شناسهٔ خبر: 11885761 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اوباما : داعش پس از سوریه و عراق به نقاط دیگر حمله می کند

رئیس جمهور آمریکا : داعش در صورت دسترسی به سلاح هسته ای ، از آن استفاده خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین المللخبرگزاری صدا و سیما ، به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید ، رئیس جمهور آمریکا در نطق هفتگی خود درباره اجلاس امنیت هسته ای و تلاش های جهانی برای از بین بردن گروه تروریستی( تکفیری-  صهیونیستی) داعش سخن گفت و تاکید کرد ، با افزایش فشار بر داعش در سوریه و عراق، آنها به نقاط دیگر حمله ور خواهند شد .  باراک اوباما روز شنبه گفت:« من از اجلاس امنیت هسته ای با شما سخن می گویم. من از حضور پنجاه تن از سران کشورهای دنیا  در این اجلاس استقبال کردم تا بتوانیم با همکاری با هم در مقابل بزرگترین تهدید امنیتی جهان که دستیابی تروریست ها به سلاح های کشتار جمعی مانند سلاح هسته ای است، مقابله کنیم. خوشبختانه تاکنون به دلیل تلاش های ما هیچ گروه تروریستی نتوانسته است به سلاح هسته ای دست یابد یا با استفاده از مواد رادیو اکتیو بمب کثیف بسازد  اما می دانیم القاعده در این زمینه تلاش کرده است. گروه موسوم به دولت اسلامی ( تکفیری- صهیونیستی داعش ) از سلاح های شیمایی در عراق و سوریه استفاده کرده است. اگر آنها بتوانند به سلاح هسته ای یا مواد هسته ای دست پیدا کنند هیچ شکی نداریم که از آن استفاده خواهند کرد. به همین دلیل است که ما در تلاش های جهانی برای ایمن سازی مواد هسته ای در دنیا پیشرو هستیم. با برگزاری اجلاس های این چنینی ما پیشرفت مهمی داشته ایم. 

ما با همکاری با کشورهای دیگر ما توانسته ایم مواد هسته ای لازم برای تولید بیش از 150 سلاح هسته ای را جمع آوری کنیم. این مواد هرگز به دست تروریستها نخواهد افتاد. اکنون آمریکای جنوبی از این مواد مرگبار پاک شده است. اروپای مرکزی و آسیای جنوب شرقی در این مسیر دراوباما در نطق هفته ای:با افزایش فشار بر داعش در سوریه و عراق ، آنها به نقاط دیگر حمله ور می شوند حرکتند و امسال از این مواد پاک خواهند شد. این بدان معناست که وقتی تروریستها و گروههای تبهکار برای ساخت سلاح هسته ای به دنبال مواد لازم در دنیا می گردند مناطق بسیاری اکنون از این مواد پاک شده است. این دستاوردی بزرگ محسوب می شود. در این اجلاس ما متعهد شدیم تا به تلاش های خود برای جلوگیری از دستیابی شبکه های مرگبار به سلاح های مرگبار ادامه دهیم. این اجلاس همچنین فرصتی بود تا مطمئن شویم کشورهای جهان همچنان برای از بین بردن داعش متحد اند. اکثر کشورهایی که به اینجا آمدند عضو ائتلاف ما علیه داعش اند. تعدادی از این کشورها مورد هدف حملات داعش بوده اند. ما شاهد سفر شهروندان خارجی به سوریه و عراق برای ملحق شدن به داعش بوده ایم. در عراق و سوریه، داعش همچنان متحمل شکست می شود. ائتلاف ما به اقدامات خود برای دستگیری سرکردگان آنها از جمله طراحان حملات تروریستی علیه کشورهای ما ادامه می دهد. آنها زیرساختهای نفتی و درآمدهای مربوط به آن را از دست داده اند و از نظر روحی موقعیت خوبی ندارند.
 با افزایش فشار بر داعش در سوریه و عراق، آنها به نقاط دیگر حمله ور می شوند؛ همانطور که اخیرا شاهد حملات آنها در ترکیه و بروکسل بودیم. در این اجلاس  توجه ما به راههای تشدید اقدامات به منظور جلوگیری از حملات تروریستی معطوف بود. این امر مستلزم همکاری های بیشتر است تا بتوان مانع پیوستن نیروهای خارجی به تروریستها شد و اطلاعات بیشتری را جمع آوری کرد.
 به همین دلیل است که من از همه کشورهای حاضر در این اجلاس دعوت کردم تا در بحث های گسترده تر ما در زمینه اطلاعاتی و امنیتی درباره چگونگی ارتقا تبادل اطلاعات به منظور جلوگیری از حملات تروریستی حضور داشته باشند.  این امر همچنان مبارزه دشواری است. اما متخصصان فداکار ما در زمینه نظامی، دیپلماتیک، اطلاعاتی، مقابله با تروریسم، امنیت ملی، اجرای قانون و هسته ای هر روز تلاش می کنند تا از ما محافظت کنند. به دلیل پیشرفتی که این هفته و در سالهای اخیر داشتیم مقدار بیشتری از مواد هسته ای در جهان در شرایط ایمن هستند و کار برای تروریستهای به منظور دستیابی به این مواد سخت تر شده است. من به عنوان فرمانده کل قوا می گویم برای اینکه کشور امن، قوی و آزاد باشد هرآنچه بتوانیم انجام می دهیم.»

نظر شما