شناسهٔ خبر: 12938227 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

رایزنی‌های فشرده برای انتخاب رئیس جدید مجلس خبرگان

حسین ابراهیمی: ‌هاشمی و جنتی نامزد نمی‌شوند

صاحب‌خبر -

فرشید غضنفرپور| پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با پرسش‌هایی درباره این‌که چه کسی ریاست عالی‌ترین مجلس نظام جمهوری اسلامی را برعهده خواهد گرفت، صبح روز سه‌شنبه آغاز به کار می‌کند. آیت‌الله محمد یزدی، رئیس دوره پیشین از راهیابی به دور جدید بازماند و حالا منتخبان مجلس خبرگان باید میان گزینه‌های موجود دست به انتخاب بزنند. آخرین انتخابات هیأت‌رئیسه خبرگان میان آیات ‌هاشمی‌رفسنجانی و محمد یزدی به سود آیت‌الله محمد یزدی تمام شد.
در آخرین رقابت بر سر ریاست خبرگان که پس از درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی، رئیس فقید مجلس خبرگان برگزار شد، آیات محمد یزدی، ‌هاشمی‌ شاهرودی، ‌هاشمی ‌رفسنجانی و محمد مومن خود را به رأی خبرگان ملت گذاشتند که انتخابات با انصراف آیت‌الله ‌هاشمی‌ شاهرودی و کسب 13 رأی توسط آیت‌الله مومن میان آیات محمد یزدی و ‌هاشمی‌رفسنجانی به دور دوم کشیده شد. در دور دوم این آیت‌الله شیخ محمد یزدی بود که با 47 رأی از مجموع 73 رأی ماخوذه در برابر 24 رأی آیت‌الله ‌هاشمی ‌رفسنجانی به پیروزی رسید و رئیس مجلس خبرگان رهبری شد.
صندلی ریاست خبرگان رهبری البته تا پیش از این هیچ‌گاه این چنین در معرض رقابت قرار نمی‌گرفت. در دور جدید نیز انتظار می‌رود با تغییر ترکیب مجلس خبرگان رهبری و حضور نسبتا غالب اعضای فهرست خبرگان ملت، لیست مورد حمایت آیت‌الله‌ هاشمی‌ رفسنجانی، فضای رقابت تا حد زیادی به سود وی و یا طیف فکري نزدیک به او باشد؛ هرچند برخی از خبرهای تأیید نشده از تمایل نداشتن شخص آیت‌الله ‌هاشمی ‌رفسنجانی برای ریاست خبرگان حکایت می‌کند. آیت‌الله ‌هاشمی در انتخابات هفتم اسفند توانست با بیش از 2‌میلیون و 300‌هزار رأی بالاترین رأی در کلیه ادوار خبرگان را از آن خود کند. ‌هاشمی در دور پیشین مجلس خبرگان نیز بیش از یک‌میلیون و 500‌هزار رأی آورده بود و به همین دلیل یکی از مدعیان ریاست پس از درگذشت آیت‌الله مهدوی‌کنی محسوب می‌شد.
چنانکه حسین ابراهیمی از اعضای جامعه روحانیت مبارز به سایت انتخاب گفته از میان افرادی که برای ریاست خبرگان مطرح هستند، آیت‌الله جنتی و آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی گفته‌اند که برای کرسی ریاست نامزد نمی‌شوند.
او گفته است: آنچه در این مورد شنیده‌ام این است که آیت‌الله شاهرودی، آیت‌الله موحدی‌کرمانی، آیت‌الله امینی، آیت‌الله جنتی، آیت‌الله مومن و همچنین آیت‌الله ‌هاشمی برای ریاست مطرح هستند. با این حال، خود آقای ‌هاشمی گفتند من برای ریاست مجلس خبرگان کاندیدا نمی‌شوم.
