شناسهٔ خبر: 11324008 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

استاندار لرستان خبر داد:

36هزار نفر در برگزاری انتخابات استان لرستان فعالیت دارند

استاندار لرستان گفت: درمجموع 36 هزار نفر در امر برگزاری انتخابات در استان لرستان فعالیت دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم‌آباد؛ هوشنگ بازوند در جمع خبرنگاران با بیان اینکه واجدان شرایط شرکت در انتخابات در دوره دهم نسبت به دوره نهم مجلس شورای اسلامی در استان لرستان رشد 17 درصدی دارد، اظهار کرد: در دوره نهم حدود یک‌ میلیون و 209 هزار واجد شرایط شرکت در انتخابات داشتیم که الان به یک‌میلیون و 409 هزار نفر رسیده است.

وی؛ تعداد کاندیداهایی که برای حضور در مجلس دهم در لرستان ثبت نام کرده‌اند را 307نفر برشمرد و افزود: این درحالی است که در دوره قبل مجلس 164 نامزد انتخاباتی شرکت کرده بودند یعنی تعداد کاندیداها در این دور87درصد نسبت به دور قبل افزایش یافته است.

استاندار لرستان عنوان کرد: بعد از تأیید صلاحیت کاندیداها و باقی ماندن در صحنه، در دوره نهم حدود 103 نفر و در دوره دهم حدود 142 نفر درصحنه انتخابات حضور دارند که 38 درصد نسبت به دوره نهم رشد داشته است.

بازوند تعداد کاندیداهای مجلس در حوزه انتخابیه خرم آباد را 42 نفر دانست و گفت: در دوره نهم مجلس تعداد 29 نفر از خرم آباد کاندید حضور در مجلس بودند که در این حوزه شاهد رشد 45درصدی تعداد کاندیداها هستیم.

بازوند با عنوان اینکه دوره نهم 16 نفر و در دوره دهم 27 نفر در بروجرد برای کاندیداتوری ثبت‌نام کرده است که رشد 69 درصدی را نشان می‌دهد تصریح کرد: در کوهدشت و رومشکان دوره نهم 12 نفر و دوره دهم 24 نفر ثبت‌ نام کرده‌اند که رشد 100 درصدی را داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان الیگودرز دوره نهم شش نفر و دوره دهم 10 نفر برای کاندیداتوری ثبت‌ نام کرده است که 67 درصد رشد داشته و در سلسله و دلفان در دوره نهم 10 نفر و دوره دهم 16 نفر ثبت‌ نام کرده است  که 60 درصد رشد را نشان می‌دهد.

استاندار لرستان گفت: در شهرستان دورود و ازنا 17 نفر در دوره نهم و 17 نفر در دوره دهم برای کاندیداتوری ثبت‌ نام کرده است، در شهرستان پلدختر نیز  در دوره نهم 13 نفر و در دوره دهم شش نفر ثبت‌ نام کرده است  که رشد منفی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه تعداد شعب اخذ رأی در استان حدود هزار و 425 شعبه است که 829 شعبه ثابت و 596 شعبه سیار است اظهار داشت: 680 شعبه به‌ صورت شهری در مراکز شهرها و 745 شعبه نیز روستایی است؛ دو هزار و 850 صندوق اخذ رأی برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی است وجود دارد.

بازوند با بیان اینکه تعداد رأی اولی‌ها در استان لرستان 82 هزار و 815 نفر است افزود: عوامل اجرایی که در برگزاری این انتخابات دخیل هستند 22 هزار نفر، هیئت‌های نظارت 12 هزار نفر، هیئت‌های بازرسی هزار و 425 نفر، 142 نفر سربازرس و 11 نفر بازرس ویژه است که درمجموع 36 هزار نفر در امر برگزاری انتخابات فعالیت دارند. 

وی با یادآوری اینکه در امر برگزاری انتخابات در لرستان 36 هزار نفر دخالت دارند اضافه کرد: تعداد رای اولی‌های استان نیز 82هزار و 815نفر است.

