شناسهٔ خبر: 11676612 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهارشنبه سوری سنتی زیبا که قربانی رفتارهای غلط شده است

ارومیه- ایرنا- آیین چهارشنبه سوری پایان سال سنتی زیباست که کم کم به یک معضل اجتماعی و انسانی تبدیل می شود و همه روزه خبری ناگوار که جان و روان انسان ها را می خراشد، به علت برداشت نادرست از این آیین به گوش می رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در سالهای اخیر مراسم چهارشنبه سوری شکل سنتی خود را از دست داده و تبدیل به بازیهای خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده است.
مواد محترقه ای که در زمان انفجار علاوه بر تولید صدای بسیار گوشخراش و آزاردهنده، گاهی آسیب های جدی به چشم، دست و سایر قسمت های بدن استفاده کنندگان وارد می کند.
براساس آمار منتشره، در چهارشنبه سوری سال گذشته 2005 نفر در سراسر کشور دچار حادثه شدند که بیشتر این حوادث در استانهای قم، آذربایجان غربی و کردستان و کمترین آن در استان های مازندران، خوزستان و سیستان و بلوچستان ثبت شده است.
همچنین حادثه دیدگان در چهارشنبه سوری سال گذشته بیش از همه دچار سوختگی درجه یک و سطحی شدند و پس از آن سوختگی درجه 2، پارگی، زخم و خراشیدگی و سوختگی درجه 3 که شدیدترین نوع سوختگی است.
به گفته کارشناسان، 95 درصد آسیب دیدگان در چهارشنبه سوری سال گذشته در شهرها اتفاق افتاده و بیشترین عامل حادثه نیز انفجار ترقه با 55 درصد بوده است و پس از آن ترکیب بنزین و چوب و بمب قرار دارد و متاسفانه بیش از 60 درصد آسیب دیدگان دانش آموز بوده اند.
همچنین 73 درصد حادثه دیدگان در چهارشنبه سوری سال گذشته در حال بازی، 15 درصد عابر و حدود 8 درصد نیز در حال تماشا بوده اند.
سال گذشته امیرعباس جعفری مدیرکل ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی هم از مصدومیت 206 نفر در حوادث چهارشنبه پایانی سال خبر داد.
استادان دانشگاهی و کارشناسان معتقدند که یکی از عوامل ضروری برای پیشگیری از حوادث و اتفاقات ارتقای سطح آگاهی مردم و به خصوص گروههای در معرض خطر است.
معلومات، آگاهی ها، نگرش، اعتقادات و باورهای افراد در مورد هر موضوعی نظیر حوادث چهارشنبه سوری عوامل رفتار سالم و پیشگیری از این حوادث را تشکیل می دهد.
این عوامل در فرد ایجاد انگیزه می کند تا رفتار خود را تغییر دهد و از بروز این حوادث جلوگیری کند.
کارشناسان بر این باورند که آموزش سبب افزایش آگاهیها در این زمینه می شود، نگرشهای مطلوب را برمی انگیزد و در نهایت مهارتها و رفتارهای پیشگیری از حوادث مذکور را افزایش می دهد.
اگر حادثه یک بیماری است آموزش واکسن آن است و بر همین اساس هر اندازه افراد درباره عواملی نظیر ترقه، مواد منفجره و محترقه که احتمال وقوع حادثه را افزایش می دهد، بیشتر بدانند در آن صورت بهتر خواهند توانست از احتمال وقوع این حوادث پیشگیری کنند.
فراموش نکنیم چهارشنبه سوری سنتی است که باید برگزار شود اما این سنت زیبا نباید قربانی رفتارهای غلط شود.
8135/1905

نظر شما