعتمادساز» به منظور تقویت همکاری و مشارکت ویتنام و آمریکا تاکید کرد.

باراک اوباما هم در ابتدای سخنانش از «میهمان نوازی» دولت ویتنام و مردم این کشور تشکر کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا با یادآوری «دهه‌های گذشته مخاصمه و درگیری» بین دو کشور تاکید کرد که روابط و مشارکت خوب کنونی دو کشور مبتنی بر منافع و ارزش‌های مشترک است.

اوباما از تلاش خود برای تقویت همکاریهای اقتصادی آمریکا با ویتنام گفت و اینکه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور به سطح خوبی رسیده است.

او از افزایش مانورهای نظامی دریایی آمریکا در سواحل ویتنام به منظور مقابله با تهدیدات مشترک امنیتی حرف زد.

رئیس‌جمهور آمریکا بر لزوم تقویت همکاریهای آمریکا و ویتنام در زمینه‌های مختلف از قبیل اقتصادی، ویزا، دانشگاهی و دیگر زمینه‌ها سخن گفت.

او همچنین رسما برداشتن ممنوعیت(تحریم) ارسال تسلیحات نظامی آمریکا به ویتنام را اعلام کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «آمریکا ممنوعیت فروش تجهیزات نظامی به ویتنام را که برای حدود ۵۰ سال وجود داشت، بر می‌دارد».

باراک اوباما اشاره‌ای به چین کرد و گفت که آمریکا خواهان گسترش و توسعه چین بر اساس هنجارهای بین المللی است.

او البته تاکید کرد که آمریکا همچنان در حریم هوایی و دریایی که حقوق بین‌المللی اجازه داده،‌ پرواز و دریانوردی خواهد کرد.

خبرنگاری درباره رفع ممنوعیت فروش تسلیحاتی آمریکا به ویتنام سوال کرد و تلویحا گفت که آیا این موضوع به خاطر مقابله با چین است؟

اوباما با تاکید بر منافع مشترک و روابط خوب دو کشور در زمینه‌های مختلف به ویژه در زمینه «آزادی دریانوردی و عبور و مرور» گفت که مساله رفع ممنوعیت تسلیحاتی به موضوع چین مرتبط نیست.

رئیس‌جمهور آمریکا البته با اشاره به اختلافات بر سر تملک جزایر در دریای چین گفت که واشنگتن موضع مشخصی در این باره گرفته و آن این است که اختلافات در این باره باید بر اساس قواعد و مقررات بین‌المللی حل و فصل شود.

عالیترین مقام آمریکایی البته بار دیگر تکرار کرد که این کشور به اقدامات خود در دریای چین جنوبی و دریانوردی و پرواز در حریم هوایی آن ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره کشته شدن سرکرده طالبان افغانستان هم گفت که «این موضوع تایید شده که آقای منصور کشته شد».

انتهای پیام/

نظر شما