شناسهٔ خبر: 12107194 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر اطلاع رسانی سوریه: انتخابات نماد تحقق خواست مردم سوریه است

دمشق – ایرنا- وزیر اطلاع رسانی سوریه با بیان اینكه انتخابات مجلس احترام به قانون اساسی است افزود: انتخابات نماد تحقق خواست مردم سوریه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، «عمران الزعبی» در گفتگو با تلویزیون رسمی سوریه افزود: اجرای انتخابات پارلمانی روز چهارشنبه تحقق قانون اساسی است و مردم این كشور باید به قانون اساسی این كشور كه تعبیر اراده مردم است شركت كنند و شركت در انتخابات پیامی مهم برای داخل و خارج از سوریه دارد.
وی گفت: روز چهارشنبه یك روز استثنایی برای حیات سیاسی سوریه و همه شهروندان و فرصتی برای بیان موضع آنها پس از گذشت پنج سال از جنگ است.
الزعبی گفت: مردم سوریه امروز می دانند كه چه كسی برعلیه آنها توطئه چینی می كند و روز حسابرسی از كسانی كه مردم سوریه را محاصره و تحریم های اقتصادی كرده اند و با محاصره و ایجاد شرایط طاقت فرسای معیشتی در حق آنها سوء استفاده می كنند خواهد رسید.
وی افزود: تا زمانی كه قانون اساسی جدید تنظیم شود به قانون اساسی كنونی پایبند خواهیم بود.
وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت: آتش بس هنوز برقرار است و نباید شكست بخورد چرا كه نتایج مثبتی داشته است و كسانی وجود دارند كه خواهان نابودی این دستاورد هستند.
وی در خصوص مذاكرات آینده در ژنو گفت: پیروزی مذاكرات تنها از جانب هیات دولت سوریه محقق نمی شود و به طرف های مقابل نیز بستگی دارد اما سخنان مخالفان مورد حمایت عربستان نشان می دهد كه آنها در تلاشند كه مذاكرات سوری – سوری به شكست منتهی شود. ما باعث شكست مذاكرات ژنو نخواهیم شد و از مسئولیت خود در برابر مردم خود شانه خالی نمی كنیم.
الزعبی با یاد آوری اینكه مفهوم انتقال سیاسی در هركشوری انتقال از یك روند سیاسی به روندی دیگر است كه به تغییر قانون اساسی منجر می شود افزود: هرگونه تغییر و اصلاحی در قانون اساسی و پذیرش آن از سوی مردم مستلزم این است كه مقدماتی از خلال وجود یك دولت ملی گسترده و یكپارچه برای انجام این اصلاحات از طریق گروهی متخصص در زمینه قوانین وجود داشته باشد و برای تایید آن یك همه پرسی سراسری مردمی برگزار شود.
وی افزود: ما خواهان این هستیم كه راه حل سیاسی پیروز شود و موفقیت این راه حل در گرو مذاكرات رودرو و مستقیم ممكن است.
الزعبی با بیان اینكه اختلاف ها و تناقض های زیادی در میان هیات مخالفان مورد حمایت عربستان وجود دارد گفت: عربستان، تركیه و دشمن صهیونیستی با ارسال مقادیر زیادی سلاح و مهمات به گروه های تروریستی از طریق بنادر و فرودگاه تركیه یا بنادر در دریای سرخ و اردن سعی دارد كه تلاش های دولت سوریه را با شكست مواجه كند.
فرایند رای گیری انتخابات مجلس سوریه برای انتخاب 250 نماینده در سراسر این كشور امروز (چهارشنبه) آغاز شد.
انتخابات مجلس سوریه هر چهارسال یكبار به صورت مستقل و براساس رای شهروندان برگزار می شود.
مجلس سوریه از 250 نماینده شامل 127 نماینده بخش كارگران و كشاورزان و 123 نماینده دیگر گروه ها تشكیل شده است.
انتخابات مجلس سوریه در 15 حوزه انتخابیه در14 استان برگزار می شود و به جز حلب كه دو حوزه انتخابیه دارد، همه استان های این كشور، یك حوزه انتخابیه را تشكیل می دهند.
آخرین انتخاباتی كه در سوریه برگزار شد، انتخابات مجلس در سال 2012 بود كه در 12 هزار شعبه اخذ رای برپا شد و 14 میلیون و 800 هزار رای دهنده در آن شركت كردند.
این چهارمین انتخابات در دوران بحران سوریه است كه نزدیك به سه هزار نامزد برای ورود به مجلس با هم رقابت می كنند.
تعداد نمایندگان مجلس سوریه در قانون اساسی این كشور مشخص نشده و این موضوع را برعهده رئیس جمهوری گذاشته است.
تعداد نمایندگان مجلس سوریه از سال 1990 تاكنون 250 نفر است كه نیمی از آن ها براساس قانون اساسی، به كارگران و كشاورزان اختصاص یافته است.
سوریه از ششم بهمن سال 1389 شمسی تاكنون با بحران بی سابقه ای به دلیل حضور تروریستی های خارجی و فعالیت گروه های تروریستی تكفیری مانند داعش روبرو است .
تروریست ها با حمایت برخی كشورهای منطقه ای و بین المللی ٬ بخش هایی از خاك سوریه را به اشغال خود در آورده و طی این مدت مرتكب جنایت های زیادی شده اند .
ارتش سوریه اخیرا پیروزی های چشمگیری در میدان های نبرد داشته و توانسته است برخی مناطق راهبردی و از جمله شهر باستانی تدمر را از چنگال تروریست های داعش آزاد كند .
خاورم**9366**6116**1566

نظر شما