شناسهٔ خبر: 12467721 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

بیش از 67 تن چوب جنگلی و هیزم قاچاق در چهارمحال و بختیاری کشف شد

استان‌ها > چهارمحال و بختیاری - ایرنا نوشت ، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال گذشته 67 هزار و 122 کیلوگرم انواع چوب جنگلی و هیزم قاچاق از متخلفان کشف و ضبط شد.

صاحب‌خبر -

سرهنگ مجيد زماني  اظهار داشت: طي سال گذشته 179 فقره پرونده تخلف كشفيات فرآورده هاي جنگلي در چهارمحال و بختياري تشكيل شد.
وي ادامه داد: در كشفيات انجام شده در سال گذشته 43 هزار و 460 كيلوگرم چوب و 23 هزار و 662 كيلوگرم هيزم كشف شد.
به گفته وي، در همين مدت حدود 13 هزار كيلوگرم ساير فرآورده هاي جنگلي از جمله انواع گياهان دارويي از متخلفان كشف و ضبط شد.
فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي چهارمحال و بختياري ادامه داد: در سال گذشته در فصل حريق، 78 مورد آتش سوزي به وسعت حدود 225 هكتار در عرصه هاي منابع طبيعي استان رخ داد.
زماني گفت: آتش سوزي در جنگل ها ومراتع به دو روش عمدي و غير عمدي صورت مي گيرد كه مهم ترين عامل آتش سوزي هاي به وقوع پيوسته در سال گذشته در استان عامل عمدي يا انساني بوده كه بيش از 95 درصد از حريق هاي رخ داده را شامل مي شود.
وي، از عوامل غير عمدي حريق كه خود به دو دسته طبيعي و غير طبيعي تقسيم مي شوند را روشن كردن آتش در مراتع و جنگل ها توسط چوپانان و گردشگران، و خاموش نكردن آن، وزش باد، و حتي بازتاب نور در شيشه شكسته يا آينه كوچك افتاده در سطح بيابان اشاره كرد.
زماني از مردم خواست گزارشات و تخلفات تصرف و تعرض در عرصه هاي منابع طبيعي بخصوص حريق در اين عرصه ها را از طريق تماس با كد امداد جنگل و مرتع به شماره 1504 گزارش دهند.
وي افزود: در سال گذشته 440 كوره زغال در استان معدوم شد و در اين راستا 78 پرونده تشكيل و متخلفان به مراجع قضايي معرفي شدند.
به گفته سرهنگ زماني، طي سال گذشته 440 پرونده چراي غير مجاز دامي معادل 63 هزار و 605 واحد دام غير مجاز در مراتع در استان تشكيل شد.
گفتنی است ، 86.6 مساحت چهارمحال و بختياري را اراضي ملي شامل مي شود كه از وسعت استان 307 هزار هكتار جنگل و يك ميليون و 93 هزار هكتار مرتع است.

نظر شما