شناسهٔ خبر: 12938107 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان-قدیمی | لینک خبر

«فرهیختگان» انتخابات ریاست خبرگان را بررسی می‌کند فردا اولین جلسه دوره جدید مجلس خبرگان برگزار می‌شود

منتظر پنجمین رئیس

صاحب‌خبر -

فردا سه‌شنبهِ سرنوشت‌ساز برای خبرگان است. پس از انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که در نتیجه آن دو چهره سرشناس اصولگرایان (محمد یزدی و محمدتقی مصباح‌یزدی) از ادامه حضور در این مجلس بازماندند، اکنون گمانه‌زنی‌ها درباره ریاست خبرگان آینده‌ است. محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان بود و به نظر می‌رسید که اگر حائز اکثریت آرا نیز می‌شد، او همچنان در این مقام می‌ماند. اما در غیبت او این سوال مطرح است که پنجمین رئیس خبرگان کیست؟
ریاست این مجلس از زمان تاسیس در سال ۱۳۶۱ بر عهده علی مشکینی بود، پس از رحلت او در سال ۱۳۸۶ این پست به آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رسید و در سال ۱۳۸۹ محمدرضا مهدوی‌کنی جانشین وی شد. پس از درگذشت او، این پست به محمد یزدی رسید.
انتخابات هیات‌رئیسه مجلس خبرگان پنجم در حالی قرار است سه‌شنبه برگزار و تکلیف صندلی وسط (صندلی ریاست) مشخص شود که می‌‌توان انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان در اسفند پارسال را رقابتی‌‌ترین انتخابات این مجلس دانست و برای اولین‌بار دو جناح مطرح سیاسی کشور لیست جداگانه دادند. رقابت تا جایی پیش رفت که برخی از جریان‌های افراطی، لیست منتسب به آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حسن روحانی را «لیست انگلیسی» خواندند و از مردم خواستند به این فهرست رای ندهند.
با این وجود بعید است رقابت علنی قبل از انتخابات مجلس در داخل آن و برای ریاست مجلس هم تداوم داشته باشد. چندی پیش حسین مرعشی، عضور حزب کارگزاران سازندگی اعلام کرد: «آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تصمیمی ندارد که امسال در انتخابات ریاست خبرگان شرکت کند.» آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دور قبلی انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری هم گرچه اعلام کرده بود قصد کاندیدا شدن ندارد، اما وقتی از نامزدی محمد یزدی مطمئن شد، خود را کاندیدا کرد. او در مورد دلیل کاندیدا شدنش برای ریاست مجلس خبرگان در آخرین سال دوره چهارم این مجلس گفته بود: «درصورتی که بعضی افراد که آنها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم، قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد.»
 احمد خاتمی، امام‌جمعه موقت تهران نیز با این پیش‌بینی که دست‌کم در دو سال اول مجلس خبرگان، رئیس آن از جنس آیات مشکینی، مهدوی‌کنی و امثال آنها خواهد بود، اعلام کرده است قصدی برای کاندیداتوری انتخابات ریاست مجلس خبرگان پنجم ندارد.
در میان گزینه‌های مطرح دیگر می‌توان به ابراهیم امینی از طیف میانه‌رو اشاره کرد. همچنین محمدعلی موحدی‌کرمانی ممکن است کاندیدای ریاست خبرگان شود. دیگر گزینه ممکن احمد جنتی است که اگر او کاندیدا شود، می‌توان پیش‌بینی کرد که انتخابات ریاست مجلس خبرگان رقابتی شود.
این بار هم اعلام کاندیداتوری احمد جنتی برای انتخابات ریاست مجلس خبرگان پنجم می‌تواند برای این چهره تعیین‌کننده باشد و او را وادار به حضور کند یا شخصی را از جانب خود به‌عنوان رقیب، کاندیداتوری ریاست مجلس خبرگان کند. ابراهیم امینی یکی از گزینه‌هایی است که برخی اخبار غیررسمی حکایت از تمایل آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای کاندیدا کردن او دارد. گرچه برخی خبرگزاری‌های نزدیک به طیف مقابل رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سعی کردند با خبرسازی‌ کاندیدا شدن ابراهیم امینی را رد کنند، اما اطرافیانش این خبرسازی‌ها را «غیراخلاقی و بی‌اساس» دانستند و تاکید کردند: «آیت‌الله امینی اگر در سلامت نبود و احساس ضرورت نمی‌کرد، پس از یک دوره عدم‌حضور در انتخابات خبرگان حضور نمی‌یافت.»‌
محمدتقی فاضل‌میبدی، عضو مجمع مدرسین و محققین نیز معتقد است اگر امینی کاندیدای ریاست خبرگان نشود، محمد امامی‌کاشانی برای هدایت جریان اعتدال خواهد آمد.
محمود هاشمی‌شاهرودی و محمد مومن نیز دیگر گزینه‌های اعتدالگرایی هستند که نام‌شان برای انتخابات ریاست مجلس خبرگان آینده در رسانه‌ها مطرح است که ممکن است در رقابت با احمد جنتی وارد شوند.
با این حال دبیر شورای نگهبان هنوز موضعی در برابر گمانه‌زنی‌‌ها از نامزدی‌اش برای ریاست مجلس خبرگان نگرفته است. تنها حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با «انتخاب» با اظهار اینکه آقای جنتی همه صلاحیت‌های لازم را دارد، اعلام کرده است که «خیلی‌ها» از دبیر شورای نگهبان درخواست کردند که کاندیدا شوند اما او قبول
نکرده است.

نظر شما