استاندار لرستان بیان کرد: در راستای پشتیبانی انتخابات، دو هزار و 700 خودرو و سه فروند بالگرد در اختیار این عوامل قرار می‌گیرد و بیش از دو هزار رایانه کارهای اخذ رأی و شمارش را انجام می‌دهد. 

وی حضور همیشگی مردم در صحنه‌های مختلف را از دستاوردهای اصلی انقلاب دانست و گفت: مردم ایران هر ساله در راهپیمایی‌های مختلف از جمله راهپیمایی روز قدس و 22 بهمن شرکت می‌کنند و این حضور آنها در بسیاری موارد تهدیدات دشمن را به فرصتی خوب برای کشور تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: شاید یکی از دستاوردهای اصلی و پررنگ انقلاب اسلامی، حضور مردم در صحنه است و به همین دلیل است که نمی‌توان انقلاب اسلامی را با سایر انقلاب‌های دنیا مقایسه کرد چرا که در دنیا فقط یک انقلاب هرساله مردم با رشد مضاعفی سالگرد انقلاب را جشن می‌گیرند یا در مواردی که لازم است مردم حضور پیدا می‌کنند.

بازوند با اشاره به اینکه حضور مردم خیلی وقت‌ها تهدیدهایی که از سوی دشمنان خارجی برای کشور ایجاد می‌شود را تبدیل به فرصت می‌کند خاطرنشان کرد: دستاورد دوم که مکمل بحث حضور مردم درصحنه است؛ ارج نهادن به رأی مردم است به‌ طوری‌که نظام جمهوری اسلامی یک توجه خاصی به رأی مردم دارد.

وی گفت: در 12 فروردین سال 58 علی‌رغم اینکه همه مردم شعارشان استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود ولی امام خمینی (ره) تأکید داشتند که اگر این حرف را می‌زنید باید امضاء کنید و مردم پای صندوق‌های رأی آمدند و امضاء کردند.

استاندار لرستان اظهار کرد: این امر نشان می‌دهد که نظام توجه ویژه‌ای به رأی مردم دارد که هرسال یک انتخابات برگزار می‌شود و برای کشور ما یک ابزار اقتدار است؛ انتخابات یک وظیفه ملی، شرعی و یک تکلیف است، حضور  مردم در پای صندوق‌های رأی سرمایه بسیار بزرگی  که در سرنوشت مردم و منطقه مؤثر است.

وی افزود: حضور مردم در پای صندوق‌های رأی یک تجدید پیمان مکتوب شده با مقام معظم رهبری است و پایبندی به جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد.

بازوند عنوان کرد: انقلاب متعلق به خود مردم است و دشمن دنبال این است که مردم با این انقلاب فاصله بگیرند چراکه تعلق‌خاطر مردم به این انقلاب ابزار اقتدار ما در خارج از کشور است و هرزمانی که انتخابات بوده دشمان خواستند بر ضد این رویداد اجتماعی که در ایران صورت می‌گیرد مخالفت‌هایی را انجام دهند ولی نظام جمهوری اسلامی، مقام معظم رهبری، مسئولان و مردم خودشان پاسخ دشمن را می‌دهند.

وی بیان کرد: امام خمینی (ره) می‌فرمایند میزان رأی ملت است، یعنی باید از رأی ملت تمکین کنیم؛ این انتظار از همه نامزدها است که آنچه از صندوق بیرون بیاید موردحمایت همه قرار بگیرد که اگر این اتفاق بیفتد همه به نظر مردم و رأی مردم احترام گذاشته‌ایم.

بازوند با بیان اینکه همه باید مطیع رأی مردم و پشتیبان نماینده منتخب باشیم تصریح کرد: باید یک همدلی و هم‌زبانی در منطقه ایجاد کنیم که انتظار می‌رود نماینده منتخب را کمک کنند تا بتواند مطالبات قانونی که مردم‌دارند و متعلق به استان است را پیگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: حضور مردم در انقلاب و هشت سال دفاع مقدس به‌عنوان یک سرمایه اصلی موفقیت‌هایی را کسب کرد و افتخارآفرین بوده که حضور مردم در هفتم اسفندماه نیز آن توطئه‌هایی که دشمنان مدنظر دارند را نقش بر آب خواهد کرد.