ابراهیمی می‌گوید: اعتقاد بنده این است که نه آقای‌ هاشمی رئیس خواهد شد و نه آقای امینی، به دلیل این‌که آیت‌الله امینی یک شخصیت ممتاز است؛ ولی سن و ‌سال ایشان از مرز این حرف‌ها گذشته و از آن طرف هم آقای ‌هاشمی خود نمی‌خواهد کاندیدا شود و آن را اعلام نیز کرده است.
به گفته حسین ابراهیمی آقای جنتی همه صلاحیت‌های لازم را دارند، منتها خودشان قبول نمی‌کنند. خیلی‌ها رفتند سراغشان و صحبت کردند ولی قبول نکردند. آقای جنتی مستقل است؛ هرکس  در مورد آقای جنتی بگوید اطرافیانی دارد که به او خط می‌دهند، واقعا اشتباه بزرگی می‌کند. «آیت‌الله جنتی شدن» کار هرکسی نیست.
وی تصریح کرد: اعتقاد ما این است، آنچه که اتفاق می‌افتد قطعا خیر خواهد بود؛ چون افرادی که مطرح هستند همه‌شان ولایتمدار و علاقه‌مند به آقا و نظام هستند. کار وقتی در چهارچوب نظام انجام شود، خیلی مهم نیست در بین این 5-4 نفر کدام یک از آقایان ریاست خبرگان را به عهده بگیرد.
به نظر می‌رسد اصولگرایان فهرست مورد حمایت جامعه روحانیت مبارز تمایل دارند آیت‌الله احمد جنتی، دبیر فعلی شورای نگهبان ریاست مجلس خبرگان را نیز برعهده بگیرد؛ درحالی‌که اصلاح‌طلبان و هواداران دولت به ریاست ‌هاشمی ‌رفسنجانی تمایل بیشتری دارند. این در حالی است که ممکن است هیچ‌یک از این دو برای ریاست خبرگان رهبری نامزد نشوند. اما در آن صورت کرسی ریاست بین چه افرادی به رقابت گذاشته خواهد شد؟
از آیات امینی، ‌هاشمی ‌شاهرودی و امامی ‌کاشانی به‌عنوان نامزدهای احتمالی ریاست مجلس خبرگان رهبری نام برده می‌شود؛ حتی ممکن است سید احمد خاتمی نیز به این فهرست افزوده شود. او پیش از این نیز عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان بود و در میان اصولگرایان مجلس نیز جایگاه مناسبی دارد.
از آیت‌الله‌ هاشمی ‌رفسنجانی نقل شده بود که پیش از آخرین انتخابات هیأت‌رئیسه خبرگان گفته بود: «اگر برخی افرادی که آنها را ناصالح می‌دانم کاندیدای ریاست خبرگان شوند من می‌آیم». او درنهایت در انتخابات شرکت کرد. خبرگان پنجم اما به لحاظ ترکیب اعضا تفاوت‌های بسیاری با خبرگان چهارم دارد؛ چنانکه نتیجه این انتخابات پیش از این از سوی برخی محافل عمدتا منتقد ‌هاشمی‌ رفسنجانی با الفاظی تند مورد حمله قرار گرفته بود. حسین ابراهیمی در پاسخ به این‌که چرا برخی افراد به چهره‌های پیروز انتخابات خبرگان حمله لفظی کرده‌اند، گفت: بنده هیچ‌وقت معتقد نیستم این افرادی که وارد خبرگان شدند ضد انقلاب هستند. هیچ‌کدام ضد انقلاب نیستند بلکه انقلابی هستند و انقلاب را دوست دارند منتها ارادتشان به مقام ولایت‌ متفاوت است؛ مثلا همه اعضای خبرگان مومن هستند ولی مومن‌تر هم بینشان پیدا می‌شود. سلمان و ابوذر هر دو خوب بودند اما سلمان مقام بالاتری از ابوذر داشت؛ درحالی‌که هر دو خوب بودند.
