شناسهٔ خبر: 1142980 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ربيعي: فعاليت تعاوني ها موجب افزايش سرمايه اجتماعي

صاحب‌خبر - تهران/ واحد مرکزی خبر/ اجتماعی 1393/06/12
وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی گفت: هنوز در فرهنگ تعاون دچار مشکل هستیم و نخستین گام در گسترش تعاون ایجاد فرهنگ تعاون است.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، علی ربیعی در نخستین همایش ملی نقش تعاونی های نسل نوین در توسعه اقتصاد و فرهنگ با تبریک هفته تعاون به تعاون گران افزود : اگر تعاونی ها درست مدیریت شود به قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل خواهد شد.
وی گفت: چون تعاون از اقتصاد است ، با نگرش بنیادین برای اداره جامعه شکل گرفته است به ویژه آن که اقتصاد تعاونی مشارکت اجتماعی را افزایش می دهد.
ربیعی به سال های نخست انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: به مرور که در عرصه اقتصادی وارد شدیم از آن استراتژی اصلی که تعاون بر اساس آن الگو شکل گرفته بود ، فاصله گرفتیم.
وی گفت: چون در مدیریت اقتصادی ساختار مناسبی ایجاد نکردیم ، تفکر تعاون کم فروغ تر شد.
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی افزود: با نگاه عدالت محوری و با قدرت گفتمانی که از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفت دوباره بخش تعاون جایگاه خود را ارتقا داد اما باز هم ساختار آن نامناسب است و متاسفانه بسیاری تعاون را بخش زاید اقتصاد می دانند.
وی افزود : هم اکنون پول زیادی در قالب سرمایه های کوچک در دست مردم وجود دارد که اگر این پول های خرد را به سیستم اقتصادی کشور در قالب تعاونی ها بیاوریم می توانیم اقتصاد کشور را تحرک بیشتری ببخشیم .
ربیعی گفت: این نقدینگی رشد اقتصادی کشور را دو رقمی خواهد کرد.
وزیر تعاون افزود: فقط سیستم تعاونی می تواند این پول های اندک را وارد اقتصاد کشور کند که البته در میان تصمیم سازان باید ذهنیت نسبت به بخش تعاون اصلاح شود.
وی با بیان اینکه ویژگی اصلی اقتصاد تعاونی تولید بالا و توزیع ثروت است ، افزود : برای کاهش شکاف طبقاتی و افزایش سرمایه اجتماعی باید تعاونی ها فعال شوند.
ربیعی گفت: یکی از مشکلات کشور ما توسعه نامتوازن بوده و
مناطقی از کشور هم کمتر توسعه یافته است.
وی با اشاره به اینکه توسعه تعاون نامتوازنی‌ها را پاسخ می دهد، افزود : توزیع اشتغال در بخش هایی از کشور با مشکل روبروست و فقط بخش تعاون است که با سرمایه های کوچک اشتغال ایجاد می کند.
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تعاونی ها می تواند کارآفرینی جمعی را برای ما به ارمغان بیاورد ، گفت : در کشورهای توسعه یافته تعاونی ها نقش بالایی در صادرات و تولید ناخالص ملی دارد.
ربیعی افزود: اکنون با یک چشم به هم زدن انحصار شکل می گیرد و تعاون می تواند از شکل گیری انحصارهای مختلف جلوگیری کند.
صدا و تصویر دارد .
---

نظر شما