استاندار لرستان با عنوان اینکه یکی از عرصه‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی بحث ولایت‌فقیه است گفت: خیمه این انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ولایت‌فقیه است و مجلس خبرگان به‌ نظام جمهوری اسلامی مشروعیت می‌دهد.

وی اظهار کرد: بر اساس ماده 56 قانون انتخابات، 24 ساعت قبل از رأی‌گیری مهلت تبلیغات کاندیداها به اتمام می‌رسد و در ساعت هشت صبح روز پنج‌شنبه تبلیغات ممنوع است که در صورت تخلف از قانون، برخورد می‌شود.

استاندار لرستان به همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی برای شرکت در انتخابات را لازم دانست و گفت: افرادی که فاقد کارت ملی بوده باید شماره ملی خود را در اختیار داشته باشند و در صورت نداشتن کد ملی می‌توانند از طریق سریال شناسنامه خود کد ملی را بازیابی کنند و در صورت نداشتن شماره ملی نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

بازوند با اشاره به اینکه با شرایط تعریف شده برای رای دادن امکان تقلب انتخاباتی در هیچ جای کشور وجود ندارد ادامه داد: با وجود کد ملی ثبت شده افراد و حتی در صورت دست کاری شناسنامه نمی‌توان در انتخابات هفتم اسفند تقلب کرد و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که در هفتم اسفند انتخاباتی سالم برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نگاه دشمنان به انتخابات هفتم اسفند دوخته شده است عنوان کرد: مردم ما با حضور خود در همه انتخابات پاسخ این نگاه دشمنان و توطئه‌های آنها را داده‌اند به طوری که زیر شدیدترین بمباران‌ها نیز دست از شرکت در انتخابات برنداشته‌اند و این حضور در هفتم اسفند بار دیگر تکرار می‌شود.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه همه کاندیداها باید به رای مردم احترام گذاشته و نسبت به آنچه از صندوق‌ها بیرون می‌آید تمکین کنند بیان کرد: صرف نظر از اینکه آنچه از صندوق بیرون می‌آید از چه سلیقه‌ای باشد همه باید مطیع رای مردم باشیم و آنچه از صندوق‌ها بیرون می‌آید را مورد حمایت قرار دهیم.

بازوند با اشاره به اینکه کاندیداها با ایجاد همدلی و هم‌زبانی در منطقه باید به فرد منتخب برای پیگیری مطالبات قانونی استان کمک کنند، ادامه داد: کاندیداها از شبه افکنی و زیرسوال بردن رای مردم بعد از انتخابات پرهیز کنند زیرا سیستم به نحوی است که امکان تقلب وجود ندارد.

وی یکی از اصول اصلی قانون اساسی کشور را بحث ولایت فقیه دانست و گفت: خیمه انقلاب و نظام بحث ولایت فقیه بوده که باعث شکل‌گیری مجلس خبرگان شده است لذا مجلس خبرگان جایگاه والایی داشته و به نظام ما مشروعیت می‌بخشد و مردم نیز با رای خود می‌توانند مجلس خبرگانی مقتدر انتخاب کنند.

استاندار لرستان در صحبت‌های پایانی خود از کاندیداهای انتخابات خواست در سکوت تبلیغاتی مسائل قانونی را رعایت کنند و افزود: طی چند روز اخیر از تمامی شهرستان‌ها بازدید داشته و وضعیت آنها را رصد کردیم و آمادگی خوبی در استان برای برگزاری انتخابات وجود دارد.

بازوند با بیان اینکه وجود نامزدهای انتخاباتی در لرستان باعث گرم کردن تنور انتخابات شد؛ ادامه داد: کثرت نامزدها باعث شد یک فضای نشاط سیاسی در استان ایجاد شود لذا از آنها و تمام عوامل اجرایی انتخابات، شورای تامین استان و شهرستان‌ها و دستگاه‌های اجرایی تشکر می‌کنیم.

وی گفت: از مردم تقاضا داریم با توجه به برگزاری دو انتخابات در هفتم اسفند در ساعات اولیه شروع انتخابات رای خود را به صندوق بیندازند.

نظر شما