سایت انتخاب ارگان رسانه‌ای هوادار آیت‌الله ‌هاشمی‌ رفسنجانی سپس از حجت‌الاسلام ابراهیمی پرسیده است که چرا برخی از ریاست آیت‌الله ‌هاشمی در مجلس خبرگان هراس دارند؟ این عضو جامعه روحانیت مبارز در پاسخ گفته است: من متکثر نظرات دیگران نیستم. من نظر خودم را عرض می‌کنم و به نظرات دیگران کاری ندارم. اعتقاد خودم این است که همه اینها انقلابی هستند و به آقا ارادت دارند.
در سوی دیگر آیت‌الله ‌هاشمی ‌شاهرودی نیز همواره به‌عنوان یکی از نامزدهای عمده ریاست خبرگان مطرح بوده است. او اگر چه انتخاب نخست اصولگرایان نیست، اما در رقابت با‌ هاشمی‌ رفسنجانی قطعا بر او ارجحیت دارد؛ هرچند نمی‌توان با قطعیت گفت که همه اصولگرایان به‌ هاشمی ‌شاهرودی رأی می‌دهند و بنابراین اگر او نامزد اصولگرایان در برابر ‌هاشمی ‌رفسنجانی باشد، نتیجه رقابت تا حد زیادی نامعلوم خواهد بود. از سوی دیگر دو روحانی کم‌حاشیه‌تر و البته نزدیک‌تر به‌ هاشمی ‌رفسنجانی نیز به‌عنوان گزینه‌های نامزدی برای ریاست خبرگان مطرح شده‌اند؛ آیت‌الله امامی ‌کاشانی که پیش از این مشی اعتدالی‌اش را در جایگاه خطیب جمعه تهران اثبات کرده است. آیت‌الله امینی نیز ‌با وجود آن‌که گفته می‌شود به دلیل کهولت سن نامزد ریاست خبرگان نخواهد شد می‌تواند از گزینه‌های مورد حمایت ‌هاشمی ‌رفسنجانی باشد.
سایت رجانیوز، ارگان رسانه‌ای نزدیک به جبهه پایداری به مرور 14 منتخب جدیدالورود مجلس خبرگان پرداخته و مدعی شده است که این 14 عضو جدید پیش از این مواضعی سرسختانه علیه‌ هاشمی‌ رفسنجانی و اصلاح‌طلبان اتخاذ کرده‌اند. به نوشته این سایت اگر چه آیات مصباح و محمد یزدی به خبرگان پنجم راه نیافتند، اما مصباح‌ها و یزدی‌های جدیدی ازجمله داماد آیت‌الله مصباح‌یزدی در مجلس جدید حضور دارند.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید‌هاشم بطحایی منتخب مردم تهران در پنجمین دوره مجلس خبرگان با بیان این‌که در انتخاب رئیس مجلس خبرگان باید از تاریخ عبرت بگیریم گفته است: آنهایی که در گذشته بر خط منافع شخصی و جناحی حرکت کردند، نه‌تنها سودی نبردند، بلکه خسران دنیا و آخرت نیز نصیبشان شد و وظیفه ما است که در انتخاب‌مان رضایت خدا را در نظر بگیریم.
این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ما باید از تاریخ عبرت بگیریم؛ آنهایی که در گذشته بر خط منافع جناحی و شخصی حرکت کردند، نه‌تنها سودی نبردند، بلکه خسران دنیا و آخرت نصیبشان شد که این عاقبت باید برای ما عبرت شود و با مسئولیت‌پذیری دست به انتخاب رئیس خبرگان بزنیم. در هر حال تنها موضوعی که درباره ریاست خبرگان تا این لحظه مسجل شده ریاست سنی این مجلس است که در روز افتتاحیه به آیت‌‌الله سیدابوالفضل میرمحمدی از حوزه انتخابیه تهران خواهد رسید. این روحانی 93ساله مسن‌ترین فرد در میان منتخبان خبرگان پنجم خواهد بود و به این ترتیب به‌عنوان رئیس سنی بر کرسی ریاست تکیه خواهد زد.

برچسب‌ها:

نظر شما