شناسهٔ خبر: 12107392 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

وزیر اطلاع رسانی سوریه:

انتخابات نماد تحقق اراده مردم سوریه است

"عمران الزعبی" وزیر اطلاع رسانی سوریه با بیان اینکه انتخابات مجلس احترام به قانون اساسی است، افزود: انتخابات نماد تحقق خواست و اراده مردم سوریه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «نسیم آنلاین»، "عمران الزعبی" در گفتگو با تلویزیون رسمی سوریه افزود: اجرای انتخابات پارلمانی روز چهارشنبه تحقق قانون اساسی است و مردم این کشور باید به قانون اساسی این کشور که تعبیر اراده مردم است شرکت کنند و شرکت در انتخابات پیامی مهم برای داخل و خارج از سوریه دارد.

وی گفت: روز چهارشنبه یک روز استثنایی برای حیات سیاسی سوریه و همه شهروندان و فرصتی برای بیان موضع آنها پس از گذشت پنج سال از جنگ است.

الزعبی گفت: مردم سوریه امروز می دانند که چه کسی برعلیه آنها توطئه چینی می کند و روز حسابرسی از کسانی که مردم سوریه را محاصره و تحریم های اقتصادی کرده اند و با محاصره و ایجاد شرایط طاقت فرسای معیشتی در حق آنها سوء استفاده می کنند خواهد رسید.

وی افزود: تا زمانی که قانون اساسی جدید تنظیم شود به قانون اساسی کنونی پایبند خواهیم بود.

وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت: آتش بس هنوز برقرار است و نباید شکست بخورد چرا که نتایج مثبتی داشته است و کسانی وجود دارند که خواهان نابودی این دستاورد هستند.

وی در خصوص مذاکرات آینده در ژنو گفت: پیروزی مذاکرات تنها از جانب هیات دولت سوریه محقق نمی شود و به طرف های مقابل نیز بستگی دارد اما سخنان مخالفان مورد حمایت عربستان نشان می دهد که آنها در تلاشند که مذاکرات سوری – سوری به شکست منتهی شود. ما باعث شکست مذاکرات ژنو نخواهیم شد و از مسئولیت خود در برابر مردم خود شانه خالی نمی کنیم.

الزعبی با یاد آوری اینکه مفهوم انتقال سیاسی در هرکشوری انتقال از یک روند سیاسی به روندی دیگر است که به تغییر قانون اساسی منجر می شود افزود: هرگونه تغییر و اصلاحی در قانون اساسی و پذیرش آن از سوی مردم مستلزم این است که مقدماتی از خلال وجود یک دولت ملی گسترده و یکپارچه برای انجام این اصلاحات از طریق گروهی متخصص در زمینه قوانین وجود داشته باشد و برای تایید آن یک همه پرسی سراسری مردمی برگزار شود.

وی افزود: ما خواهان این هستیم که راه حل سیاسی پیروز شود و موفقیت این راه حل در گرو مذاکرات رودرو و مستقیم ممکن است.

الزعبی با بیان اینکه اختلاف ها و تناقض های زیادی در میان هیات مخالفان مورد حمایت عربستان وجود دارد گفت: عربستان، ترکیه و دشمن صهیونیستی با ارسال مقادیر زیادی سلاح و مهمات به گروه های تروریستی از طریق بنادر و فرودگاه ترکیه یا بنادر در دریای سرخ و اردن سعی دارد که تلاش های دولت سوریه را با شکست مواجه کند.

فرایند رای گیری انتخابات مجلس سوریه برای انتخاب 250 نماینده در سراسر این کشور امروز (چهارشنبه) آغاز شد.

انتخابات مجلس سوریه هر چهارسال یکبار به صورت مستقل و براساس رای شهروندان برگزار می شود.

مجلس سوریه از 250 نماینده شامل 127 نماینده بخش کارگران و کشاورزان و 123 نماینده دیگر گروه ها تشکیل شده است.

انتخابات مجلس سوریه در 15 حوزه انتخابیه در14 استان برگزار می شود و به جز حلب که دو حوزه انتخابیه دارد، همه استان های این کشور، یک حوزه انتخابیه را تشکیل می دهند.

آخرین انتخاباتی که در سوریه برگزار شد، انتخابات مجلس در سال 2012 بود که در 12 هزار شعبه اخذ رای برپا شد و 14 میلیون و 800 هزار رای دهنده در آن شرکت کردند.

این چهارمین انتخابات در دوران بحران سوریه است که نزدیک به سه هزار نامزد برای ورود به مجلس با هم رقابت می کنند.

تعداد نمایندگان مجلس سوریه در قانون اساسی این کشور مشخص نشده و این موضوع را برعهده رئیس جمهوری گذاشته است.

تعداد نمایندگان مجلس سوریه از سال 1990 تاکنون 250 نفر است که نیمی از آن ها براساس قانون اساسی، به کارگران و کشاورزان اختصاص یافته است.

سوریه از ششم بهمن سال 1389 شمسی تاکنون با بحران بی سابقه ای به دلیل حضور تروریستی های خارجی و فعالیت گروه های تروریستی تکفیری مانند داعش روبرو است .

تروریست ها با حمایت برخی کشورهای منطقه ای و بین المللی ٬ بخش هایی از خاک سوریه را به اشغال خود در آورده و طی این مدت مرتکب جنایت های زیادی شده اند .

ارتش سوریه اخیرا پیروزی های چشمگیری در میدان های نبرد داشته و توانسته است برخی مناطق راهبردی و از جمله شهر باستانی تدمر را از چنگال تروریست های داعش آزاد کند .

منبع: ایرنا

برچسب‌ها:

نظر شما