شناسهٔ خبر: 11665069 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

80درصد آسیب دیدگان چهارشنبه سوری زیر20سالند/3منطقه دارای بیشترین تلفات

یک آسیب شناس رفتارهای اجتماعی با بیان اینکه 80 درصد آسیب دیدگان چهارشنبه آخر سال افراد زیر 20 سال هستند، گفت: وقوع حادثه در مناطق مرکزی، جنوب شهر و شهرک هایی همچون اکباتان بیش از سایر مناطق است.

صاحب‌خبر -

مجید ابهری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، درخصوص تبعات چهارشنبه آخر سال گفت: مراسم چهارشنبه سوری آیین سنتی ایران است، این مراسم در گذشته جزء سنت های باستانی کشور محسوب می شده اما در سال های اخیر با ورود مواد محترقه موجب ناامنی و خطر برای مردم شده است.

این آسیب شناس افزود: در حال حاضر مراسم چهارشنبه سوری به گونه ای برگزار می شود که علاوه بر صدمات فیزیکی بر مردم همچون مرگ جوانان، قطع عضو برای خانواده ها آسیب های روانی نیز برجای می ماند که این ها همه ناشی از رفتارهای پرخطر و کنترل نشده در این ایام است.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد مراسم سنتی قاشق زنی و پریدن از روی آتش احیا شود، چرا که امروز فقط به استفاده از مواد محترقه و ترقه بسنده می شود و این موارد برای جامعه ما هزینه بر است. عمده این مواد محترقه غیراستاندارد هستند و تنها ضربه ای که به ما وارد می شود در حوزه جوانان بوده و آسیب هایی که باقی می ماند.

ابهری در ادامه با تأکید بر اینکه باید از علاقه استفاده از وسایل غیراستاندارد مواد محترقه کاسته شود، گفت: مسئولان باید برای علاقه ای که در بازار مصرف این اقلام غیراستاندارد وجود دارد چاره ای بیاندیشد. در گذشته وسایل استانداری استفاده می شد که در حال حاضر اقلام آتش بازی محصول کشور چین جایگزین این وسایل شده است.

آسیب شناس رفتارهای اجتماعی با اشاره به ضعف آموزش و فرهنگسازی در استفاده از اقلام چهارشنبه سوری گفت: متأسفانه رسانه های تصویری به همراه خانواده ها و نهاد مهم آموزش و پرورش می توانند در راستای فرهنگسازی پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال تلاش کنند.

وی تصریح کرد: وقوع حادثه در مناطق مرکزی، جنوب شهر و شهرک هایی همچون اکباتان بیش از سایر مناطق است که لازم است در این مناطق نیروهای انتظامی بیشتری مستقر شوند. متأسفانه در این مناطق عده ای با ایجاد ناامنی و اقدامات خطرناک دست به کارهای خطرناکی می زنند که تبعات آن دامنگیر افراد می شود.


ابهری خاطرنشان کرد: 80 درصد آسیب دیدگان چهارشنبه آخر سال افراد زیر 20 سال هستند و مابقی نیز کودکان و افرادی هستند که در مراسم چهارشنبه سوری هیچ نقشی ندارند و فقط تماشاچی این مراسم محسوب می شوند.

نظر شما