شناسهٔ خبر: 11335418 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حماسه حضور و همدلی

آغاز ماراتن سیاسی/ انتخابات در ایستگاه مردمی

خرم آباد - ایرنا - پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی امروز جمعه هفتم اسفندماه همزمان با سراسرکشور در لرستان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروز هفتم اسفندماه روز موعود، برای یکی شدن و یک صدا شدن شعار ' استقلال ، آزادی جمهوری اسلامی' در ایران اسلامی است.
امروز مردم ایران زمین بار دیگر ثابت می کنند برای دفاع از کشور خود به سلاح هسته ای نیازی ندارند، بلکه تک تک برگه های رای آنها هزاران بار تاثیرگذارتر است.
پس از تبلیغات نفس گیر و پر حرارت، امروز انتخابات به ایستگاه مردمی رسیده تا این ماراتن سیاسی با برد ملت ایران یک گام دیگر به خط پایان نزدیک شده، پایانی همراه با عزت، اقتدار و امنیت ایران اسلامی.
ملت آگاه ایران در هفتم اسفندماه پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی را در دنیا به اهتزاز درآورده اند و با آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کردند.
لرستان نیز همیشه یکی از استان های مدعی حضور حداکثری در انتخابات بوده، که این مهم از نخستین ساعات صبح امروز بار دیگر در حال ثابت شده ، تا امروز را به روز عید ملت ایران مبدل کند.
میانگین حضور مردم استان در 9 دوره برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی 68.11 درصد بوده است.
مردم لرستان در انتخابات دور اول مجلس شورای اسلامی بیش از 56.58 درصد حضور داشته اند و مشارکت آنها در انتخابات دور دوم مجلس نیز 67.22 درصد بوده است.
همچنین مردم استان در انتخابات دور سوم و چهارم مجلس به ترتیب 63.48 و 68.62 درصد شرکت داشته اند.
بیشترین میزان مشارکت مردم در انتخابات مربوط به انتخابات دور پنجم مجلس شورای اسلامی با 80.62 درصد است و در دور ششم مجلس شورای اسلامی بیش از 78.06 درصد واجدان شرایط رای دادن شرکت کردند.
مشارکت مردم در دور هفتم و هشتم انتخابات مجلس شورای اسلامی به ترتیب 62.36 و 65.52 درصد بوده و در دور نهم نیز مشارکت 70.59درصدی مردم این دیار در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت شده است.
استاندار لرستان نیز در این رابطه گفت: در مجموع 307 نفر در زمان مهلت قانونی، برای نمایندگی مردم استان در مجلس شورای اسلامی نام نویسی کردند که قبل از آغاز بررسی صلاحیت ها هفت نفر انصراف دادند.
هوشنگ بازوند افزود: 283 داوطلب توسط هیات اجرایی تایید شدند و صلاحیت 17 نفر نیز توسط این هیات رد شده و یا احراز نشده است.
وی ادامه داد: پس از بررسی صلاحیت 297 نفر توسط هیات نظارت، صلاحیت 149 نفر تایید و 148 نفر نیز رد و یا عدم احراز صلاحیت شدند.
وی تعداد نهایی داوطلبان تایید شده پس از بررسی اعتراض ها را 172 نفر عنوان کرد و گفت: در این مدت شش درخواست انتقالی نیز ارائه و با تمامی آنها موافقت شده که با احتساب این جابجایی ها در مجموع 174 داوطلب تایید صلاحیت شدند.
استاندار لرستان اضافه کرد: در حال حاضر با انصراف 35نفر، تعداد داوطلبان مجلس شورای اسلامی در استان به 139نفر رسیده که به تفکیک شهرستانی شامل خرم آباد و دوره چگنی 42 نفر، بروجرد26نفر، کوهدشت و رومشکان 22 نفر، الیگودرز 10 نفر، سلسله و دلفان 16 نفر، دورود و ازنا 17 نفر و پلدختر شش نفر است.
وی ادامه داد: در این راستا نیز سه نفر برای کسب دو کرسی نمایندگی مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری رقابت می کنند.
***واجدان شرایط رای ، رای اولی ها، شعب و صندوق های اخذ رای در استان
استاندار لرستان گفت: یک میلیون و 409 هزار و 306 نفر در استان واجدشرایط رای در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هستند.
بازوند اظهار کرد: در حوزه انتخابیه خرم آباد و دوره چگنی 433 هزار و 658نفر، بروجرد 277 هزار و 743 نفر، پلدختر 60 هزار و 35 نفر، دورود و ازنا 186 هزار و 824 نفر، الیگودرز 111 هزار و 64 نفر، سلسله و دلفان 168 هزار و 741 نفر و کوهدشت و رومشکان 170 هزار و 971 نفر می توانند در انتخابات شرکت کنند.
وی همچنین تعداد رای اولی های استان را 82 هزار و 815 نفر برشمرد و گفت: آرا مردم استان در یکهزار و 425 شعبه اخذرای و با استفاده از دو هزار و 850 صندوق جمع آوری می شود.
بازوند تصریح کرد:در خرم آباد 289 شعبه، بروجرد 238، کوهدشت 168، الیگودرز 160، ازنا 75، دورود 113، پلدختر 90، دلفان 114، سلسله 82، رومشکان 42 و چگنی 54 شعبه برای جمع آوری آرای مردم ایجاد خواهد شد.
استاندار لرستان ادامه داد: همچنین عوامل اجرایی برگزاری انتخابات هفتم اسفندماه در استان 23 هزار نفر هستند.
بازوند به تامین دو هزار و 542 وسله نقلیه سواری و کمک دار در روز برگزاری انتخابات اشاره کرد و افزود: اقدامات لازم برای تامین و توزیع تجهیزات رایانه ای در فرمانداری ها انجام شده است.
***ویژگی تعرفه های اخذ رای
استاندار لرستان اضافه کرد:در چاپ برگه های انتخابات مجلس دهم، 27 پارامتر امنیتی رعایت شده است.
بازوند با اشاره به اینکه امکان جعل و تقلب در این تعرفه ها وجود ندارد بیان کرد: خاصیت های کنترلی و نظارتی در برگه ها لحاظ شده و از مرکب مخصوص مغناطیسی در چاپ تعرفه ها استفاده شده است.
وی اظهار داشت: تعرفه های به تفکیک استان ها و شهرستان ها تولید و برای هر استان رنگ مخصوصی لحاظ شده، تعرفه ها به حلال های شیمیایی و حرارت حساسیت دارند و هرگونه دست بردن در آن ، به راحتی قابل شناسایی و پیگیری می باشد.
به گفته استاندار لرستان تعرفه ها همانند اسکناس دارای تصویری نصفه بوده که در مقابل نور کامل می شود و با توجه به اینکه کاغذهای وارداتی با رعایت محرمانگی استفاده شده، امکان جعل آن در داخل کشور وجود ندارد.
7269/6001

نظر شما